شناسهٔ خبر: 59618 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشگاه علامه : با تهاجم هدفمند به نهاد دانشگاه مواجه هستیم

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در حال حاضر در جامعه با تهاجم هدفمند به نهاد دانشگاه توسط گروه‌های فشار مواجه هستیم که قصد دارند سرمایه اجتماعی ما را از هم بپاشانند.

با تهاجم هدفمند به نهاد دانشگاه مواجه هستیم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین سلیمی امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌ها در دانشگاه الزهرا گفت: من خودم به عنوان کسی که در دولت آقای روحانی این مسئولیت بر عهده وی گذاشته شده است فکر می‌کردم در این جلسه گشایشی جدید ایجاد شود و امکانات و فضاهای تازه ای گشوده شود.

وی ادامه داد: اما با حجم زیادی از مطالبات زیادی مواجه شدیم. آقای جهانگیری گفتند خبری از امکانات نیست و باید برای وضع موجود آماده شد. جلسات صبح سودمند بود و مسائل اصلی کشور که در آن مطرح شد در حوزه صنعت، بانک و ساختار اقتصادی بود. این در حالی است که ما با مشکلات عمیق‌تر و بن افکن مواجه ایم که یکی از آنها کاهش شدید سرمایه اجتماعی است.

سلیمی گفت: سرمایه‌ای که جامعه بر اساس آن قوام می‌یابد. تمام آمارها نشان می‌دهد سرمایه اجتماعی به عنوان عنصر قوام بخش جامعه در حال کاهش است. این مسئله با گفتمان سازی قابل حل نیست.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: گفتمان، ساختنی نیست. یک نظام باور است که در مسیر تاریخی شکل می‌گیرد. در شرایطی با پدیده ترک برداشتن سرمایه اجتماعی مواجه هستیم که در فضای مجازی با گروه‌های فشار جدید مواجه ایم که خشونت این گروه‌ها فیزیکی نیست ولی بسیار تاثیرگذارتر از خشونت‌های فیزیکی است.

وی ادامه داد: زمانی که سرمایه اجتماعی ترک بر می‌دارد بستر تأثیرگذاری این گروه فشار بیشتر می‌شود. این مسئله به کمک یکدیگر حل می شود تنها نیاز است نهاد دانشگاه در جامعه تقویت شود.

سلیمی تاکید کرد: در حال حاضر نهاد دانشگاه با تهاجم هدفمند توسط گروههای فشار که سرمایه‌های اجتماعی را از هم می‌پاشانند، مواجه است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: باید دانشگاه از زیر این تهاجم هدفمند خارج شود. اگر این مشکلات حل شود ما به مسئولان کشور قول می‌دهیم به جنگ مشکلات بزرگ‌تری از صنعت و خودرو مثل مشکلات آسیب‌های اجتماعی بپردازیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری طلایه دار دفاع از نماد دانشگاه هستند که در دیدار اخیرشان اعلام کردند بیایید از دانشگاه دفاع کنید که مستکبران در صدد از بین بردن نهاد دانشگاه هستند.

سلیمی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم اگر به دانشگاه‌ها به عنوان نماد عقلانیت در جامعه اعتماد شود می‌تواند بسیاری از مشکلات را کنند.

وی با طرح سوال گفت: آیا فقط دانشگاه‌ها باید ضریب تحمل خود را افزایش دهند. در بیانیه گام دوم رهبری خواستار تربیت انسان‌های پرامید و با نشاط هستند. آیا در دایره منع‌هایی که امروز وجود دارد می‌توان چنین انسانی را تربیت کرد؟ چگونه باید از بند گروه فشار جدید رها شد؟

سلیمی یادآور شد: امیدواریم این نشست‌ها بتوانند کمک کنند ما از زیر هجمه‌هایی که در نهاد دانشگاه وارد می‌شود خارج شویم و هم تقلیل گرایی مدیریتی را فراموش کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: دانشگاه کارش توجیه و مشروعیت سازی نیست. دانشگاه‌ها می‌توانند مبدع جریان فکری تازه سرشار از امید و نشاط بوده و آن را به جامعه تزریق کنند. دانشگاه‌ها اگر نماد اعتماد در جامعه تلقی شوند نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند. کسانی که جامعه دانشگاهی را مورد تهاجم قرار می‌دهند خود کسانی هستند که توسط دانشگاه رانده شده اند. استاد دانشگاه تهران را به تقلب متهم می‌کنند. اینها خود کسانی هستند که از دانشگاه‌ها رانده شده اند و از ورود جامعه دانشگاهی بازمانده اند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۸-۰۴-۲۱ ۰۱:۵۲از اساتید دانشگاه علامه 0 0

    «کسانی که جامعه دانشگاهی را مورد تهاجم قرار می‌دهند خود کسانی هستند که توسط دانشگاه رانده شده اند. استاد دانشگاه تهران را به تقلب متهم می‌کنند.»
    جناب سلیمی چرا میان انگیزه و انگیخته خلط می کنید؟  شما به انگیزه افراد چه کار دارید؟ آیا با وجود مدارک محکم قبول ندارید که سه استادتمام فلسفه که یکی از آنها استاد دانشگاه علامه بوده مرتکب سرقت علمی شده اند؟ خود را به خواب نزنید. واقعیت ها را بپذیرید
                                

نظر شما