شناسهٔ خبر: 59095 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تلاش برای معرفی موسیقایی «ایران فرهنگی»/ پروژه‌ای که جهانی می‌شود

آهنگساز و نوازنده دانمارکی پس از تولید یک آلبوم مشترک با یک هنرمند ایرانی و انتشار قریب‌الوقوع آن توسط یک کمپانی جهانی، از تلاش خود برای معرفی «ایران فرهنگی» به دنیا با زبان موسیقی سخن گفت.

تلاش برای معرفی موسیقایی «ایران فرهنگی»/ پروژه‌ای که جهانی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ یون هبرسام آهنگساز، نوازنده و یکی از موزیسین‌های کشور دانمارک که پس از تولید یک آلبوم مشترک دف و گیتار کلاسیک با هنرمند ایرانی در کشور دانمارک و توزیع جهانی آن توسط کمپانی «ناکسوس»، مدتی است به همت گروه موسیقی «سرمست» به سرپرستی عسل ملک‌زاده برای برپایی یک ورک شاپ موسیقی به کشورمان سفر کرده، از تلاش خود برای معرفی هرچه بهتر فعالیت‌های فرهنگی هنری هنرمندان ایرانی در سفرهای بعدی خود به نقاط مختلف دنیا سخن گفت.

هبرسام که طی سال‌های گذشته با هنرمندان زیادی در کشورهای مختلف همکاری داشته در این زمینه توضیح داد: من طی سال‌هایی که از فعالیتم می‌گذرد با هنرمندان و نوازنده‌های برجسته دنیای موسیقی آثاری را ضبط کرده‌ام که از آن جمله می‌توان به ضبط یک پروژه موسیقایی با اِولین گِلانی در استودیو «پیترگابریل» اشاره کرد. بعد از این پروژه بود که باعسل ملک‌زاده همکاری جدیدی را آغاز کردم و بر اساس آن پس از یک دوئت سازهای کوبه‌ای و گیتاری که با سفرش در دانمارک انجام شد، تصمیم به ضبط آلبومی گرفتیم که قرار است به زودی توسط کمپانی بین‌المللی «ناکسوس» در دسترس مخاطبان قرار گیرد. البته بعد از این همکاری بود که با دعوت خانم ملک‌زاده به ایران آمدم و با گروه «سرمست» پروژه آموزشی – اجرایی را انجام می‌دهم که برایم بسیار جذاب و جالب است.

هیچ جای دنیا احساسات ایرانیان را ندیدم

وی با ابراز خرسندی از سفرش به ایران گفت: مردم ایران از نگاه من مردمانی بسیار دوست داشتنی هستند که از اعماق وجود احساسات خود را نشان می‌دهند و باید بگویم من در هیچ جای دنیا چنین ابراز احساساتی را ندیده بودم. به هر حال در شرق جایگاه فرهنگی ایران دارای ارزش بسیار فوق‌العاده‌ای است و امروز من خیلی خوش شانس هستم که فرصت سفر به ایران را پیدا کردم.

بسیاری از دوستانم قبل از سفر، به جهت روابط سیاسی ایران و آمریکانگرانم بودند اما وقتی برایشان از شرایط سفرم به آنها گفتم ماجرا متفاوت شد. من معتقدم مردم اروپا بااحترام به ایران نگاه می‌کنند و همه ما بابت اتفاقات سیاسی که پیش آمده بسیار ناراحتیمهبرسام ادامه داد: متأسفانه برخی‌ها به دلیل تبلیغات منفی که انجام می‌گیرد، تمایلی برای سفر به این کشور بزرگ و فرهنگی ندارند اما من به عنوان یک نوازنده و هنرمندی که از اروپا فرصت حضور در کشور ایران را به دست آورده، حتماً برای ایران تبلیغ می‌کنم زیرا این کشور دارای جایگاه فرهنگی و هنری بسیار ارزشمندی است که باید بیشتر از اینها به مردم دنیا معرفی شود. البته بسیاری از دوستانم قبل از سفر، به جهت روابط سیاسی ایران و آمریکا نگرانمبودند اما وقتی برایشان از شرایط سفرم به آنها گفتم ماجرا متفاوت شد. من معتقدم مردم اروپا بااحترام به ایران نگاه می‌کنند و همه ما بابت اتفاقات سیاسی که پیش آمده بسیار ناراحتیم.

این نوازنده گیتار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به همکاری مشترک خود با عسل ملک‌زاده نوازنده سازهای کوبه‌ای کشورمان توضیح داد: آنچه که در همکاری هنری من با خانم ملک‌زاده شکل گرفته یک گفتگوی موسیقایی بین گیتار، پرکاشن و دف است که از نگاه من یک اتفاق هیجان‌انگیز و کمتر تجربه شده است که می‌تواند همچون برخی فعالیت‌های هنرمندان کشورهای مختلف دنیا بخشی از یک گفتگوی موسیقی غرب و شرق هم باشد. من در این چارچوباست که به سیاست اهمیت نمی‌دهم و حتی وقتی دوستانم می‌پرسیدند: «نگران این نیستی که به ایران می‌روی؟» با اطمینان پاسخ می‌دهم: «نه، چون از نگاه من سفر به ایران یکی از بهترین تجربه‌های من بوده است».

وی افزود: من حتی قبل از سفر به ایران می‌دانستم که در ایران یک فستیوال معتبر مانند فستیوال (جشنواره) موسیقی فجر هرساله در بهمن ماه برگزار می‌شود و حالا که به اینجا آمدم و شناخت بیشتری از موسیقی ایران کسب کردم دوستدارم در آن فستیوال نیز حضور پیدا کنم. البته چنین اتفاقی نیازمند هماهنگی‌هایی است که باید انجام شود و از خانم ملک‌زاده قدردانی می‌کنم که شرایط سفرم به ایران را فراهم کرد.

ریشه بسیاری از موسیقی‌ها در ایران است

هبرسام با بیان اینکه موسیقی ایرانی، موسیقی قابل احترامی است، اظهار کرد: خیلی از کارشناسان موسیقی معتقدند ریشه بسیاری از موسیقی‌ها از کشور ایران گرفته می‌شود بنابراین اگر نوازندگان و هنرمندان ایرانی بتوانند آشنایی بیشتریبا زبان انگلیسی پیدا کنند قطعاً می‌توانند ارتباط خوبی با سایر هنرمندان برقرار کرده و معرف خوبی برای موسیقی ایران باشند.

وی تأکید کرد: ما در دنیای موسیقی کمتر اثری را با دوئت دف و گیتار آکوستیک داریم و این فرصت بسیار مغتنمی برای من بود که توانستیم چنین تجربه‌ای را داشته باشیم که کمپانی معتبر ناکسوس آن را وارد مرحله ضبط و تولید کرده است. جالب اینجاست که وقتی برخی از همکارانم تعدادی از قطعات تولید شده آلبوم را شنیدند از قدرت سازهای ایرانی در همنوازی با سازهای غربی شوکه شده بودند.

این نوازنده گیتار ادامه داد: به هر حال شرایط سیاسی ایران، شرایط ویژه‌ای است که سختی کار را برای هنرمندان خارجی برای اجرای پروژه‌های مشترک با هنرمندان ایرانی را دوچندان کرده است. اما من سعی می‌کنم به سهم خود با همین آلبوم مشترک، یک «ایران فرهنگی» را به دنیا معرفی کنم. من آرزو می‌کنم هنر کشور بافرهنگی مانند ایران زیر فشار تحریم‌ها که واقعاً شرایط سختی را هم به وجود آورده، بتواند بیشتر از این‌ها به دنیا شناسانده شود، زیرا این فرهنگ ارزشمند شایسته معرفی بیشتر و گسترده‌تر به دنیاست.

اجرای پروژه‌های بین‌المللی با تکیه بر موسیقی اقوام ایران

عسل ملک‌زاده نوازنده سازهای کوبه‌ای و سرپرست گروه موسیقی «سرمست» نیز درباره سفر هبرسام به کشورمان برای تولید چند اثر موسیقایی و برپایی چند کارگاه آموزشی به خبرنگار مهر گفت: به عنوان یک هنرمند که تلاش می‌کند با رعایت موازین و قوانین کشور به سهم خود نماینده‌ای برای معرفی موسیقی ایرانی به کشورهای مختلف باشد، راه پر فرازو نشیبی را طی کردم که بتوانم مقدمات حضور هنرمندان بین‌المللی در ایران را برای برپایی ورک شاپ و مواردی از این دست فراهم کنم.

ملک‌زاده افزود: هنرمندان و مخاطبان موسیقی هم می‌دانند که چه محدودیت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، اما بنده نهایت دقت و سعی‌ام را انجام دادم تا این ترس و اضطراب ناشی از تبلیغات منفی از ایران را در برخی هنرمندان خارجی کم کرده و آنها را برای حضور در ایران ترغیب کنم زیرا دوست دارم پرچم کشورم در همه مقاطع زمانی برافراشته باشد.

وی ادامه داد: من همیشه به موسیقی کشورم از این زاویه نگاه کردم که بتوانم بر اساس ظرفیت بالای موسیقی نواحی ایران کارهای مدرنی را تولید کنم تا بتواند در تمام دنیا معرف شایسته‌ای برای یکی از گونه‌های هنری کشورم باشد. در این چارچوب هم تصمیم دارم در آینده‌ای نزدیک با گروه‌ها و هنرمندان شهرستانی نیز کارهایی را انجام بدهم و تلاش کنم مسیر حضور هنرمندان خارجی در شهرهای دیگر کشورم نیز باز شود.

ملک‌زاده در پایان تأکید کرد: قطعاً هنرمندان غیر پایتخت نشین هم توانایی این را دارند که در کنار هنرمندان صاحب سبک کشورهای دیگر کارهایی را تولید کنند که شایسته موسیقی ایرانی است. در این راه بنده و سایر همکارانم در گروه «سرمست» مشغول برنامه‌ریزی برای راه اندازی پروژه‌هایی هستیم که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که پروژه دعوت از هنرمندان بین‌المللی در ایران تنها به حضور آقای هبرسام محدود نخواهد شد، چرا که این فضا قراراست تا پایان سال نیز به شکلی ویژه ادامه پیدا کند.

نظر شما