شناسهٔ خبر: 58044 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیروان ادیان در مقابل توطئه های دشمن هشیار باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اظهار اینکه دشمنان به دنبال نفوذ برای خدشه‌دار کردن وحدت بین پیروان ادیان الهی در ایران هستند، خواستار هوشیاری پیروان ادیان برای مقابله با این توطئه‌ها شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی خود در همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، پیروزی همه پیروان ادیان الهی است. پیروزی یک ملتی که برای برپایی حکومت دینی قیام کند و بخواهد حاکمیت خدا را در جهان عملی و محقق کند، برای هر انسان معتقد به خدا و برای پیروان همه ادیان، یک پیروزی است.انقلاب اسلامی از آن جهت که از جوهر دین و اعتقاد به خدا و حاکمیت خدا دفاع می‌کند، به همه ادیان الهی تعلق دارد.

این عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه هر انسان عاقلی برای اعتقادات خویش دلیل و منطق و برهان دارد، گفت: این مقام حق و منطق و حقیقت و عقل و خرد است که پیروان ادیان سعی می‌کنند استدلال منطقی برای اعتقادات خود بیاورند. و این ساحت منطق در اعتقادات است.

وی افزود: ساخت دیگر در باب ادیان، ساحت واقعیت است. اینکه در طول تاریخ و در جهان با تکثر ادیان مواجه بوده‌ایم، یک واقعیت است. این واقعیت برای پیامبران ادیان هم بوده است و نمی‌توان واقعیت تعدد و تکثر ادیان را منکر شد. ما چه معتقد باشیم و چه نباشیم، نمی‌توانیم وجود ادیان مختلف در جهان را نادیده بگیریم.

حدادعادل در ادامه این بخش از سخنانش اظهار کرد: نگاه به تکثر و تعدد ادیان می‌تواند دو نوع باشد؛ اینکه به فکر پیدا کردن اختلافات در بین ادیان مختلف اسلامی، یهودی، مسیحی و زرتشتی باشیم که این ساحت اختلافات است؛ و یا اینکه نگاه وحدت‌نگر و وحدت‌بین و وحدت‌یاب بین ادیان داشته باشیم که این ساحت، ساحت اشتراک است. اشتراک بین ادیان را نباید فراموش کرد و نباید نگاه ما تنها نگاه اختلافی باشد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به اشتراکات بین ادیان الهی گفت: نخستین اشتراک، اعتقاد به خداست. اینکه همه به یگانگی خداوند متعال؛ یعنی به حقیقت متعالی، امر متعالی و امر مقدس، اعتقاد داریم. این اعتقاد به ما اعلام می‌کند که طبیعت و آفرینش در نظرم قرار دارد و زندگی معنا دارد. متأسفانه یک گمشده امروز جهان «معنای زندگی» است و این معنا را تنها دین می‌تواند ارایه دهد. وجه دیگر وحدت‌بین در ما پیروان ادیان الهی، اخلاقی بودن است و مهم‌ترین پشتوانه اخلاق، اعتقاد به خداست تا اخلاق را نسبی نکنیم. وجه اشتراک بین ادیان به پایداری اخلاق کمک می‌کند.

وی در فراز دیگری از سخنرانی خود با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، بیان کرد: زمانیکه امام(ره) هنوز در پاریس به سر می‌بردند، خبرنگاران به دنبال سرنوشت اقلیت‌های دینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن حکومت دینی بودند. امروز و بعد از گذشت ۴۰ سال، همزیستی مسالمت‌آمیز همه پیروان ادیان در ایران قابل اثبات است و این موضوع نه بر اساس تکتیک‌های سیاسی که برگرفته از قرآن و نیز دین اسلام و نیز رفتار پیامبر(ص) و امامان ما به خصوص امیرالمؤمنین(ع) بوده است.

حدادعادل ادامه داد: امروز در تهران که مرکز جمهوری اسلامی ایران است، بیش از ۸۰ معبد برای پیروان ادیان غیر از اسلام، وجود دارد و به فعالیت خود بر اساس آموزه‌های دینی خود می‌پردازد. از طرفی ما به عنوان مسلمانان معتقد، خودمان را متعهد از دفاع از اقلیت‌های دینی می‌دانیم و اگر کسی بخواهد در ایران تعرضی به پیروان دیگر ادیان کند، فرزندان ما، سربازان ما و خود ما، مداقع حریم آنها خواهیم بود.

وی تأکید کرد: این رفتار البته دو سویه بوده است. مهربانی‌ها همیشه از سوی دو طرف اعمال می‌شده است. اگر جمهوری اسلامی با پیروان ادیان دیگر مهربانی کرد، فرزندان رشید پیرو ادیان الهی هم از این سرزمین با اهدای خون خود و با فدا کردن جان خود دفاع کردند.

حدادعادل در پایان سخنانش با اظهار اینکه دشمنان به دنبال نفوذ برای خدشه‌دار کردن وحدت بین پیروان ادیان الهی در ایران هستند، خواستار هوشیاری پیروان ادیان برای مقابله با این توطئه‌ها شد.

همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۲۴ دی‌ماه) با قرائت «قرآن کریم» توسط کرمانی، «انجیل» توسط شِما سارگن، «تورات» توسط شایان‌مهر و «اوستا» توسط موبد اردشیر مانکچیان و با حضور نمایندگان ادیان الهی در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

نظر شما