شناسهٔ خبر: 59487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۷۰ درصد بودجه تولید یک فیلم صرف بازیگران می‌شود/ نقطه ضعف سینما!

بهمن گودرزی کارگردان سینما ضمن انتقاد شدید از سیر صعودی دستمزد بازیگران و تأثیر منفی آن بر فرآیند تولید فیلم، از سینماگران خواست که برای رفع این معضل متحد شوند.

۷۰ درصد بودجه تولید یک فیلم صرف بازیگران می‌شود/ نقطه ضعف سینما!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بهمن گودرزی کارگردان سینما در گفتگویی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: شرایط تولید به قدری سخت شده و هزینه‌ها به قدری بالا رفته که دیگر به راحتی نمی‌توانیم فیلم بسازیم. از سوی دیگر شرایط جذب بازیگر هم سخت شده و همین باعث می‌شود که فیلمسازان نتوانند کار خود را به درستی پیش ببرند.

وی ادامه داد: با این وجود در پی این هستیم که بتوانیم فیلم سینمایی «قاتل بروسلی» را که سال گذشته برای آن پروانه ساخت دریافت کردیم، بسازیم. بخشی از این فیلم قرار است در یک کشور خارجی فیلمبرداری شود و به همین دلیل مشغول رایزنی هستیم. البته هنوز کشور موردنظر قطعی نشده و فکر می‌کنم هفته آینده کشور موردنظرمان هم قطعی شود.

خوش‌خوشان بازیگران است!

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه شرایط تولید سخت شده است، عنوان کرد: فکر می‌کنم در حال حاضر تنها خوش‌خوشان بازیگران است چون حقوق آن‌ها افزایش عجیبی پیدا کرده است.

وی توضیح داد: در این زمینه نمی‌توان نقش پررنگ شبکه نمایش خانگی را نادیده گرفت، زیرا کسانی که در این شبکه کار می‌کنند دستمزدهای زیادی به چنین بازیگرانی می‌دهند. در حال حاضر باید هفتاد درصد از بودجه یک فیلم را به بازیگران اختصاص بدهیم! در حالی که بچه‌های پشت صحنه دستمزدهای عادی خود را دریافت می‌کنند. این بازیگران در حالی این دستمزدها را می‌گیرند که غالباً بازگشت سرمایه‌ای ندارند و همین موارد باعث شده است کار تولید سخت شود.

گودرزی عنوان کرد: با افزایش دستمزد بازیگران چهره، طبعاً حقوق بازیگران درجه دو و درجه سه هم افزایش پیدا می‌کند با این وجود، می‌شود این بخش را کمی کنترل و افراد دیگری را جایگزین بازیگران درجه دو و درجه سه کرد اما واقعاً برای ویترین یک فیلم سینمایی چه چاره‌ای وجود دارد؟ به ویژه اینکه سینماداران هم برای نمایش یک فیلم تصمیم‌گیر هستند، به همین دلیل فیلم‌ها باید از ویترین خوبی برخوردار باشند.

دست‌اندرکاران سینما مقابل بازیگران متحد شوند

وی افزود: در واقع بازیگران هم به این نقطه ضعف آگاه شده‌اند و با وجود اینکه غالباً آثارشان فروش نمی‌کند و شکست می‌خورد، قیمتشان کاهش پیدا نمی‌کند چراکه می‌دانند بخش عمده‌ای از ساخت فیلم‌ها به حضور آن‌ها گره خورده است.

این کارگردان تأکید کرد: با توجه به اینکه مثل باقی موارد، دست‌اندرکاران سینما در این مورد هم با یکدیگر اتحاد ندارند، این روند ادامه پیدا کرده و می‌کند، در صورتی که اگر مثلاً تهیه‌کنندگان به عنوان یکی از ارکان اصلی با کارگردان‌ها در این زمینه متحد می‌شدند، دیگر بازیگران اینگونه نمی‌تاختند.

گودرزی افزود: قضیه زمانی تلخ‌تر می‌شود که می‌بینیم، کسانی بیشتر از همه برای جلوگیری از اصلاح این شرایط یقه‌دری می‌کنند، که وقتی همه دست به ائتلاف می‌زنند، اولین کسانی هستند که دوباره سراغ آن بازیگران می‌روند! تا زمانی که این وحدت میان عوامل سینما نباشد همین چرخه ادامه دارد.

نظر شما