شناسهٔ خبر: 58529 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختصاص شهریه متغیر پایان‌نامه‌ های ارشد و دکتری به پژوهش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهریه متغیر پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در متمم پنج ماهه بودجه ۹۷ و بودجه‌های سنواتی این دانشگاه به عنوان بودجه پژوهشی در نظر گرفته می‌شود.

اختصاص شهریه متغیر پایان‌نامه‌ های ارشد و دکتری به پژوهش

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدمهدی طهرانچی ظهر امروز پس از پایان جلسه بررسی بودجه استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بودجه سال آینده به علت آنکه سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی از سال شمسی به سال تحصیلی تغییر پیدا کرده، به‌ صورت یک متمم پنج ماهه تدوین خواهد شد و بعد از ۳۱ مرداد ۹۸ بودجه سالانه دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای سال تحصیلی تدوین و تصویب می‌شود.

وی با بیان اینکه متمم پنج ماهه بودجه دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای فروردین ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۸ خواهد بود، تاکید کرد: پس از اجرای متمم پنج ماهه، از سال آینده بودجه سنواتی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای شهریور ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ مصوب خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات بررسی بودجه استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سه نوبت صبح، عصر و شب، اظهار داشت: در این جلسات فشرده که با حضور روسا، مدیران مالی و خزانه‌داران استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران سازمان مرکزی برگزار می‌شود، پس از ارزیابی عملکرد بودجه‌ای استان‌ها در سال ۹۷، متمم پنج ماهه سال ۹۷ هر استان به صورت مجزا بررسی و به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته و ایرادات آن به استان‌ها اعلام می‌شود.  

طهرانچی اظهار داشت: استان‌ها موظفند پس از رفع ایرادات، پیش‌نویس اصلاح شده را تا پایان روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه به سازمان مرکزی تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور در سال ۹۸ و افزایش حقوق کارمندان دولت براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید این افزایش‌ها را تا حد امکان در بودجه خود لحاظ کند، اما موضوع قابل توجه این است که دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌گونه افزایش درآمد در ۵ ماه نخست سال ۹۸ ندارد، چراکه شهریه‌ها در این ۵ ماه ثابت است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین باید برای این موضوع که درآمدهای دانشگاه ثابت است و هزینه‌های آن افزایش می‌یابد، تدبیر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به دلیل عدم افزایش منابع درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه دانشجویان در ۵ ماه نخست سال ۹۸، موضوعات مطرح شده در متمم پنج ماهه بودجه ۹۷ بسیار جدی است.

طهرانچی گفت: در جلسات بررسی بودجه استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی که روز گذشته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب برگزار شد و امروز و فردا نیز ادامه دارد، موارد بودجه‌ای استان‌ها که نیاز به اصلاح دارد بررسی و به استان‌ها اعلام شد تا پس از رفع ایرادات و اصلاح پیش‌نویس، متمم بودجه سال ۹۷ را ارائه کنند تا در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی که هفته آینده برگزار می‌شود، مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت بودجه پژوهشی دانشگاه در سال آینده اظهار داشت: وضعیت اقتصادی کشور، افزایش هزینه‌های بی شماری به ما تحمیل می‌کند و از طرفی باید راه‌حل‌های ویژه‌ای را تامین کنیم، چرا که دیگر راه‌حل‌های گذشته جوابگوی مسائل دستگاه‌ها و بنگاه‌های بزرگ نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه در متمم پنج ماهه بودجه با ابتکاری که داشته، بودجه پژوهشی را از حالت تکلیفی خارج کرده که در روش قبل ۵ درصد کل بودجه به امور پژوهشی اختصاص می‌یافت. امسال اعلام کردیم که کل شهریه متغیر پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان هزینه پژوهشی در نظر گرفته شود.

طهرانچی گفت: با اجرای این روش برای واحدهایی که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتری دارند، منابع پژوهشی آنها به بیش از ۱۰ درصد هم خواهد رسید و به تبع واحدهایی که در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجوی بیشتری دارند، بودجه پژوهشی کمتری اختصاص می‌یابد.

وی اظهار داشت: در روش سابق، تفاوت بودجه پژوهشی واحدها متناسب با نیاز و فعالیت‌های آنها بود و به دلیل آنکه بودجه پژوهشی به صورت تکلیفی بود، در برخی موارد به آن عمل نمی‌شد، اما در مدل جدید، شهریه متغیر دانشجویان به عنوان منابع بودجه پژوهشی در نظر گرفته شده و هیچ واحدی حق تخطی از آن ندارد. این روش در آینده منجر به تحول حوزه پژوهشی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به توجه ویژه این دانشگاه به فعالیت‌های دانش‌بنیان افزود: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه‌هایی دارند که از محل سپرده‌گذاری در بانک‌ها، سود بانکی دریافت می‌کنند و این نقدینگی روز به روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، این سرمایه‌ها در بودجه آینده به سمت موضوعات دانش‌بنیان هدایت خواهد شد تا بتواند تحول‌آفرین باشد و به جای آنکه ارزش آن به مرور زمان کاهش یابد با طرح‌های دانش‌بنیان ارزش‌ افزوده پیدا کند.

طهرانچی گفت: پنج ماه زمان طولانی نیست و باید سعی کنیم دانشگاه را از این پیچ عبور دهیم و در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ اتفاقات خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی رقم بخورد.

نظر شما