شناسهٔ خبر: 59206 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۰ غذای معروف ارمنستان

۱۰ غذای معروف ارمنستان

شاید ندانید اما انگیزه های سفر، بسته به افراد متفاوت هستند و وقتی بخواهیم لیستی از این انگیزه ها ردیف کنیم، ممکن است جدید و جالب به نظر بیایند. به طور مثال بسیاری سفر می کنند تا چند روزی را در فضای آرامش بخش کنار دریا و در میان طبیعتی دوست داشتنی به استراحت بپردازند. بسیاری دیگر پا در راه می گذارند که برای ماجراجویی هایشان تعریف تازه ای پیدا و هیجان را بیش از پیش تکرار کنند. خیلی ها مقصدشان سازه های باستانی و تاریخی است و خیلی های دیگر هم به قصد خرید و گشت و گذار در فروشگاه ها به جاده می زنند. در میان همه این ها، عده ای نیز هستند که سفر می کنند تا طعم اصیل غذاهای جهان را در همان خطه و سرزمین مورد نظر بچشند و خاطره ای خوشمزه را برای خود رقم بزنند. سبک آشپزی مردم ارمنستان شامل غذاها، تکنیک‌های پخت و پز و خوراک‌های سنتی ارمنی‌ها است. غذاها و سبک‌های آشپزی نشان‌دهنده تاریخ و جغرافیای محل زندگی ارامنه، تأثیر غذاهای اروپایی و مناطق شرقی دریای مدیترانه روی آشپزی آن‌ها و همچنین محصولات کشاورزی سنتی و حیواناتی است که در مناطق پرجمعیت ارمنی‌ها رشد و پرورش یافته‌اند.

همیشه وقتی نگاهی به غذاهای چند کشور نزدیک به هم بیاندازید، ویژگی های مشابه و شاخصی را در میان فرهنگ های غذایی آن ها خواهید دید. این موضوع درباره ارمنستان نیز صدق می کند و با بررسی کوتاهی از غذاهای این کشور، شباهت های واضحی را با غذاهای خودمان خواهید و با غذاهای نام آشنایی برخورد خواهید کرد. با همه این ها، ارمنستان نیز غذاهای مخصوص و منحصر به خودش را دارد که در این مطلب با بهترین و معمول ترین آن ها آشنا می شوید که در سفر به این کشور با تور ارمنستان امتحان کردن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

۱.  شامپوز (Shampours)

گوشت مزه‌دار شده‌ای که با انواع مختلف سبزیجات به سیخ زده می‌شود. شامپز روی ذغال بدون شعله کباب می‌شود.

۲. قاپاما (Ghapama)

به گزارش سفر با تو قاپاما خوراکی است که با کدوتنبل درست می‌کنند و اغلب در زمان کریسمس می‌خورند. برای آماده کردن این غذا قسمت بالای کدو را می‌برند، داخل آن را خالی می‌کنند با برنج پخته شده و میوه‌های خشک شده مانند بادام خرد شده، سیب، ذرت، زردآلو، آلو، خرما، آلوی بخارا و کشمش پر می‌کنند. همچنین معمول است که روی آن عسل و دارچین یا خاک قند بریزند. پس از آن، کدو تنبل پخته می‌شود تا نرم شود، سپس روی میز آورده، برش داده و سرو می‌شود. قاپاما از بهترین غذاهای ارمنستان می‌باشد.

۳. خاش یا کله‌پاچه (Khash)

شاید گمان کنید تنها جایی که می توان «کلپچ» زد و خود را به ضیافتی اعیانی دعوت کرد، کله پاچی ای های قدیمی و ایران باشند. اما تعجب نکنید! اسم عنوان را درست خوانده اید باید بدانید که کله پاچه منحصر به ایران و ایرانی نمی شود و در بسیاری از دیگر کشورها مانند ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، آلبانی، بلغارستان و ...نیز وجود دارد و در هر کشور با نام مخصوص خودش شناخته می شود. در ارمنستان نیز کله پاچه را برای صبحانه روزهای زمستان در نظر می گیرند و آن را با سیر خرد شده و نان لواش میل می کنند.

۴. خورواتس  Khorovats

یکی از محبوب ترین غذاهای ارمنی پیش روی شماست: خورواتس!

خورواتس را می توانید در همه جا، از رستوران ها گرفته تا مهمانی های خانگی پیدا کنید. اگر دقت کنید، می بینید همان شیشلیک ماست. برای طبخ خورواتس تکه های گوشت و دنده بره یا گاو را به سیخ می کشند و بر روی آتش کباب می کنند. البته باید بدانید که امروزه پخت خورواتس با گوشت خوک نیز در ارمنستان رایج شده است.

۵. مانته (Mante)، غذای ملی ارمنستان

مانته (Mante)، غذای ملی ارمنستان است. این غذا نوعی پیراشکی است که با گوشت چرخ شده گاو یا گوسفند سرخ میشود و به همراه طعم دهنده سیر و ماست سرو میشود. این پیراشکی های قایقی شکل که بسیار ترد هستند را تور ارزان ارمنستان می توان به همراه مقداری براث گوجه فرنگی.امتحان کرد .

۶. دلمه

مواد تشکیل دهنده دلمه ارمنستانی چه چیزهایی است؟ این مواد شامل عدس، گوجه فرنگی، سیر، بادمجان، جعفری، نعناع، فلفل قرمز، پیاز، گشنیز و برنج است که در فصل زمستان درون برگ های انگور و در فصل تابستان درون برگ های کلم پیچیده میشوند. این غذا در زبان ارمنی “Tolma” تلفظ میشود و به عنوان یکی از بهترین وعده های گیاهی در ارمنستان به شمار میرود به خصوص در جشن روزه ارمنی ها. اگر ترجیح میدهید که دلمه غیر گیاهی باشد میتوانید نوع دیگری از دلمه ارمنی را امتحان کنید که با گوشت درست میشود و مواد آن در برگ کلم پیچیده میشود. طعم سبزیجات تازه به همراه برگ های ترد کلم یا انگور در اولین لقمه زبان شما را بند خواهد آورد!

۷. باستورما

وعده‌ی غذایی در ارمنستان معمولاً با طیف گسترده‌ای از پیش‌غذاها یا به قول خودشان «مزه» (mezze) آغاز می‌شود که به مجموعه‌ای از بشقاب‌های کوچک شامل پنیر، سبزیجات و گوشت طعم‌دار می‌گویند. «باستورما» (Basturma) یکی از آن‌ها است که از گوشت گاو چاشنی‌دار بسیار نازک تهیه شده و می‌توان آن را نوعی کالباس معرفی کرد

۸. خاشلاما

خاشلاما» (Khashlama) یکی از غذاهای سنتی ارمنستان است که در مناسبت‌های خاص مانند مناسک مذهبی آن را تدارک می‌بینند. برای تهیه‌ی خاشلاما گوشت بره یا گاو یک شب تا صبح آهسته طبخ شده و همراه با سبزیجات سرو می‌شود. با خوردن خاشلاما حتماً از سفر به ارمنستان  با تور ارمنستان خرسندتر خواهید بود.

۹. غذاهای دریایی

ماهی ایشخان و ماهی کوغاک که بومی دریاچه سوان هستند از غذاهای محبوب و پرطرفدار در ارمنستان به شمار می آیند که بیشتر بصورت کبابی(کباب ماهی) طبخ می شوند و ادویه جات مخصوصی به آن افزوده می شود و در برخی موارد هم داخل شکم ماهی با این ادویه جات پر می شود.

۱۰. غذاهای آبکی

آش گوشت گوسفند، آبگوشت بلغور، آبگوشت ترخون، آبگوشت برنج، آبگوشت سیب و گوجه با گوشت گوسفند، آرگاتاک، آش بلغور، بوزباش، بریندزآپور(آش برنج)، دزاوارآپو(آش بلغور)، کاتن آپور(سوپ شیربرنج)، کاتنو، کرچیک(سوپ کلم)، سوپ قارچ، سوپ عدس و...

آش شیرین (آنوش آپور) غذای مخصوص عیدپاک است که از حبوبات با میوه های خشک و گردو وکمی عسل تهیه می شود.

نظر شما