شناسهٔ خبر: 56782 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش کارگردانی به سبک اسکورسیزی

«کارگردانی به سبک اسکورسیزی» کتابی است که کارگردانی و نوع دیگر دیدن به سبک اسکورسیزی را آموزش می‌دهد و زوایای پنهان در فیلم‌ها را هویدا می‌کند.

آموزش کارگردانی به سبک اسکورسیزی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مارتین اسکورسیزی کارگردان، ‌نویسنده، هنرپیشه آمریکایی است که جوایز متعددی را از جمله جایزه گلدن گلوب، اسکار، بفتا به‌دست آورده، او همچنین در جشنواره کن و جشنواره ونیز هم جوایزی را دریافت کرده است. در بسیاری از رده بندی‌های سینمایی، اسکورسیزی به عنوان یکی از پرطرفدارترین کارگردانان معاصر شمرده می‌شود.

برخی بر این باورند که فیلم‌های اسکورسیزی را می‌توان به عنوان محفلی برای آموزش استفاده کرد و با بهره گرفتن از تمهیداتی که او در فیلم‌هایش به کار برده می‌توان آثاری زیبا و درخور تامل ساخت. یکی از این افراد کریستوفر کنورتی، کارگردان و نویسنده است که کتابی تحت عنوان «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» را نوشته است و در آن آثار اسکورسیزی را تشریح و تحلیل کرده است. گفتنی است او پیش از این کتاب‌های «کارگردانی به سبک اسپیلبرگ» و «کارگردانی به سبک تارانتینو» را نوشته که در ایران نیز به زبان فارسی ترجمه شده است.
 


صحنه‌ای از فیلم گرگ وال استریت


کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» تحلیلی است بر هفت فیلم برتر مارتین اسکورسیزی از جمله گرگ وال استریت،‌ رفتگان، راننده تاکسی، گاو خشمگین، هوگو و... در این کتاب کریستوفر کنورتی به روایت و توضیح صحنه‌ها، بازی بازیگران، نوع استفاده از دوربین، قاب‌بندی‌ها و قرار دادن بازیگران در زوایای مختلف قاب برای القاکردن انواع حس‌ها به مخاطب پرداخته است؛ همچنین از دیگر جلوه‌های استفاده شده در فیلم‌های اسکورسیزی گفته است؛ در اصل کارگردانی به شیوه اسکورسیزی را آموزش می‌دهد.
 


صحنه‌ای از فیلم عصر معصومیت
 

همان‌طور که از نام کتاب برمی‌آید آموزشی است برای کسانی که می‌خواهند فیلمی متفاوت بسازند. سبک روایی این کتاب ساده، روان و قابل فهم است و علاوه بر مخاطبان حرفه‌ای و سینمایی افراد دیگر نیز می‌توانند این کتاب را بخوانند و به راز جذابیت این فیلم‌ها و مهارت کارگردانان مشهور و موفق پی ببرند. کنورتی در کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» پس از توصیح نکات ریز برخی از قسمت‌های فیلم‌های این کارگردان در یک یا چند پاراگراف، تعریفی کلی و برداشتی کلی از آن نکات می‌دهد؛ در واقع می‌توان گفت پس از تحلیل هر بخش از فیلم، آموزشی در همان حیطه به مخاطب می‌دهد.

                          

کنورتی توضیحات را با جزئیات ریز و پیچیده بیان می‌کند که با یک‌بار دیدن هر کدام از این فیلم‌ها به راحتی نمی‌توان به آن دست یافت. در این کتاب از عکس همان صحنه‌هایی که درباره آن صحبت می‌شود استفاده شده که این توضیحات را برای خواننده عینی و ملموس‌تر می‌کند، گویی مخاطب بدون تماشای فیلم مورد نظر می‌تواند موضوع مورد بحث را درک کند. این کتاب در عین تمهیداتی که به فرد آموزش می‌دهد او را ترغیب می‌کند تا سبک شخصی خود را پیدا کرده و از تقلید یا تکرار فیلم کارگردانان مشهور بپرهیزد.
 


صحنه‌ای از فیلم هوگو


در قسمتی از این کتاب که مربوط به فیلم هوگو است، می‌خوانیم:
«با ورود آن‌ها به یک کوچه، حرکت روبه‌جلو جایگزین حرکت راست به چپ می‌شود. شخصیت‌ها پشت به دوربین دارند و دوربین آن‌ها را دنبال می‌کند. نگاه انداختن باترفیلد به طرف دوربین روشی بوده است برای نمایش نگرانی او از این وضعیت پر تشویش، اما در عین حال راهی بوده برای این‌ که ما حداقل یک چهره از دو شخصیت را در قاب ببینیم. هر نمایی که در آن هیچ چهره‌ای دیده نشود، جذابیتش را از دست خواهد داد؛ بنابراین نگاه انداختن شخصیت به سمت دوربین این مشکل را حل می‌کند. ما دلواپسی باترفیلد را می‌بینیم و شاهدیم که کینگزلی دارد به دور شدنش از ما ادامه می‌دهد. این کوچه مخوف مانع دیگری است که باترفیلد باید از آن بگذرد.

پس از جا افتادن یک جهت  حرکت روی پرده، شخصیت‌هایتان را مستقیما از دوربین دور کنید و هم‌زمان دوربین را دنبالشان ببرید تا حس سهمگینی از دلشوره ایجاد کنید.»

گفتنی است نشر چتر کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» نوشته کریستوفر کنورتی، ترجمه محمد ارژنگ با تیراژ 1100 و 155 صفحه، با قیمت18000 تومان منتشر کرده است.

نظر شما