شناسهٔ خبر: 58110 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت بازاری نگاه کنیم/ سهم حاکمیت در آموزش

نورعلی عباسپور، مدیر کل انجمن اولیا ومربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و نمی شود آن را رها کرد تا هرگونه پیش رود. نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت بازاری نگاه کنیم.

نمی‌توانیم به تعلیم و تربیت بازاری نگاه کنیم/ سهم حاکمیت در آموزش

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نورعلی عباسپور، مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: بحث مدارس غیر دولتی در برنامه ششم آمده است. بعضی مسائل جزو سیاست های کلان است. یک وقت دولت به دنبال خصوصی سازی است و یک زمان هم ظرفیت های بیرونی ای وجود دارد و افرادی برای سرمایه گذاری داوطلب هستند که این قطعاً یک کار مبارک و خوبی است. اگر کسانی باشند که بخواهند از بیرون سرمایه شان را به حوزه آموزش و پرورش بیاورند خیلی خوب است. ولی این که بگوییم اراده دولت این است که کلاً کار را به بخش خصوصی واگذار کند، مسأله ای دیگر است. تعلیم و تربیت را که نمی توانیم بازاری نگاه کنیم.

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: در همه دنیا مباحثی چون تعلیم و تربیت،‌ سلامت و بهداشت، امنیت و ... امور حاکمیتی است و حاکمان موظف اند این حوزه ها را تأمین کنند، اما این مسأله با این که کسانی بخواهند سرمایه شان را در حوزه تعلیم و تربیت بیاورند منافاتی ندارد. خیلی از مؤسسین مدارس مختلف فرهنگیان هستند. سرمایه گذاری در این عرصه هم پر سود است و هم یک کار خیر است. آینده هر کشوری در گروی تربیت است. در بحث مدارس غیرانتفاعی این نگاه وجود داشته است. مجلس هم حدود یک سال پیش قانونی را وضع کرد که کسانی که واجد شرایط و علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش باشند، از لحاظ قانونی این اجازه وجود دارد، اما اگر به این موضوع مانند مسائل اقتصادی بخواهیم نگاه کنیم نگاهی غلط است. یعنی کالایی دیدن تعلیم و تربیت.

وی همچنین عنوان کرد: حتی در انجمن اولیا و مربیان بحث آموزش خانواده را داریم. چرا که با جمعیت زیادی مواجه هستیم و همه کارها را خودمان نمی‌توانیم انجام دهیم. همچنین از موسساتی که واجد شرایط هستند استفاده می کنیم. این یعنی تصدی‌گری را به حداقل رساندن. قانون همه این مسائل را مشخص کرده است و استانداردها و برنامه رسمی مشخص است. تمام قوانین و ضوابط مدارس دولتی دقیقاً در مدارس غیردولتی هم وجود دارد. فقط مدارس غیر دولتی می توانند فعالیت های بیشتری را ارائه کنند و کیفیت هایی را اضافه کنند.

عباسپور درباره این ایده که رقابت بین مدارس منجر به کیفیت می شود و در نتیجه دولت باید پول کمتری به مدارس دهد نیز گفت: نمی‌توان به بهانه رقابت، مسئولیت دولت را نادیده گرفت. رقابت در مدارس دولتی هم می تواند وجود داشته باشد. نظام ارزشیابی، نظام انگیزش و نظام کیفیت جامع مدیریت در هر سازمانی باید پیش بینی شده باشد؛ چه دولتی و چه غیر دولتی. سهم حاکمیت در بحث تعلیم و تربیت را نباید نادیده گرفت. ما موظف هستیم آموزش عمومی را ارائه کنیم. آن جا هم آزادی عمل داده شده که هر کس می خواهد به مدرسه دولتی یا غیردولتی برود.

وی سپس عنوان کرد: مطلوب این است که دولت بتواند سهم آموزش و پرورش را از اعتبارات ملی تأمین بکند و شرایط مطلوب را فراهم کند. این که دولت بگوید ما نمی‌توانیم و افراد خودشان در مدارس خصوصی و غیردولتی خودشان را تأمین کنند درست نیست. اساساً جنس این مباحث این گونه نیست. در همه دنیا مدارسی داریم که روش های خاص خود را دارند که می تواند مبتنی بر نگاه های دینی باشد و یا بر اساس روش خاصی از تدریس و ... . اما آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و نمی شود آن را رها کنید تا هر گونه پیش رود. قانونی که در این زمینه داریم بسیار روی آن کار شده است. اجرای این‌ها به علاوه قانونی که اجرای آن به تازگی شروع شده یک مقداری به سامان یافتن وضعیت کمک بیشتری می کند.

نظر شما