شناسهٔ خبر: 55114 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فهم پذیر کردن نهاد آموزش عالی، بزرگترین برنامه قانعی راد بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی بزرگترین برنامه پژوهشی قانعی راد را برنامه پژوهشی فهم پذیر کردن نهاد آموزش و آموزش عالی در جامعه معاصر ما عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «نعمت الله فاضلی» در پی درگذشت سید محمد امین قانعی راد، درباره شخصیت علمی این جامعه شناس پیش‌کسوت به خبرنگار مهر گفت: «سید محمد امین قانعی راد» از بزرگان علوم اجتماعی  و شخصیت‌های برجسته جامعه شناسی ایران دار فانی را وداع گفت  و ما در اجتماع علمی ایران با فقدان یکی از نیروهای سازنده و رهبری با اخلاق و تدبیر مواجه شدیم. قانعی راد، شخصیتی چندجانبه بود که در کوران حوادث و رخدادهای بزرگ ایران پرورده شده بود. او در زمانه ای زیست که انقلاب سال ۵۷ ، جنگ ایران و عراق، تحولات ناشی از اجتماعات بزرگ، ظهور گفتمان اصلاحات و شکل گیری جنبش های اجتماعی مدنی را در دهه های اخیر تجربه کرد. قانعی‌راد از افرادی بود که در همه این تحولات حضور داشت و با همه آنها پیوندهای عمیقی برقرار کرده بود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه، بزرگترین برنامه پژوهشی قانعی راد را برنامه پژوهشی فهم پذیر کردن نهاد آموزش و آمورش عالی در جامعه معاصر ما عنوان کرد و افزود: همانطور که رساله دکترای او هم درباره  چگونگی افول علم در تاریخ معاصر ایران و بعد از آن بود. قانعی‌راد همچنین درباره نخبگان، دانشگاهیان، روشنفکران و کنشگران علمی و فکری که در حوزه عمومی جامعه ایران نقش تعیین کننده و تاثیرگذاری دارند، بسیار سخن گفت و نوشت.

فاضلی تصریح کرد: قانعی راد علاوه بر این‌ها درباره سازمان‌های اجتماعی و معاصر، مثل سازمان‌های بهداشتی و درمانی و... بسیار نوشت و سخن گفت. چنانچه آخرین نوشته‌های او درباره خانواده و نهاد پدرسالاری در ایران بود. قانعی راد تلاش می کرد تا تمام موضوعات اجتماعی را از چشم اندازهای جامعه شناسانه برای ما توضیح دهد. باور قانعی راد این بود که برای متحول ساختن جامعه راهی جز دست یافتن به شناخت چگونگی و هستی جامعه نداریم. از این رو همواره تلاش می‌کرد واقعیت اجتماعی را در پرتو بینش جامعه شناسانه اش توضیح دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: قانعی راد، همچنین کنش‌گری فعال در زمینه نهادسازی در جامعه ایران بود، از دو دهه پیش بخش مهمی از زندگی اش را صرف تقویت و توسعه انجمن جامعه شناسان ایران کرد و به دور از چشم داشت مادی و ملاحطات کسب و کار بازاری تلاش کرد تا انجمن جامعه شناسان ایران را توسعه دهد و دفاتر انجمن جامعه شناسی در استان های کشور را تقویت کند و در این راه مبارزه می کرد. او استان به استان سفر می کرد و روابط دوستی نزدیکی با این دفاتر و اعضای آن برقرار می‌کرد.

 فاضلی تأکید کرد: محمد امین قانعی راد، شخصیتی مدنی داشت و تلاش کرد تا در حوزه مدنی و عمومی باقی بماند. با تمام فعالیت ها و ارتباط های گسترده اش هرگز چنان در سازمان ها غرق نمی‌شد که به تکنوکرات یا مدیر دولتی تبدیل شود. او همواره نوعی گفتگوی جامعه شناسانه را در جامعه ایران گسترش داد و از فضای مجازی و تاسیس کانال‌هایی در این خصوص برای رسیدن به این مقصود بهره گرفت. او همواره تلاش کرد تا آیین گفتگو را به جامعه بشناساند. صریح و قاطع سخن می گفت و در عین حال به دور از منفعت‌طلبی‌های شخصی و سودجویانه عمل می کرد. در همایش ها و مجامع علمی همواره حضوری گرم داشت به طوری که هر روز شاهد دیدگاه‌های تازه ای از او بودیم.

«نعمت الله فاضلی» در پایان تصریح کرد: در گفتگویی که اخیرا با  قانعی راد داشتم با اینکه خود از بیماری رنج می‌برد ولی هرگز آن را بیان نمی کرد و عمیقا نگران ایران و جامعه ایران بود به طوری که کمتر ایرانی را دیده ام که بدین حد دغدغه جامعه اش را داشته باشد و نگران آن باشد. او تا پایان عمر شریف و گرانقدرش تلاش کرد تا به جامعه شناسان نشان دهد که ایران ارزش این را دارد که خود را فدای آن کنیم و بتوانیم از دردهای مردم و جامعه سخن بگوییم.

نظر شما