شناسهٔ خبر: 54365 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «مدیریت تنوع فرهنگی با نگاهی به موقعیت جهان و ایران»

موسسه انسان شناسی و فرهنگ، صد و سی و هشتمین نشست از یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ (دوره پنجم) خود را با عنوان «مدیریت تنوع فرهنگی با نگاهی به موقعیت جهان و ایران» برگزار می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ موسسه انسان شناسی و فرهنگ، صد و سی و هشتمین نشست از یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ (دوره پنجم) خود را در تاریخ یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ با عنوان «مدیریت تنوع فرهنگی با نگاهی به موقعیت جهان و ایران» برگزار می کند.

در این نشست ناصر فکوهی (استاد دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ)  درباره «مدیریت تنوع فرهنگی در  مدرنیته متاخر: خطرات و تهدیدها» سخنرانی خواهد کرد و فیلم «نوروز به وقت تهران» اثر هادی آفریده نمایش داده خواهد شد.  ورود برای همگان آزاد است.

این نشست ۲۶ فروردین ۹۷ ساعت ۱۶ تا ۱۹ در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پژوهشگاه فرهنگ هنر ارتباطات برگزار می شود.

درباره فیلم:

نوروز به وقت تهران به اجرای مراسم های آئینی نوروزی در تهران می پردازد . ضمن گشت و گذار و مشاهده مراسم نوروز در تهران از طریق گفتگو با استاد عبدالله انوار ، جهانگیر هدایت ، فرانک سالور و اعظم ایرانپور به پیشینه این مراسم در تهران نگاهی می اندازد . در این فیلم تصاویری از تهران قدیم دیده می شود.

چکیده سخنرانی:

تنوع فرهنگی، مدیریت و سیاستگزاری درباره آن،  یکی از مهم ترین مسائلی است که در طول چند دهه اخیر در سطح کشورهای توسعه یافته مطرح شده است. دلیل این امر  تحولی است که فرایند مهاجرت از  سال های ۱۹۸۰ تا امروز در این کشورها  ایجاد کرده و مشکلاتی که پس از سپتامبر ۲۰۰۱ ، در رابطه با مهاجران نسل های دوم و سوم  در این کشورها مطرح شدند. همچنین موج مهاجرت گسترده و بحرانی که پس از تخریب  خاور میانه در ده سال اخیر  ایجاد شده است.

امروز  اکثر کشورهای توسعه یافته بر سر سیاست های مهاجرتی و مدیریت تنوع فرهنگی ناشی از آن  با مشکلات بی شمار  و شکاف های درونی در افکار عمومی خود روبرو شده اند که گاه همچون در فرانسه یا ایالات متحده تا حد تخریب سیستم های سیاسی کلاسیک  احزابشان پیش رفته است. اما این امر صرفا به کشورهای توسعه یافته محدود نمی  شود و در بسیاری از کشورهای  در خال توسعه نیز  مشکلات پیشین که که بر سر  اختلافات قبیله ای ، قومی و نژادی مطرح بود امروز ر قالب آمیخته ای از مشکلات شهری ، مدیریت تنوع فرهنگی و  سیاست گزاریایی مطرح می شود که کمبود آزادی های مدنی، رسانه ای و سیاسی و همچنین فساد  دو چندان به آنها دامن می زنند.

در این سخنرانی هدف ما  بررسی کلانی از این مسائل با حرکت از چارچوب های نظری و با ارائه مصادیقی از کشورهای توسعه یافته  و در حال توسعه و همچنین  فرصت ها و خطراتی است که درحال حاضر در کشوری همچون ایران با آن روبرو هستیم. جمعیت جوان،  تحصیلکرده ولی کم تجربه و فاقد  روابط  مورد نیاز با جهان بیرونی  تصور درستی نسبت به ساخت دولت و ملت ندارند و امروز اغلب یا قربانی وسوسه های سطحی  نژادپرستی ها و ملی گرایی های توهم آمیز است و یا دچار قوم پرستی ها یی از همان دست و این  امر در کنار خود مشکل مدیریت و سیاست گزاری در سطح شهرها و مشکلات مربوط به سبک زندگی در شهرهایی هر چه بزرگتر را نیز دارد دارد. در این سخنرانی تلاش می شود به مجموع این مشکلات و البته فرصت هایی که در این  زمینه وجود دارند و در صورت بهره برداری از آنها می توانیم  بخشی از  مشکلات را کاهش دهیم پرداخته شود.

نظر شما