شناسهٔ خبر: 59442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی‌اشرف صادقی: «فرهنگ جامع زبان فارسی» بزرگتر از فرهنگ دهخداست

علی‌اشرف صادقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گوید: «فرهنگ جامع زبان فارسی» کتابی مفصل و فرهنگی بزرگتر از فرهنگ دهخداست، که قرار است در 30جلد منتشر شود.

«فرهنگ جامع زبان فارسی» بزرگتر از فرهنگ دهخداست

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی‌اشرف صادقی، زبان‌شناس، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در زادروز 78 سالگی خود در گفت‌وگویی حال‌وهوای این روزهای خود را همچنان کار و تلذذ در فرهنگستان زبان و ادب فارسی توصیف کرد و  از انتشار جلد سوم فرهنگ جامع زبان فارسی در اواخر شهریور امسال خبر داد و گفت: کتاب «فرهنگ جامع زبان فارسی» کتابی مفصل و فرهنگی بزرگتر از فرهنگ دهخداست، که قرار است در 30جلد منتشر شود. «فرهنگ جامع زبان فارسی»، طرحی است که از اواسط دهه ۱۳۷۰، با حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز شده، که تا به حال دو جلد آن چاپ شده و جلد سوم آن هم قرار است تا پایان تابستان امسال منتشر شود. لازم به ذکر است که ما در گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حدود 40 همکار داریم که پژوهشگرانی هستند که زیر نظر بنده روی این کتاب کار می‌کنند.
 
صادقی ضمن ابراز خشنودی از فعالیت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عنوان کرد: خوشحالم که اعضای شورای عمومی فرهنگستان، استادان دانشمندی هستند که اغلب بازنشسته دانشگاه‌های بزرگ هستند و هر کدام در یک رشته، تخصص‌های بالایی دارند؛ که مصاحبت با آن‌ها برای بنده غنیمت است.
 
او اضافه کرد: ده گروه در حوزه‌های مختلف در فرهنگستان زبان و ادب فارسی فعال است که تعداد زیادی زیر نظر این استادها فعال هستند و کار می‌کنند. اغلب هم پژوهشگران جوانی هستند که امیدهای آینده هستند. مصاحبت با آن‌ها برای بنده غنیمت است.  


علی‌اشرف صادقی؛ زاده 27 خرداد 1320 در شهر قم است. وی لیسانس خود را در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران گذارند؛ پس از اتمام دوره کارشناسی به فرانسه و دانشگاه سوربن رفت و در رشته زبان‌شناسی عمومی ادامه تحصیل داد و پس از اخذ مدرک دکتری از این دانشگاه به ایران بازگشت. صادقی مدتی با موسسه لغت‌نامه دهخدا و در تنظیم بخشی از حرف «گ» لغت‌نامه دهخدا همکاری داشته و بعد از بازگشت به ایران هم به عنوان استاد در گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول شد و سرانجام در آغاز سال تحصیلی ۱۳۸۶–۱۳۸۷، به درخواست خود، بازنشسته شد؛ زیرا می‌خواست تمام همت خود را صرف تدوین فرهنگ جامع زبان فارسی کند. صادقی در حال حاضر مدیر گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان است و دبیری مجله فرهنگ‌نویسی را هم برعهده دارد.  
 
در کارنامه ادبی صادقی، که برای ترجمه کتاب «زبان‌های ایرانی»، موفق به دریافت جایزه هجدهمین دوره کتاب سال شده، کتاب‌های چون «دستور زبان فارسی»، «مسائل تاریخی زبان فارسی»، «نگاهی به گویش‌نامه‌های ایرانی»، «فرهنگ لغات زبان مخفی»، «لهجه تهرانی فرهنگ گویش دوانی» و چندین کتاب دیگر دیده می‌شود.

نظر شما