شناسهٔ خبر: 55108 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالبات میلیاردی بازنشستگی اساتید/ سازمان برنامه بودجه‌ای نمی‌دهد

یک مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مطالبات ۲۲ میلیارد تومانی بازنشستگی اساتید این دانشگاه گفت: این مطالبات به دلیل عدم تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه پرداخت نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر محمدمهدی ناصحی سرپرست مرکز امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در پاسخ به گله برخی اعضای هیات علمی این دانشگاه از عدم پرداخت پاداش آخر سال، مبالغ مرخصی و سایر امور بازنشستگی شان گفت: پاداش و مبالغ مربوط به بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی تا بهمن ماه سال ۹۴ از محل ردیف های متمرکز وزارت بهداشت پرداخت می شده است.

وی افزود: تامین اعتبار ردیف های متمرکز که این پرداخت ها از آن بخش صورت می گرفت، بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق و سازمان برنامه و بودجه فعلی بود. از سال ۹۵ تاکنون هیچ بودجه ای را به دانشگاه ها برای پرداخت مبالغ بازنشستگی اعضای هیات علمی اختصاص ندادند. این موضوع ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز نبوده و تمام دانشگاه ها با این مسئله مواجه اند.

ناصحی یادآور شد: دانشگاه مکاتبات بسیاری داشته است و تقریبا تا این تاریخ (خردادماه ۹۷) تعداد ۸۵ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بازنشسته شده اند که مبالغ بازنشستگی این افراد ۲۲ میلیارد تومان محاسبه شده است و دانشگاه نتوانسته است این مبالغ را به افراد پرداخت کند.

وی یادآور شد: دلیل عدم پرداخت دانشگاه این است که تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و به تبع آن وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

سرپرست مرکز امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این یک مشکل کشوری است و با توجه به آمار سایر دانشگاه ها این مبالغ به هزار میلیارد تومان هم رسیده است.

وی افزود: از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز مکاتبات بسیاری با معاونت توسعه وزارت بهداشت صورت گرفته است که این موضوع تامین اعتبار شود. آنها نیز به همین ترتیب با سازمان برنامه و بودجه مکاتباتی داشته اند. هنوز توفیقی حاصل نشده است اما دانشگاه پیگیری لازم برای رفع این مطالبات را داشته است.

ناصحی یادآور شد: این موضوع یک مشکل کشوری است و دانشگاه ها از محل درآمد اختصاصی خود تنها می توانند بیمارستان ها را اداره کنند و دیگر امکان پرداخت مطالبات اساتید بازنشسته را ندارند.

وی درباره پاسخ سازمان مدیریت به مکاتبات دانشگاه ها گفت: اعتباری برای این موضوع تامین نشده است. سازمان مدیریت اعلام می کند که دانشگاه ها از محل درآمد اختصاصی پول بازنشستگی را پرداخت کنند در صورتی که امکان پرداخت این مبالغ از سوی دانشگاه ها وجود ندارد. با توجه به اینکه بیمارستان های دانشگاه ها همگی دولتی هستند و با تعرفه دولتی فعالیت می کنند درآمد اختصاصی آنها تنها صرف اداره خودشان می شود.

سرپرست مرکز امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ما پیگیری این موضوع را انجام داده ایم و در انتظار پاسخ سازمان برنامه و بودجه هستیم. چرا که اغلب اساتیدی که بازنشست شده اند در رشته های علوم پایه هستند. این افراد تنها معلم و استاد بوده اند و کار خصوصی و بالینی یا مطب نداشته اند. بنابراین دانشگاه به جد پیگیر این مطالبات است.

به گزارش مهر، برخی از اساتید بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نامه ای تاکید کرده اند که بیش از یکسال است که با وجود پیگیری های متعدد موفق به دریافت مطالبات بازنشستگی خود نشده اند.

نظر شما