شناسهٔ خبر: 59401 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توقف حداقل ۵۰ فیلم پشت ترافیک اکران هر سال/ آینده‌نگری نداریم

سعید خانی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما با اشاره به نبود تناسب میان تولیدات سینمایی و ظرفیت اکران و نیز ضعف مدیریت، تأکید کرد از ۱۳۰ فیلم تولیدی هر سال نهایتا ۸۰ فیلم فرصت اکران پیدا می‌کنند.

توقف حداقل ۵۰ فیلم پشت ترافیک اکران هر سال/ آینده‌نگری نداریم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سعید خانی تهیه‌کننده سینما و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» که اکران فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی را در اکران نوروز برعهده داشت، در گفتگویی درباره فعالیت‌های آتی این دفتر پخش گفت: در نظر داریم از اواخر تیرماه «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی را به سرگروهی سینما استقلال به نمایش بگذاریم همچنین در حال رایزنی برای اکران فیلم سینمایی «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده و «لابیرنت» ساخته امیرحسین ترابی در فصل پاییز هستیم.

وی با اشاره به سیستم اکران در سینماها عنوان کرد: با توجه به اینکه میزان تولیدات سینمای ما از امکانات نمایشی بیشتر است، طبیعتاً در چرخه اکران مشکلاتی پیش می‌آید چراکه با شرایط فعلی و باوجود افزایش سالن‌های سینمایی، سالی حدود ۱۳۰ فیلم تولید می‌شود اما حداکثر هشتاد فیلم به مرحله اکران می‌رسند و بقیه فیلم‌ها که نزدیک ۵۰ فیلم می‌شود اساساً امکان نمایش پیدا نمی‌کنند ضمن اینکه در این میان یک سری از آثار به اکران مطلوبی دست پیدا نمی‌کنند و این باعث می‌شود برخی ناراضی باشند.

با توجه به اینکه هزینه سالن‌داری به شدت بالا رفته است سینمادارانبه دنبال فروش بالای آثار هستند و ناخودآگاه ممکن است به فیلمساز جهت بدهند که چه فیلمی بسازداین پخش‌کننده تأکید کرد: از سوی دیگر یکی از مشکلات ما این است که سیستم مدیریتی هیچگاه منسجم نیست برای مثال در ابتدای امسال هرچند یک ماه و نیم از سال گذشته بود ولی شورای صنفی نمایش هنوز تشکیل جلسه نداده بود و با وجود فروش خوب اکران نوروزی هیچ آینده‌نگری برای اکران دوم عید صورت نگرفت، همین باعث شد نمایش برخی فیلم‌ها با ماه رمضان مقارن شود. یعنی در سیستم ضعیف اکران، هم بحث عرضه و تقاضا دخیل است و هم کیفیت مدیریت. این ضعف همیشه وجود دارد به طوری که با ورود هر مدیری به ارشاد نه تنها این سیستم بهبود پیدا نمی‌کند بلکه آن مدیر در پی این است که برنامه‌های خود را اجرا کند و همین موضوع باعث می‌شود فیلم‌ها دیده نشوند و صدمه بخورند.

خانی عنوان کرد: هرچند برخی عنوان می‌کنند که سینماداران در این چرخه مقصر هستند اما این حرف به صورت کلی درست نیست با توجه به اینکه هزینه سالن‌داری به شدت بالا رفته است سینماداران به دنبال فروش بالای آثار هستند و ناخودآگاه ممکن است به فیلمساز جهت بدهند که چه فیلمی بسازد، اما امسال فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که یک فیلم تلخ اجتماعی و البته خوش ساخت بود، به نمایش درآمد و توانست به فروش خوبی هم برسد.

وی افزود: مگر می‌شود سینمادار فیلمی را که تماشاچی از آن استقبال می‌کند، به نمایش نگذارد؟ به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم سینمادار تعیین می‌کند که چه فیلمی بفروشد یا نفروشد و باید یک سری عوامل دست به دست هم بدهند که آن فیلم بفروشد و صرفاً سینمادار در این مساله دخیل نیست.

نظر شما