شناسهٔ خبر: 59184 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانش: رویه خرید کتاب بهینه‌سازی می‌شود/ احتمال کاهش سقف خرید از ناشران

مدیرکل دفتر چاپ و نشر با اشاره به بازنگری در رویه خرید کتاب و اجرای طرح درجه‌بندی کتاب‌ها، گفت:‌ از مزایای اصلی طرح جدید، استانداردتر شدن خرید کتاب و ایجاد وحدت رویه در همه گروه‌ها است.

رویه خرید کتاب بهینه‌سازی می‌شود/ احتمال کاهش سقف خرید از ناشران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهرزاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوییبا اشاره به کاهش بودجه خرید کتاب در سال جاری، گفت: با توجه به بودجه‌ای که امسال در اختیار دفتر چاپ و نشر قرار خواهد گرفت، امکان دارد کاهش سقف خرید کتاب و نیز کاهش تعداد جلسات بررسی‌مان رقم بخورد. بنابراین مطابق با بضاعت موجود کتاب خریداری می‌کنیم و سعی مضاعف داریم برآیند خرید این آثار، جنبه عمومی و کاربرد کتابخانه‌ای داشته باشد.

دانش با بیان اینکه در بحث انتخاب خرید کتاب یک سری بازنگری انجام خواهد شد، عنوان کرد: از آنجا که مناسبات اخیر فضای اقتصادی تأثیر خود را روی کم و کیف خریدهای ما خواهد گذاشت، در برخی از رویه‌ها تجدیدنظرهایی انجام خواهد شد که متناسب با موقعیت کنونی، حاصل کاربردی‌تر و بهتری را پیش‌رو قرار دهد. 
 

وی ادامه داد: در این زمینه برای اینکه بحث ورود کتاب، داوری و تعداد مصوب کتاب انتخاب شده، متناسب با تأمین اعتبار مالی دفتر باشد به بازنگری‌هایی نیاز داریم تا این ساختار شکل بهتری پیدا کند.

دانش درباره این موضوع توضیح داد: قبلا تعداد نسخه خرید کتاب‌ها توسط اعضای کارشناس انجام می‌شد و وقتی کتابی در جلسه بررسی مطرح می‌شد، کارشناسان تشخیص می‌دادند چه میزان خرید از آن کتاب انجام شود. اما اکنون در نخستین تصمیم‌گیری که در سال جدید اعمال خواهیم کرد، صرفا نفس انتخاب کتاب را اعضای کارشناس انجام خواهند داد.

وی تاکید کرد: در این میان این که از  کتاب‌های مصوب، چه میزان نسخه خرید شود، با مکانیسم دیگری شکل خواهد گرفت که البته در آن هم نظر اعضا تأثیر خواهد داشت. بدین صورت که اعضای کارشناس، کتاب ها را بر حسب درجه مطلوبیت خرید، تعیین می‌کنند.

دانش همچنین درباره معیار درجه‌بندی کتاب‌ها گفت: به منظور تعیین تعداد خرید، ترکیبی از شاخص‌های کیفی، قالبی و محتوایی مانند رعایت بایسته‌های نوشتاری به لحاظ روش تحقیق در آثار پژوهشی، میزان خلاقیت و نوآوری و پختگی متن در آثار هنری، پاکیزگی و کیفیت چاپ و صفحه‌بندی و ویراستاری و درج تصاویر، نیازسنجی‌های وزارتخانه بر مبنای اعلام کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کشور، اولویت‌های موضوعی بر حسب وظایف و اهداف وزارتخانه و... است. 
 

رییس هیأت انتخاب و خرید کتاب افزود: وقتی اعضای کارشناس درجه‌های کیفی کتاب‌ها را با واحدهایی مانند الف و ب و ج به دبیرخانه هیأت اعلام کردند، در دبیرخانه هیأت، این درجه‌های کیفی به اقتضای تأمین اعتبار موجود، به عدد تبدیل می‌شوند. 
 

دانش در پایان درباره فواید این طرح جدید تأکید کرد: این شیوه باعث می‌شود علاوه بر  تناسب‌سازی بهتر انتخاب کتاب‌ها با بودجه جاری، در خود تعیین خرید تعداد نسخه کتاب‌ها هم در همه گروه‌های چهارگانه (دین، کودک، علوم انسانی، هنر) وحدت رویه ایجاد شود.

به گفته وی تا قبل از این، ممکن بود در یک گروه، تعداد نسخه کتابی که خیلی خوب تشخیص داده شده بود، با مشابه آن در گروه دیگر تفاوت داشته باشد که این روند وحدت رویه را مخدوش می‌کرد. افزون بر این، این شیوه باعث می‌شود با تفکیک عینی‌تری در تشخیص کتاب‌های مناسب مواجه شویم تا بعدا در گزارش‌هایی که با هدف تحلیل محتوا تهیه می‌شوند، فضای مساعدتری ایجاد شود.

نظر شما