شناسهٔ خبر: 54368 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» روی میز منتقدان

نشست معرفی و بررسی کتاب «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

کتاب «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» روی میز منتقدان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست معرفی و بررسی کتاب «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی» سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

در این نشست علی بلوکباشی، علی بهرامیان، ناصر تکمیل‌همایون و صادق سجادی حضور دارند و درباره این اثر سخنرانی خواهند کرد. علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند از ساعت 17 تا 19 به نشانی خیابان فلسطین جنوبی کوچه خواجه نصیر شماره دو سرای اهل قلم مراجعه کنند.

این اثر مجموعه‌ای از درس‌گفتارهای وسترمارک در زمان تدریس در دانشگاه لندن است که پس از تهیه و گردآوری در سال ۱۹۲۶، در دو جلد به نام «آئین و باور در مراکش» به چاپ رسیده است. وسترمارک پس از چند سال همین اثر را در قالبی نوین در بهار سال ۱۹۳۳ چاپ و منتشر کرد. متن ترجمه‌ شده فارسی توسط دکتر علی بلوکباشی مبتنی بر تدوین جدید کتاب صورت گرفته است.

ادوارد وسترمارک، فیلسوفی جامعه‌شناس و دانشمندی انسان‌شناس اهل فنلاند بود. از این مؤلف تاکنون اثری به فارسی ترجمه نشده و کتاب حاضر نخستین کتاب برگردانده شده به فارسی است.

وسترمارک در این اثر فرهنگ، رفتارها، عقاید، باورها و مناسک دینی مردم مراکش را پس از ورود و گسترش اسلام در سرزمین‌های افریقای شمالی و گرایش مردم افریقا به ویژه بومی‌های بربر به اسلام با استناد به سندهای معتبر کتبی و پژوهش‌های میدانی را بررسی کرده است.

وسترمارک آمیختگی‌های فرهنگ این مردم در برخی عرصه‌های رفتاری، اعتقادی و مناسکی را با پاره‌ای از عناصر بازمانده فرهنگی شرک‌آمیز اقوام و قبایل روزگاران پیشین مورد توجه و بررسی قرار داده است. پژوهش او در مراکش بیشتر در زمینه  دین، عقاید و مناسک مذهبی و اعمال جادویی مردم آن سرزمین، به ویژه مردم قبایل بربر، متمرکز بوده است. وی کوشیده است تا به شماری از بازمانده‌های سنت‌های کهن قبیله‌ای و رفتارها و باورها و اعمال شرک‌آمیز دوره جاهلی اعراب و بربرها دست یابد که با اسلام آوردن مردم آن دیار از میان نرفته‌ بودند و هنوز هم می‌توان این باورها و اعمال آمیخته با فرهنگ بومی و اسلامی دوره جاهلی را مشاهده کرد.

کتاب وسترمارک از کتب کلاسیک جهان در جامعه‌شناسی و فرهنگ پژوهی است که با استفاده از منابع ارزشمند به زبان‌های مختلف و مطالعات میدانی در طول سال‌ها اقامت وی در مراکش گرد آمده است. این کتاب از منابع تحقیقی ـ تطبیقی معتبر در انسان شناسی دین و از اسناد مهم مورد استفاده پژهشگران در زمینه مردم‌نگاری فرهنگ و دین و مذاهب بوده است.

نظر شما