شناسهٔ خبر: 57503 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​انتشار کتابی درباره شاهنامه در امریکا

کتابی تحت عنوان «شاهنامه: حماسه ایرانی به مثابه ادبیات جهان» نوشته حمید دباشی قرار است در اولین ماه سال جدید میلادی از سوی انتشارات دانشگاه کلمبیا در امریکا منتشر شود.

​انتشار کتابی درباره شاهنامه در امریکا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتابی تحت عنوان «شاهنامه: حماسه ایرانی به مثابه ادبیات جهان» نوشته حمید دباشی، روزنامه‌نگار، جامعه‌شناس و استاد ایرانی ادبیات تطبیقی و مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا در 272 صفحه قرار است در تاریخ 8 ژانویه سال 2019 میلادی از سوی انتشارات دانشگاه کلمبیا راهی بازار نشر شود.

حمید دباشی در این کتاب چکیده سال‌ها مطالعه و تدریس حماسه ایرانی را برای نسل جدید خوانندگان به ارمغان آورده و  شاهنامه را برای بار دیگر در مرکز توجه‌ جهانی قرار داده و اهمیت آن را آشکار کرده است. دباشی در این کتاب با نگاهی تیزبینانه تاریخ حماسه، نویسندگی، معنای شاعرانه، میراث پیچیده استفاده‌‌های درست و نادرست سیاسی و اهمیت ماندگار آن را در بافت‌ها و سیاق‌های استعماری و پسااستعماری مورد بررسی و موشکافی قرار داده است.

 دباشی همچنین علاوه بر توضیح و تمجید از آن‌چه شاهنامه را به اثری ادبی برجسته و متمایز تبدیل کرده، اشعار حماسی بزرگ‌ترین کتاب به زبان پارسی را در بافت و سیاق حماسه‌های دیگر همچون ادیسه هومر و منظومه حماسی انه ‌اید نوشته ویرژیل در نظر گرفته و بحث‌های انتقادی درباره مفهوم ادبیات جهان را پیش کشیده است.

هفته‌نامه پابلیشرویکلی در نقد و بررسی این کتاب نوشته است «این کتاب به عنوان مطالعه علمی آموزنده برای بسیاری از خوانندگان غربی به عنوان درآمدی برای آشنایی‌شان با شاهنامه مفید خواهد بود. دباشی در این کتاب، پیش از مطرح کردن هرچیز، پیشینه‌ای را درباره فردوسی و سنت حماسی قبل اسلام که اشعار او را شکل داده فراهم آورده است.»

حمید دباشی در سال 1330 در اهواز متولد شد. او مدرک دکترای دوگانه خود را در رشته جامعه‌شناسی فرهنگ و مطالعات اسلامی در سال 1984 میلادی در پنسیلوانیا دریافت کرد و پس از آن دوره پژوهشی پسادکتری را در دانشگاه هاروارد گذراند. او هم‌اکنون استاد ادبیات تطبیقی و مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا و مدیر مطالعات کارشناسی ارشد در انستیتو ادبیات تطبیقی و جامعه در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است و به همراه همسرش گلبرگ باشی، محقق حقوق بشر و مسائل زنان در این شهر زندگی می‌کند.

نظر شما