شناسهٔ خبر: 54280 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش اثرگذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه، به افزایش سطح اثرگذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی کشور اشاره کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  دکتر مجتبی شریعتی نیاسر صبح امروز در نشست هم‌اندیشی وزیر علوم و مدیران ستادی، گزارشی از روند آموزش عالی ارائه داد و گفت: اوایل انقلاب ۱۷۵ هزار دانشجو در حال تحصیل بودند، به طوری که اکنون تعداد این دانشجویان به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. سه هزار نفر از اساتید در اوایل انقلاب مشغول فعالیت بودند که اکنون تعداد آنها به ۸۰ هزار عضو هیأت علمی رسیده است. اوایل انقلاب ۲۴۰ مؤسسه آموزش عالی در حال فعالیت بودند که اکنون به ۲۵۵۰ مؤسسه افزایش یافته‌اند.

وی ادامه داد: از دهه ۶۰ به بعد اتفاقات خاصی در تاریخ آموزش عالی ایران رخ داد. دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۶۱ و دانشگاه پیام‌نور از سال ۶۴ فعالیت‌های خود را آغاز کردند. همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از سال ۸۸ فعال شد.

معاون آموزشی وزیر علوم به توزیع جمعیتی دانشجویان در کشور اشاره کرد و گفت: ۳۵ درصد دانشجویان در دانشگاه آزاد، ۹ درصد در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، ۱۸ درصد در دانشگاه‌های مهارتی، ۱۵ درصد در دانشگاه‌های دولتی و ۷.۴ درصد در مراکز متفرقه مشغول تحصیل هستند.

شریعتی نیاسر در ادامه گزارشی از آموزش عالی سایر کشورها ارائه داد و تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های ما به دانشگاه‌های بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی بر اساس آمایش آموزش عالی تقسیم شده‌اند و دانشگاه‌های بین‌المللی و ملی باید در زمینه تحصیلات تکمیلی نقش ایفا کنند.

وی به برنامه‌های در دست اقدام وزارت علوم اشاره کرد و گفت: ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، توسعه مهارت‌افزایی و ارتقای سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان، ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها و افزایش‌ سطح اثرگذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی کشور، از برنامه‌های در دست اقدام وزارت علوم است.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: کارگروه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها باید نقش فعال‌تری پیدا کرده، به توسعه کیفی رشته‌ها فکر کرده و بر اساس نیاز بازار، به ایجاد رشته در دانشگاه‌ها اقدام کنند.

شریعتی نیاسر در پایان به اعمال طرح مدیریت منطقه‌ای در مناطق ۱۰گانه آموزش عالی و تمرکززدایی از ستاد (وزارت علوم) و اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

نظر شما