شناسهٔ خبر: 56010 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مسجد جامعی: موضوع خانه اخوان را در صحن شورای شهر مطرح خواهم کرد

متاسفانه با گذشت ۷ سال از تملک منزل مهدی اخوان ثالث، شاعر مطرح کشورمان از سوی شهرداری تهران همچنان این خانه وضعیتی مشخصی ندارد.

مسجد جامعی: موضوع خانه اخوان را در صحن شورای شهر مطرح خواهم کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ماجرای خانه-موزه مهدی اخوان ثالث هم از آن داستان‌های ادامه‌دار است که گویی قرار نیست به سرانجام برسد. اخوان استاد شعرهای روایی است و گویی این روایت خانه او همچنان قرار است که از رسانه‌ها نقل شود. سال‌هاست طرح خانه-موزه اخوان ثالث در دست اجراست و از این مسئول شهرداری به دیگری پاس داده می‌شود اما هنوز که هنوز است از سرنوشت آن خبری در دست نیست. در همین راستا به سراغ زردشت اخوان ثالث، فرزند زنده‌یاد اخوان و احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران رفتیم تا این موضوع را پیگیری کنیم.
 
زردشت اخوان در توضیح وضعیت فعلی خانه می‌گوید: خانه خیابان زرتشت را حدود سال ۹۰ به شهرداری منطقه ۶ واگذار کردیم و در واقع من و مادر وسایل شخصی خود و تنها کتابخانه پدر را برداشتیم و از آن خانه رفتیم و تمامی وسایل زندگی اخوان ثالث داخل خانه ماند تا خانه به معنی واقعی کلمه خانه اخوان باشد. متاسفانه دوستان شهرداری تنها علاقه داشتند تا خانه را از ما بخرند و بعد از خرید ملک تا سه سال به خانه دست نزدند و در نتیجه تمام وسایل خانه نابود شد و تازه بعد از سه سال آمدند و آنجا را یک بازسازی خیلی بد انجام دادند.


 
او از بازسازی خانه بسیار ناراضی است در این باره می‌گوید: متاسفانه بازسازی کاملا سلیقه‌ای انجام شده و به همین دلیل خانه هیچ شباهتی به محل اقامت اخوان ثالث ندارد. شما فکر کنید در خانه را برداشتند و یک در فرفورژه گذاشتند یا باغچه به آن خوشگلی که پر از گل و گیاه بود، سطح‌اش را پوشاندند و یک حوضچه آب‌نمای سه طبقه که بالای سرش یک اردک است، آنجا نصب کردند یا دیوار را سنگ مرمر کردند و در مجموع باید بگویم که یک حرکت بازاری بچگانه انجام دادند و همین باعث شد تا بروم و اعتراض کنم که در جواب به من گفتند که «شما خانه را فروختید و دیگه با اون چیکار دارید؟» من هم بعد از این بی‌احترامی‌ها دیگر پیگیر نشدم.
 
فرزند زنده‌یاد مهدی اخوان در توضیح دلایل عدم حضورش در مراسم افتتاحیه و تعطیل شدن این پروژه گفت: چند وقت بعد از بازسازی، از دفتر احمد مسجدجامعی با من تماس گرفتند و وی از من دعوت کرد تا در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنم که در جواب گفتم که آنجا خانه اخوان نیست که من برای افتتاح آن بیایم و شما آمدید به سلیقه یک معار کنتراتچی آنجا را بازسازی کردید که به خانه اخوان هیچ ربطی ندارد. مسجد جامعی اظهار تاسف کرد و از من خواست که در مراسم حضور پیدا کنم تا خانه افتتاح شود و بعد از آن دست به اصلاح بزنند اما من تاکید کردم که حضور پیدا نخواهیم کرد؛ بعد از این اتفاق آنجا همان‌طور ماند و دیگر تغییری نکرده است. بر اساس دانسته‌های خود می‌گویم که آنجا ثبت آثار ملی شده است و شهرداری دیگر نمی‌تواند آنجا را تخریب کند و آپارتمان بسازد اما متاسفانه شکل و شمایل‌اش از خانه اخوان درآمده است و دیگر رنگ‌وبوی آن خانه را ندارد.
 
زردشت اخوان ثالث در انتها گفت: درخواست من از دوستان شهرداری این است که اگر واقعا به فکر راه‌اندازی خانه-‌موزه اخوان ثالث هستند، دست به کار شوند تا هر چه زودتر این خانه آماده شود. من پیگیر خواهم شد تا اگر دوستان همکاری کنند خانه را در اختیار بگیرم تا بتوانم به شکل درستی آن را بازسازی کنم تا شکل خانه اخوان شود. اگر آن خانه در اختیار من قرار بگیرد و بودجه مناسبی نیز بدهند، من در عرض یک‌سال آن مکان را آماده افتتاح می‌کنم.
 
بعد از صحبت‌های زردشت اخوان به سراغ شهرداری منطقه ۶ رفتیم. آقای شهردار به قدری مشکلات و دغدغه داشتند که یک کار فرهنگی در اولویت‌شان نبود و جواب ما را ندادند؛ اما پناهی مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۶ در جواب ما گفت که شهرداری منطقه ۶ وظیفه داشته تا خانه را تملک کند که این کار را انجام داده است و بعد از آن پرونده در اختیار معاونت اجتماعی شهرداری تهران قرار گرفته است.
 
در ادامه پیگیری‌ها به سراغ موسوی مقدم، مدیرروابط عمومی معاونت اجتماعی شهرداری تهران رفتیم که او در پاسخ گفت که این پرونده به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران سپرده شده است که متاسفانه در ادامه پیگیری‌ها به در بسته خوردیم و کسی پاسخگو نبود.
 
بعد از برخورد با در بسته برای پیگیری این موضوع به سراغ احمد مسجدجامعی، عضو فعال شورای شهر تهران رفتیم تا شاید به نتیجه‌ای مشخص برسیم. احمد مسجد جامعی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر این خانه چه وضعیتی دارد، گفت: متاسفانه خانه اخوان در حال حاضر هیچ شباهتی به خانه او ندارد و تنها در مکان قبلی است و از این بابت حرف‌های زردشت اخوان ثالث درست است. در حال حاضر بحث این است که اخوان تنها در آن زمین زندگی می‌کرده است و نه آن خانه. همه چیز متاسفانه عوض شده است و هیچ شباهتی به آن چیزی که در قبل بوده و انتظار داشتیم، ندارد.


 
این عضو شورای شهر تهران معتقد که کار سخت انجام شده است و در این راستا گفت: کار سخت این پروژه تملک بود که خوشبختانه انجام شده است و باید هرچه سریع‌تر سایر کارها انجام شود. در قبل دوستان در رودربایستی بودند و عده‌ای اخوان را می‌خواستند و عده‌ای نمی‌خواستند. حتی خانه جلال و سیمین هم اگر به این شورای نمی‌خورد شاید هیچ وقت انجام نمی‌شد. زردشت درست می‌گوید و من پیگیر خانه بودم و شهرداری نیز کار مهمی انجام داد و توانست خانه را تملک کند اما متاسفانه منجر به احیای خانه نشد و هیچ اثری از اخوان در آن وجود ندارد.
 
مسجدجامعی با اشاره به پیگیری‌های زردشت اخوان ثالث برای بازسازی ملک گفت: اینکه زردشت اخوان ثالث می‌خواهد خانه را در دست بگیرد و بازسازی کند، بسیار مغتنم است و نشان می‌دهد که برخی وسایل در اختیارش است که چنین ادعایی کرده است. البته روال علمی این کار باید طی شود و هیچ‌کس بهتر از نزدیکان یک شخص نمی‌تواند در این پروژه‌ها کمک کند. برای مثال در خانه سیمین یک سری اشیاء، وسایل، تابلوها و کتاب‌هایی بودند که این‌ها بر اساس خاطرات و عکس‌ها تهیه شد. یعنی باید در ابتدا فهرست آماده شود که چه وسایلی در کجای خانه بوده است.

وی ادامه داد: اخوان شاعر بزرگ کشور ماست و روایتگر بسیاری از قصه‌های معاصر است و ما باید به این انسان بزرگ احترام بگذاریم و آن طور که شایسته است در احیای خانه او بکوشیم. شما توجه داشته باشید که زمانی این خانه تملک شده و نشان می‌دهد که این موضوع برای همه اهمیت داشته است و دوستان می‌خواستند کاری کنند که این نام باقی بماند. شهرداری برای این کار هزینه کرده است و به هر شکلی باید آن را کامل کند و حال شاید به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری این اتفاق رخ نداده است. البته این موضوع جدیدی نیست و من در روز شعر این موارد را در صحن شورای شهر تذکر داده‌ام و بر اساس تذکر ما شهرداری نیز قول همکاری داده است اما به هر حال به دلیل این ساختار ملوک‌الطوایفی رخ نداده است.
 
مسجد جامعی در پایان گفت: من نمی‌توانم قول دهم که این پروژه تا سال دیگر تمام می‌شود؛ چراکه کارهای شورا باید ساختاری داشته باشد اما حتما این قول را به شما می‌دهم که این موضوع پیگیری خواهد شد و من در جلسه بعدی صحن شورای شهر این موضوع را مطرح خواهم کرد تا ان‌شالله بتوانیم بودجه‌ای برای آن درنظر بگیریم.

نظر شما