شناسهٔ خبر: 59082 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد کتاب «مدخل حماسه ملی ایران»

کتاب «مدخل حماسه ملی ایران» نوشته لیلی ورهرام در دانشکده ادبیات و علوم انسانی نقد و بررسی می‌شود.

​نقد کتاب «مدخل حماسه ملی ایران»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در ادامه سلسله نشست‌های نقد کتاب تاریخ که توسط انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران برگزار می‌شود، کتاب «مدخل حماسه ملی ایران» مورد بحث و نقد کارشناسان قرار خواهد گرفت.
 
این جلسه با حضور لیلی ورهرام مؤلف کتاب برگزار شده و محمود جعفری دهقی (دانشگاه تهران)، فرزانه گشتاسب (پژوهشگاه علوم انسانی) و ابوالفضل خطیبی (فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی) به نقد آن خواهند پرداخت.

این کتاب کوششی است برای ارائه گزارشی کلی از چگونگی به‌وجود آمدن ژانر حماسه در فرهنگ ایرانی، شکل‌گیری حماسه ملی ایران و بررسی اجمالی تعدادی از مهم‌ترین دلالت‌های فرهنگی آن در جهان ایرانی.
 
در این کتاب بر این نکته تاکید شده است که گرچه امروزه در کشور ما مطالعات حماسی را در زیرشاخه پژوهش‌های ادبی می‌شمارند، اما اهمیت و تاثیرگذاری این نوع ادبی که مادر انواع ادبی دیگر به‌شمار می‌آید، در سایر حوزه‌های فرهنگی به‌هیچ‌وجه کمتر از ادبیات نبوده است. فصل‌هایی از این کتاب که درباره پیوند حماسه ایران با عرفان و نسبت آن با تاریخ و اسطوره‌هاست، درباره همین امر است.
 
جلسه نقد کتاب شنبه ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

نظر شما