شناسهٔ خبر: 59447 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد

تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده باسابقه سینما ضمن انتقاد از وابستگی مدام خانه سینما به حمایت‌های مالی دولت، تأکید کرد که نظام ساختاری این نهاد صنفی پیر شده است.

ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده و مدیر تولید باسابقه سینمای ایران در گفتگویی ضمن تأکید بر اهمیت گسترش فعالیت‌های صنفی، به برگزاری جشن اخیر مدیران تولید اشاره کرد و گفت: من هر سال در جشن مدیران تولید حضور دارم و در کنار آن در دیگر جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی کشور نیز حاضر می‌شوم، اما مساله مهم و قابل‌تحسین جشن مدیران تولید، حضور همه اعضای صنف در این جشن است، اعضایی که هیچ حس دلخوری، تحریم، بایکوت، حسادت و تنگ نظری بین آن‌ها وجود ندارد. همچنین افراد معتبری چه سینماگر و چه از نهادهای نظامی و دولتی در این جشن دیده می‌شوند.

وی دلیل بیان چنین مساله‌ای را اینگونه توضیح داد: وقتی که چنین رویدادی را نسبت به شرایط موجود در خانه سینما، جشنواره‌های فجر و بودجه‌های مرتبط با این رویدادها، مقایسه می‌کنیم، متوجه یک تفاوت عمده بین آنها می‌شویم.

خانه سینما نیاز به جوان‌سازی دارد

این مدیر تولید تاکید کرد: در واقع خانه سینما از نظام ساختار سازمانی پیر شده است و نیازمند به جوان‌سازی دارد، حتی می‌توان گفت که جشنواره فیلم فجر نیز کمی کسالت‌بار شده است و به ضرب پول برگزار می‌شود. اما اتفاقی که در جشن مدیران تولید رخ می‌دهد، این است که اعضای این صنف بدون اینکه پای جایزه‌های نقدی در کار باشد در این جشن حضور پیدا می‌کنند و تقدیر حرفه‌ای برای اعضا مهم‌تر است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد: معتقدم قدرت یک صنف از جوانی یک صنف گرفته می‌شود، به همین دلیل باید نرخ میزان مشارکت اعضای یک صنف در فعالیت‌های صنفی مورد توجه قرار گیرد. یعنی هرچقدر میزان مشارکت اعضای یک صنف گسترش پیدا کند و اعضا خود را در آیینه صنف ببینند و در دامن آن رشد کنند موفقیت‌های بیشتری را در حوزه سینما شاهد خواهیم بود.

خانه سینما باید بی‌نیاز از حمایت مالی باشد

وی ادامه داد: زمانی که نظام ساختاری یک نهاد مانند خانه سینما پیر شده است، دچار ضعف‌هایی می‌شود که مدیران و مسئولان آن فکر می‌کنند برای رفع آن‌ها، نیازمند دریافت پول به عنوان عیدی برای اعضای خود و یا روش‌های دیگر مانند این هستند! این در حالی است که خانه سینما نیاز حیاتی به حمایت مداوم مالی از سوی دولت ندارد، چرا که سینما یک عنصر جذاب و قدرتمند است که می‌تواند درآمد خود را داشته باشد.

تهیه‌کننده فیلم «دوئل» تاکید کرد: این روزها نگرانی ما در سینما این است که پول‌هایی که می‌خواهد وارد سینما شود چه ماهیتی دارد. به همین دلیل می‌توان گفت در سینما پول هست اما باید به این مساله توجه کرد که این پول‌ها از کجا وارد سینما می‌شود. فراموش نکنیم در دوران «تحریم خانه سینما» در دولت گذشته، اصناف خانه سینما با تمام مشکلات خود با همراهی اسپانسرها جشن خانه سینما را برگزار می‌کرد.

علیقلی‌زاده در پایان گفت: در آن دوره همه اجزای جشنواره توسط اعضای صنوف مختلف سینما برگزار می‌شد و فضای مشارکتی بین صنوف بسیار زیاد بود. اما امروز چنین نگاهی در خانه سینما وجود ندارد و حتی نمی‌توان پرسید که بودجه جشن گذشته چگونه هزینه شده است!؟

نظر شما