شناسهٔ خبر: 59435 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعطیلی بیش از ۲۰ موسسه غیرقانونی صدور پایان نامه/ جریمه متخلفان

وزیر علوم با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مؤسسات غیرمجاز صدور پایان‌نامه گفت: تاکنون بیش از ۲۰ مؤسسه غیرقانونی صدور پایان نامه لغو شده‌اند.

تعطیلی بیش از ۲۰ موسسه غیرقانونی صدور پایان نامه/ جریمه متخلفان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ منصور غلامی در حاشیه اولین کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به آخرین اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مؤسسات غیرمجاز صدور پایان‌نامه گفت: مقابله با رشد و شکل‌گیری مراکزی که تحت عنوان مراکز ارائه‌دهنده خدمات به کسانی که در حال تدوین پایان‌نامه یا مقالات علمی هستند آغاز شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی مؤسسات در دوره‌ای به حوزه تدوین غیرقانونی مقاله و پایان‌نامه ورود پیدا کردند، و این اتفاق به خاطر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در مراکزی که امکانات کمی دارند و هیئت‌علمی‌های محدودی داشتند رخ داد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: این موضوع بیشتر به کسانی مربوط می‌شود که در حین اشتغال، تحصیل می‌کنند که البته قاعده تحصیلات تکمیلی، تمام وقت بودن افراد است.

وزیر علوم یادآورشد: بعد از اینکه قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، وزارت علوم به این حوزه با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه ورود پیدا کرد. وزارت علوم عملاً این قدرت را ندارد که بتواند اقدام ضابطی برای مقابله با این موضوع انجام بدهد، اما خوشبختانه همکاری با دستگاه‌های دیگر باعث شد که تعدادی از مؤسسات تعطیل شوند.

غلامی خاطر نشان کرد: با اقداماتی که صورت گرفت، بیش از ۲۰ مؤسسه غیرقانونی تعطیل شدند که دارای ۲۵ مرکز و واحد بودند که امکانات و مدارک آن‌ها به منظور بررسی‌های بیشتر منتقل شد و در این بررسی علاوه بر اینکه تخلف افراد در این مراکز مشخص می‌شود، کسانی که متقاضی و یا سفارش دهنده کار بودند نیز مشخص خواهند شد و اگر از سرویس این مراکز غیرقانونی بهره‌مند شده باشند، حتماً با آن‌ها برخورد انضباطی و قانونی صورت خواهد گرفت.

غلامی ادامه داد: از طرف دیگر با کنترل ظرفیت دانشگاه‌ها و تأکید بر اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید به صورت تمام وقت در دانشگاه‌ها باشند و با برخورد با منافذی که این تخلفات صورت می‌گیرد، می‌توانیم فضای مطمئنی را در عرصه فعالیت‌های علمی ایجاد کنیم.

وی یادآورشد: نباید فراموش کنیم که اغلب دانشگاه‌های خوب ما که تحت حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم بوده و با دقت کنترل شده‌اند، عاری از این اتفاقات هستند و اگر هم مواردی از تخلف پیدا شود، با آن‌ها برخورد می‌شود. لذا عموماً مراکزی که وضعیت و امکانات محدودی داشتند، دنبال این نوع مؤسسات غیرمجاز بودند.

غلامی با اشاره به جریمه‌های اعمال شده برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی که در حوزه تخلفات علمی فعالیت کنند، گفت: این موضوع شامل دو مقوله است؛ اول اینکه افرادی که به این تخلفات کمک کرده باشند و طبعاً دانشجو و عضو هیأت علمی در کمیته‌های انضباطی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و کسانی هم که از این تخلفات بهره‌مند باشند نیز هر امتیازی که دریافت کرده باشند، لغو خواهد شد.

وی ادامه داد: ممکن است در مراحل مختلف سطح متفاوتی از برخوردها با این افراد صورت گیرد و حتی پایان‌نامه آنها باطل شود.

نظر شما