شناسهٔ خبر: 58370 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات برگزاری کنکور ۹۸ اعلام شد/ اعلام ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر این که در کنکور ۹۸ دو نوع سوال برای داوطلبان نظام جدید و قدیم طراحی خواهد شد گفت: ثبتنام در این آزمون از ۲۴ بهمن آغاز می‌شود و ۲ اسفند پایان می‌پذیرد.

خدایی آزمون

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم خدایی در نشست خبری امروز که به منظور تشریح نحوه پذیرش دانشجو در آزمون سراسری سال ۹۸ برگزار شد اظهار کرد: متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال آینده که تمایل دارند براساس سوابق تحصیلی در این مراکز پذیرش شوند بعد از اعلام اسامی رشته محل‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی می‌توانند این رشته‌ها را مشاهده کنند و در صورت تمایل در کنکور سراسری که ثبت نام آن از ۲۴ بهمن ماه جاری آغاز می‌شود، شرکت نکنند.

وی در ادامه تصریح کرد: داوطلبان متقاضی پذیرش براساس سوابق تحصیلی ضرورتی برای ثبت نام در کنکور ندارند و فرآیند آن به این شکل است که داوطلب ابتدا رشته‌های مورد نظر را مشاهده می‌کند و از ۲۰ اسفند می‌تواند با مراجعه به سابت سازمان سنجش علاقه مندی خود را برای ثبت نام در این رشته‌ها اعلام نماید. این داوطلبان می‌توانند تا ۱۰۰ رشته محل را انتخاب نمایند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: اسامی داوطلبان متقاضی پذیرش براساس سوابق تحصیلی بعد از ثبت درخواست آنها برای شرکت در هر یک از رشته‌های اعلامی، توسط این سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی زمان کافی برای بررسی اطلاعات متقاضیان را در اختیار دارند چرا که این داوطلبان تا ۶ شهریور ماه مهلت دارند درخواست خود را اعلام نمایند.

دکتر خدایی همچنین تاکید کرد: از ۶ شهریور ماه سال ۹۸ دانشگاه‌ها ضمن پردازش اطلاعات داوطلبان، با آنها تماس خواهند گرفت و به اطلاع متقاضیان خواهند رساند که پذیرش داوطلب مورد قبول قرار گرفته یا خیر و اینکه داوطلب می‌تواند با مراجعه به دانشگاه مورد نظر نسبت به ثبت نام خود اقدام کند یا نه.

دانشجویان به دو شیوه می‌توانند وارد دانشگاه شوند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین یادآور شد: داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال ۹۸ می‌توانند هم از طریق شرکت در آزمون سراسری و هم با ثبت نام از طریق سوابق تحصیلی، متقاضی پذیرش در این مراکز باشند.

وی ادامه داد: علت این که ما شهریور ماه را به عنوان بازه زمانی برای بررسی درخواست داوطلبان متقاضی از طریق سوابق تحصیلی قرار دادیم این است که چون در این بازه زمانی هم نتایج کنکور اعلام می‌شود و هم نتایج پردازش دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی، بنابراین داوطلبان این اختیار را دارند که از بین دو روش یکی را انتخاب و وارد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شوند.

تعداد رشته‌های بدون آزمون کنکور اصلاح می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه با تاکید بر این که پذیرش براساس سوابق تحصیلی از سال آینده باثبات تر خواهد شد گفت: طبیعتاً اسامی رشته‌های که امروز به عنوان رشته‌های بدون آزمون انتخاب می‌شوند ممکن است در بازه زمانی اسفند تا شهریور ماه مجدداً اصلاح شود و رشته‌های جدیدی به آن اضافه شوند.

ثبت نام کنکور از ۲۴ بهمن آغاز می‌شود

دکتر خدایی گفت: ثبت نام برای شرکت در کنکور ۹۸ از ۲۴ بهمن آغاز می‌شود و تا ۲ اسفند ماه ادامه دارد و در نهایت این آزمون ۱۳ و ۱۴ تیر ماه ۹۸ در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.

طراحی دو نوع سوال برای کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این که در کنکور ۹۸ ما دو سری سوال خواهیم داشت افزود: این سوالات برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم طراحی خواهد شد و نمرات این آزمون تراز خواهد شد و بر اساس نمرات تراز پذیرش نیز انجام می‌گیرد.

دکتر خدایی با بیان اینکه ظرفیت جداگانه‌ای برای متقاضیان نظام جدید و قدیم در کنکور ۹۸ تخصیص داده نمی‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: دفترچه راهنمای همراه با ضوابط و شرایط در کنکور ۹۸ امروز بر روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد. داوطلبان ما در این مرحله احتیاجی به پرداخت وجه ثبت نام ندارند. و صرفاً زمانی که دانشگاه برای آنها پذیرش قطعی خواهند داد وجه ثبت نام نیز پرداخت می‌شود.

ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه

دکتر خدایی در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۹۸ نیز گفت: ظرفیتی که به طور کلی برای کنکور پیش بینی می‌شود حدود ۷۶۰ هزار داوطلب است البته این ظرفیت بدون احتساب دانشگاه آزاد می‌باشد. حداقل ظرفیت این دانشگاه حدود ۵۰۰ هزار داوطلب خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: به طور کلی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار داوطلب از ورودی دیپلم به آموزش عالی کشور ظرفیت وجود دارد که این ظرفیت در دوره کارشناسی ارشد ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار داوطلب است. البته سال گذشته از ۷۶۰ هزار پذیرش داوطلب حدود ۴۰۸ هزار پذیرش داشتیم که البته با تکمیل ظرفیت این عدد به ۵۰۰ هزار داوطلب افزایش یافت و دانشگاه آزاد نیز حدود ۲۰۰ هزار پذیرش داشت که مجموعاً حدود ۷۰۰ هزار داوطلب ورودی داشتم اما با این وجود درصدی از ظرفیت‌های دانشگاه خالی است.

تکمیل ظرفیت برای داوطلبان با سوابق تحصیلی حذف نمی‌شود

دکتر ابراهیم خدایی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پذیرش از طریق تکمیل ظرفیت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال ۹۸ گفت: بحث تکمیل ظرفیت در دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجو از این طریق به طور کامل حذف نشده است و فقط فرآیند پذیرش تغییر کرده و سازوکارهای این موضوع متفاوت‌تر شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سیستم پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور برای تمامی داوطلبان کنکور باز است و هر زمانی که داوطلب درخواست پذیرش در دانشگاه‌ها ارسال کند ما برای دو نیم سال یعنی مهر و بهمن آنها را پذیرش خواهیم کرد. طبیعتاً وقتی دانشجویی در نیم سال مهرماه تعیین تکلیف شد، مجدداً این سیستم از آبان ماه فعال خواهد شد تا پذیرش برای بهمن ماه صورت بگیرد. بنابراین فرآیند به هیچ عنوان متوقف نمی‌شود و فقط شیوه پذیرش متفاوت شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: مثلاً داوطلبی که دانش آموز سال جاری محسوب می‌شود و تا خرداد نتوانسته دیپلم خود را دریافت کند، مجدداً شهریور ماه نیز مجبور است امتحان دهد. طبیعتاً برای ورودی مهر نمی‌تواند ثبت نام کند، اما با فرآیند جدید پذیرش این دانشجو می‌تواند درخواست خود را آبان ماه مجدداً در سیستم ثبت کند تا برای بهمن ماه پذیرش قرار بگیرد. البته در صورتی که موارد و اشکالات سیستم فعلی رفع شود اجرای این فرآیند دائمی خواهد شد.

دکتر خدایی تاکید کرد: پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت صرفاً برای داوطلبانی که براساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه خواهد شد اجرایی می‌شود و داوطلبانی که از طریق آزمون و کنکور در دانشگاه پذیرش شده‌اند، نمی‌تواند در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کنند و پذیرش از این طریق برای این داوطلبان به طور کلی حذف شده است.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸

وی همچنین در خصوص وجود رشته‌های دانشگاه‌های برتر در میان پذیرش با سوابق تحصیلی نیز افزود: بر اساس قانون ما موظف هستیم که ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها را بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش کنیم و در این میان رشته‌های پرمتقاضی که ۱۵ درصد ظرفیت را تشکیل می‌دهند با آزمون برگزار می‌شوند. برای ظرفیت بر اساس سوابق تحصیلی نیز رشته‌هایی از دانشگاه‌های برتر وجود دارد که کمتر متقاضی دارند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: برای سال ۹۸ بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها، ۱۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها با آزمون است. ۳۰ درصد تأثیر آزمون به صورت مثبت است. در واقع دو نوع نمره برای داوطلب لحاظ می‌شود که یکی از آنها با احتساب سوابق تحصیلی و دیگری بدون احتساب سوابق تحصیلی است و هر کدام بالاتر بود همان برای داوطلب اعمال می‌شود.

داوطلبان تجربی بیشترین پشت کنکوری‌ها

به گفته وی، پشت کنکوری‌های رشته‌های ریاضی و علوم انسانی ۳۰ درصد داوطلبان کنکور را تشکیل می‌دهند و این میزان در علوم تجربی ۷۰ درصد. انتظار این است که در زمان ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی این عده ازپشت‌کنکوری‌ها در این پذیرش شرکت کنند.

دکتر خدایی در ادامه خاطر نشان کرد: تأخیر یا عدم تأخیر در ثبت درخواست، تأثیری در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ندارد، چراکه به دانشگاه‌ها اعلام شده که مهلت دریافت درخواست‌ها باید تا ۶ شهریورماه ۹۸ پایان بپذیرد تا دانشگاه‌ها پردازش این مسئله را از آن زمان آغاز کرده و اولویت‌های پذیرش را به داوطلبان اعلام کنند.

حواشی ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها در سال ۹۷

دکتر خدایی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اعتراض برخی دانشگاه‌ها به پذیرش مازاد ظرفیت نیز افزود: بطورکلی در دو بخش ظرفیت اضافه می‌شود یکی بر اساس مصوبات قانونی و دیگری بر اساس سهمیه‌ها است. دانشگاه‌ها باید بدانند در جایی که رقابت سنگین و سخت است، سازمان سنجش آموزش کشور به نفع داوطلب ظرفیت را تفسیر می‌کند. بنابراین ممکن است مازاد بر ظرفیت، پذیرش صورت گیرد. اما به دلیل وجود قانون‌های بالادستی، میزان مازاد ظرفیت در کنکور سراسری حدود ۷ درصد و در کنکور کارشناسی ارشد حدود ۱۲ درصد اعلام می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند در زمان اعلام ظرفیت این مازاد را درنظر بگیرند.

نظر شما