شناسهٔ خبر: 59189 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز روند جدید توزیع کاغذ مطبوعات/اعلام نیاز راستی‌آزمایی می‌شود

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از پروسه جدید تخصیص کاغذ به مطبوعات را اعلام کرد.

آغاز روند جدید توزیع کاغذ مطبوعات/اعلام نیاز راستی‌آزمایی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید محمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات داخلی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی با اشاره به تشکیل کمیته توزیع کاغذ مطبوعات دراین وزارتخانه عنوان کرد: از ابتدای خرداد ۹۶ کمیته‌ای با این عنوان در معاونت ایجاد شد که وظیفه آن تأیید پیش‌فاکتورهای (پروفورما) خرید کاغذ و نیز توزیع آن در میان مطبوعات بود. از شهریور سال قبل اما کارگروه تخصیص کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت و موضوع تأیید پیش فاکتورها (پروفورما) را در دست گرفت و کمیته معاونت مطبوعاتی تنها کار توزیع را در دست داشت. در این کمیته برای نشریات سهمیه کاغذ در نظر گرفته می‌شد و فرآیند مناسبی در حال پیش‌رفتن بود. قیمت کاغذ مطبوعات از قرار کیلویی ۵,۱۵۰ تومان توسط ما توزیع می‌شد و در بازار آزاد نیز حدود ۷ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: از ابتدای بهمن ماه سال گذشته روند تخصیص ارز برای واردات کاغذ متوقف شد و به ازای پیش فاکتورهای (پروفورما) تأیید شده کاغذی به کشور وارد نشد. در همین ایام بود که قیمت کاغذ مطبوعات در بازار آزاد نیز چیزی بیش از دو برابر شد و وضعیت نامطلوبی دامن مطبوعات را گرفت. همزمان با حضور آقای خدادی در معاونت دولت ابتدا تصمیم گفت تا کاغذ را در ردیف کالاهای مشمول دریافت ارز نیمایی قرار دهد که پس از تذکر رهبر انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب این مساله منتفی و در نهایت کاغذ دوباره در ردیف کالاهای دریافت کننده ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی قرار گرفت و در همین زمینه برای توزیع کاغذ مطبوعات نیز سیاست تازه‌ای اتخاذ شد.

دبیر کمیته توزیع کاغذ مطبوعات افزود: شکی نیست که میزان کاغذ موجود در کشور کم است و آن میزانی هم که به کشور وارد می‌شود در ردیف کالاهایی مانند دارو و از این قسم ارز دریافت می‌کند. کمیته توزیع بر همین اساس برای توزیع کاغذ مطبوعات سیاست‌های سختگیرانه‌تری اتخاذ کرد. اگر تا پیش از این بر اساس محاسبه قطع نشریه وخوداظهاری آن و بررسی ما از وضعیت انتشار آن سهمیه‌ای ولو به اندازه یک دهم اعلام نیاز شده، کاغذ اختصاص پیدا می‌کرد در دوره تازه با توجه به حساسیت‌های موجود و ارزبری واردات کاغذ تصمیم بر این قرار گرفته که خوداظهاری مدیر مسئول توسط چاپخانه‌ها راستی‌آزمایی شود. بر این اساس به واحدهای چاپ اعلام شده که میزان انتشار اظهار شده توسط آنها به واحد مالیاتی مربوط به آنها اعلام خواهد شد و در صورت اعلام انتشار بیش از اندازه، باید خود پاسخگوی هزینه‌های مالیاتی آن باشند.

مدیرکل مطبوعات داخلی تاکید کرد: ما بر مبنای راستی‌آزمایی و سهمیه کاغذ موجود به توزیع آن اقدام می‌کنیم. در رده بندی تازه سه اولویت نشریه‌های سراسری، منطقه‌ای و استانی و نیز هفته‌نامه‌ها در اولویت قرار گرفتند و پس از آن در نوبت بعدی به ماهنامه‌ها و سایر نشریات نیز سهمیه خواهیم داد.

دربندی ادامه داد: در سیستم تازه کاغذ مستقیماً با نامه ما به چاپخانه‌ها رفته و از آنها اعلام وصول رسمی دریافت می‌شود. در نتیجه اگر تا پیش از این مدیران نشریات با نامه ما خود از سه شرکت طرف حساب با معاونت کاغذ دریافت می‌کردند این مسیر نیز برای رفع دغدغه‌ها بسته می‌شود.

وی تاکید کرد: از امروز به مدیران نشریات در اولویت نامه زدیم که تا ۲۴ ساعت به ما نیاز خود و چاپخانه را معرفی کنند تا پس از آن ما در پروسه بررسی و تخصیص قرارشان دهیم.

نظر شما