شناسهٔ خبر: 59610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از فروش کاغذ دولتی نشر و حجم دریافتی ناشران

همزمان با توزیع کاغذ تحریر با نرخ دولتی جزئیاتی از شیوه و میزان و قیمت فروش این محصول منتشر شد.

جزئیاتی از فروش کاغذ دولتی نشر و حجم دریافتی ناشران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ روز گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان در خبری که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد، موضوع توزیع کاغذ از سامانه تدارک دیده شده برای این منظور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد فاز عملی شده است. بر همین اساس از هفته جاری توزیع کاغذ دولتی میان ناشران با مشارکت بخش خصوصی شروع خواهد شد.

پس از اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق شد تا کاغذ را به میزان مصرف سالانه ناشران و مطبوعات که حدود ۸۰ هزار تن می‌شود را با جلب نظر دولت، کماکان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و به دست مصرف کننده برساند به این شرط که اصناف مصرف کننده موضوع نظارت بر مصرف را مدیریت کنند. در همین راستا کارگروه کاغذی در معاونت فرهنکی با سه زیر مجموعه تایید صلاحیت، تخصیص و نظارت با مدیریت آقایان فروغیان، اسماعیلی و حسن‌پور شکل گرفت.

به دنبال این اتفاق آئین‌نامه‌ای نیز برای تخصیص کاغذ به ناشران تدوین شده است که بر مبنای این آئین نامه موضوع تخصیص و نظارت بر مصرف کاغذ مورد توجه قرار گرفته است و توزیع این محصول بر مبنای آن به فاز اجرایی وارد می‌شود.

خبرنگار مهر در همین زمینه کسب اطلاع کرده است که بیش از ۵۰۰ ناشر تاکنون تقاضای خود را برای استفاده از این کاغذ در سامانه مربوط ثبت کرده‌اند و کار بررسی پرونده و فعالیت آنها از هفته گذشته آغاز شده است. در خواست‌های رسیده به بخش توزیع که با محوریت تعاونی ناشران ایران (آشنا) فعالیت می‌کند بر اساس آیین‌نامه تدوین شده بررسی می‌شود. موضوعاتی مانند سابقه فعالیت ناشر، کتابی که در دست انتشار قرار داده است، بررسی اثر از منظر کتابسازی و… و. در زمره مهمترین فاکتورهایی است که در تخصیص میزان کاغذ به ناشران دخالت دارد با این همه بخش تخصیص کاغذ تاکید دارد که کاغذ مورد نیاز ناشران به میزان کافی وارد شده است و نگرانی بابت تامین نیاز ناشران به این محصول تا پایان سال وجود ندارد.

در همین زمینه اعضای کارگروه بخش تخصیص تاکید داشته‌اند که ناشران به هر میزان که تقاضای مصرف کاغذ دارند می‌توانند به زیرمجموعه مربوطه اعلام کنند و نیازی به تامین خواست خود از بازار آزاد نخواهند داشت.

از سوی دیگر خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده است که این کاغذها هم از نوع تحریر و هم از نوع بالک و بسته به درخواست ناشران توزیع خواهد شد و قیمت آنها برای هر بند کاغذ سه ورقی بندی ۱۲۰ زهار تومان و برای هر بند کاغذ چهار و نیم ورقی ۱۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

نظر شما