شناسهٔ خبر: 57466 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در همایش ملی نقد و نظریه ادبی در قزوین چه گذشت؟

هفتمین همایش ملی نقد و نظریه ادبی در روز چهارشنبه ١٤ آذر ٩٧ در سالن آمفی تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی به میزبانی گروه زبان و ادبیات فارسی و حمایت انجمن نقد ادبی ایران با حضور استادان، پژوهشگران و نخبگان بنام نقد ادبی و مطالعات میان رشته‌ای و مسئولان دانشگاه برگزار شد.

در همایش ملی نقد و نظریه ادبی در قزوین چه گذشت؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در ابتدای این نشست دکتر ابراهیم خدایار رئیس انجمن نقد ادبی ایران طی سخنرانی خود با نام «نقد ادبی ایران: گذار از دوره‌ تقلید به درخودنگری» با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در زمینه نقد ادبی در ایران در دهه‌های اخیر گفت: «جامعه نقد ادبی در ایران به‏‌ویژه در یکی دو دهه اخیر دارای دستاوردهای چشمگیری شده است که بتوان بر آن‏ها تکیه کرد. این دستاوردها به‌‏گونه‌‏ای است که می‏‌توان آن را مرحلۀ چرخش در نقد ادبی و مطالعات مربوط به آن دانست؛ چرخشی که صاحبان آن را از خودکم‌‏بینی و بعضا واژه فروکاهنده‌ «آسیب‏ شناسی» و آزاردهنده‌ «بحران» نجات می‌‏دهد و راه را برای جوانان باانگیزه تحصیل‏کرده و جویای نام بازتر می‌‏کند.

در برنامه افتتاحیه با حضور و سخنرانی غلامحسین غلامحسین‌زاده (رئیس انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی کشور) و سید اسماعیل قافله‌باشی از مقام علمی و اخلاقی قاسم انصاری استاد دانشمند و پرتلاش پیشکسوت گروه و استان قدرانی شد و جوایزی به رسم یادبود از سوی دبیرخانه هفتمین همایش، مدیر کل میراث و گردشگری استان محمدعلی حضرتی‌ها و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اکبر اسکندرنژاد، رئیس انجمن نقد ادبی ایران، رئیس انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تقدیم ایشان شد.

                                                            

سپس مراسم با سخنرانی ویژه و ارائه دکتر فردوس آقاگل‌زاده ( استاد زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر علیرضا نیکویی ( دانشیار دانشگاه گیلان)، دکتر مهدی محبتی( دانشیار دانشگاه زنجان ) ادامه یافت. 

در ادامه برنامه نشست «تخصصی ضرورت یا امتناع بومی‌سازی نقد و نظریه ادبی» با مشارکت و طرح دیدگاه‌های استادان دکتر غلامحسین‌زاده، دکتر خدایار، دکتر محبتی، دکتر نیکویی، دکتر شعیری، دکتر حری، دکتر یعقوبی و دکتر قدرت الله طاهری برگزار شد.

سرانجام مراسم اختتامیه پس از اجرای موسیقی سنتی، با سخنرانی دو سخنران ویژه سیدمهدی زرقانی (استاد دانشگاه فردوسی مشهد) و حمیدرضا شعیری (استاد دانشگاه تربیت مدرس) آغاز شد. سپس با قرائت بیانیه پایانی همایش توسط مریم عاملی رضایی مراسم اختتامیه ادامه یافت. در پایان پس از سخنرانی و قدردانی دکتر عادلفر (رئیس شورای سیاستگذاری همایش) از دبیر و مدیر و همکاران اجرایی همایش هفتمین همایش نقد و نظریه ادبی به پایان رسید.

                                         
                        

در پایان بیانیه پایانی هفتمین همایش ملی نظریه و نقد ادبی قرائت شد که متن این بیانیه به این شرح است:

به یاری خداوند بزرگ و با مشارکت مسئولانه استادان نقد ادبیِ دانشگاه‏‌های سراسرِ ایران، هفتمین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در 14 آذر 1397 در دانشگاه بین المللی امام‏ خمینی (ره) قزوین با ارائه 34 مقاله و سخنرانی و برپایی دو نشست تخصصی با موفقیت برگزار شد. انجمن علمی نقد ادبی مراتب سپاس صمیمانه خود را از مسئولان محترم دانشگاه، به ویژه اعضای محترم و دانشمند گروه زبان و ادبیات فارسی ابراز داشته، امیدوار است توانسته باشد گام‏‌هایی هرچند کوچک در راه برآوردن اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های ده ساله انجمن در زمینه نقد ادبی و ادبیات فارسی برداشته باشد. در پایان نشست، استادان شرکت کننده در همایش بندهای چهارگانه زیر را لحاظ کرده، بر عملی‌شدن آنها تأکید نمودند: 

۱. زبان و ادبیات فارسی مهم‏ترین رکن ملی و معنوی تمام ایرانیان است. شایسته است این میراث با بهره‌گیری از دستاوردهای نقد ادبی که مغز و دیدگان ادبیات است، از یک سو با نگرش امروزی و البته انتقادی در معرض استفادۀ نسل نو قرار گیرد و از سوی دیگر، نهایت تلاش برای معرفی آن به جهانیان به کار بسته شود. 

۲. سه دهه تلاش صاحبان گفتمان نقد ادبی دانشگاهی، دستاوردهای چشمگیری در تأسیس نهادهای علمی ازجمله انجمن علمی، نشریه های تخصصی و گرایش نقد ادبی، و نیز تولید و انتشار صدها سند علمی در قالب کتاب، مقاله و رساله دانشگاهی داشته است. شایسته است این دستاوردها به شکل‌های مناسب به جامعه ادبی و عموم مردم معرفی و با همکاری و همفکری دیگر گفتمان‌های نقد در جهت هم افزایی ملی به کار گرفته شود. 

۳. انجمن علمی نقد ادبی ایران تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت و توان موجود نهادهای فرهنگی و اقتصادیِ همسو در کشور متمرکز کرده تا بتواند با توان بیشتر، گام‌های مهم‌تری در راه عملی‌کردن اهداف پیش گفته مبنی بر تعامل با گفتمان های جهانی و به منظور حضور در جریان های فرهنگی و ادبی در آنها بردارد. 

۴. هشتمین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در آذر 1398 در دانشگاه نیشابور برگزار خواهد شد.

انجمن علمی نقد ادبی ایران، 14 آذر 1397، قزوین

گفتنی است در حاشیه همایش، کارگاه تخصصی روایت‌شناسی با تدریس ابوالفضل حری روایت‌شناس برگزار شد.

نظر شما