شناسهٔ خبر: 54901 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه فرانتس کافکا به نویسنده چک رسید

جایزه فرانتس کافکا که نخستین جایزه ادبی بین‌المللی در جمهوری چک است، امسال به یک نویسنده هموطن اهدا می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  ایوان ورنیش نویسنده‌ای از جمهوری چک به عنوان برنده جایزه ادبی فرانتس کافکا ۲۰۱۸ انتخاب شد.

انجمن فرانتس کافکا در پراگ که بنیانگذار جایزه ادبی فرانتس کافکا است هر سال این جایزه را به نویسنده‌ای معاصر برای خلق اثر ادبی هنری فوق‌العاده اهدا می‌کند.

مراسم اهدای این جایزه آخر ماه اکتبر در سالن شهرداری شهر قدیم پراگ اهدا می‌شود.

این جایزه ۱۰ هزار دلاری همراه یک دیپلم افتخار و یک مجسمه برنز که نمونه کوچک مجسمه یادبود کافکا در شهر پراگ است، به برنده اهدا می شود.

برنده این جایزه بین‌المللی می‌تواند از هر ملیتی باشد. سال پیش مارگات آتوود کانادایی و سال ۲۰۱۶ کلودیو ماگریس از ایتالیا برنده این جایزه شده بودند.

ایوان ورنیش ۷۵ ساله شاعر، ویراستار و هنرمندی از کشور چک است. وی سال ۱۹۴۲ در پراگ به دنیا آمده و سال ۱۹۶۱ نخستین کتاب شعرش را منتشر کرد. او به سرعت به عنوان نویسنده و شاعری محبوب در نسلش شناخته شد. وی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ برنامه‌های رادیویی را اجرا می‌کرد. او پس از تغییرات سیاسی کشورش، در روزنامه مشغول کار شد و اکنون دبیر بخش شعر کتابخانه شعر چک است. او بیش از ۳۰ عنوان کتاب شعر منتشر کرده و ویراستار کتاب‌های مختلفی بوده که از زبان‌های دیگر چون آلمانی، هلندی، ایتالیایی، لاتین ، فرانسوی و روسی به چک منتشر شده‌اند.  

نظر شما