شناسهٔ خبر: 59693 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جذب هزار عضو هیئت علمی جدید علوم پزشکی/ آمار افزایش ظرفیت پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت از دریافت مجوز جذب هزار هیئت علمی و افزایش ۷۵ درصدی ظرفیت پزشکی در ۱۰ سال اخیر خبر داد.

جذب هزار عضو هیئت علمی جدید علوم پزشکی/ آمار افزایش ظرفیت پزشکی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۵۹ شاخص از جمله ۴۲ شاخص استاندارد الزامی و ۲۴ استاندارد ترجیحی صورت گرفت و تا پایان سال ۹۸ تمامی دانشکده‌های داروسازی ودندانپزشکی نیز اعتباربخشی می‌شود.

وی افزود: ۲۱۴ بیمارستان آموزشی با ۹۱ سنجه ارزیابی شدند که ۸ مورد تأیید کامل، ۱۰۸ تأیید یکساله، ۸ تأیید مشروط و ۲۸ مرکز نیز تأیید نشدند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه وزارت بهداشت برای توسعه کارآفرینی خبر داد و تصریح کرد: ما برای کاهش مدرک گرایی و افزایش توانایی حرفه‌ای، ساماندهی دوره‌های مهارتی را آغاز کرده‌ایم و اکنون ۲۶ دوره مهارتی و ۵۵ مرکز آموزش مهارتی شامل ۳۱ مرکز غیردولتی، ۲۴ مرکز دولتی از وزارت بهداشت مجوز آموزش مهارتی دریافت کرده‌اند.

لاریجانی اظهارداشت: بخش‌های دیگری که مایل به انجام آموزش‌های مهارتی هستند، باید از نظر وزارت بهداشت تأییدیه دریافت کنند و دوره‌های آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی از دریافت مجوز جذب هیئت علمی برای سال ۹۸ در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و خاطرنشان کرد: ما اکنون ۲۰ هزار عضو هیئت علمی داریم و بیش از هزار نفر در روزهای آتی در فراخوان جذب برای دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: همچنین پس از برگزاری آزمون‌های گواهینامه و دانشنامه حدود سه هزار نفر وارد جرگه خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شوند که از این تعداد بخشی می‌توانند وارد حوزه هیئت علمی شوند.

لاریجانی درباره گسترش آموزش مجازی در حوزه پزشکی گفت: در حال حاضر همه دانشگاه‌های علوم پزشکی به دروس پزشکی به صورت آنلاین و برخط دسترسی دارند و ۶۹ دانشگاه سامانه نوید (یادگیری الکترونیک) اختصاصی خود را داشته و ۳۰۰ محتوای الکترونیک در دانشگاه‌ها قابل دسترسی بوده و هزار و ۸۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در آموزش پزشکی مجازی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: دوره پودمانی برای پزشکان عمومی در یک برنامه ریزی ایجاد شده است تاکنون دو هزار در این دوره ۶ ماهه ثبت نام کرده‌اند و برنامه ریزی ما برای آموزش مجازی ۱۵ هزار پزشک خانواده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تشکیل بوردهای ملی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به توسعه رشته‌های تخصصی و دکترای تخصصی نمی‌توان دیگر تنها به تهران محدود باشیم و از این رو بوردها را گسترش داده‌ایم تا حدی که حتی در یک رشته تخصصی، بورد داخلی به ۵ بورد کشوری گسترش یافته است.

لاریجانی درباره بحث حذف کاغذ از آزمون‌ها و پایان نامه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: در حال حاضر امتحانات علوم پایه و پیش کارورزی به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. همچنین در چند سال اخیر به دانشگاه‌ها اجازه داده‌ایم که تزها به صورت الکترونیک منتشر شود.

وی افزود: در حال حاضر ۷۳ درصد آزمون‌های علوم پزشکی به صورت الکترونیک است. بیش از هزار نفر در ۴ هزار ایستگاه کاری در زمینه برگزاری آزمون‌های الکترونیک همکاری می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ظرفیت‌های گروه پزشکی در آزمون سراسری تصریح کرد: ما خوشحالیم که همچنان رشته‌های پزشکی پرطرفدار هستند اما اینکه ظرفیت‌ها ناگهانی افزایش یابد، منطقی نیست.

وی با اشاره به آمار ۸ سال گذشته در حوزه آموزش پزشکی یادآور شد: ما ۶۰ دانشگاه برای رشته پزشکی و ۴۵ دانشکده دندانپزشکی داریم و این در حالی است که در کل اروپا ۲۰۰ دانشکده دندانپزشکی وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: در ۱۰ ساله اخیر ۷ دانشگاه، ۱۷ دانشکده، ۹ دوره پزشکی، ۲۱ دانشکده دندانپزشکی، ۷ دانشکده داروسازی و ۳۸ دانشکده پرستاری ایجاد شده است. همچنین تعداد ۷۴۴ رشته محل در مقطع دکترای تخصصی و ۷۵۰ رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد اضافه شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تنها در سال ۹۷ تعداد دانشجوی پزشکی ما ۵۵ هزار نفر بوده که ۳۰ درصد این افراد به صورت بومی پذیرش شدند و پس از پایان تحصیل باید به مدت ۱۰ سال در شهر خود خدمت کنند. بنابراین افرادی که نگران ظرفیت‌های رشته پزشکی هستند باید اندکی برای به ثمر رسیدن این افزایش ظرفیت صبر کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار ۱۰ ساله وزارت بهداشت، رشته پزشکی ۷۵ درصد، دندانپزشکی ۲۷ درصد، داروسازی ۴۹ درصد، پرستاری ۱۳۷ درصد، مامایی ۱۴ درصد افزایش ظرفیت داشته است.

لاریجانی ادامه داد: این در حالی است که ما در گروه تخصصی با وجود افزایش در برخی از رشته‌ها، اکنون با کم اقبالی برخی دیگر از رشته‌ها مواجه شدیم تا حدی که رشته اورژانس به عنوان یک رشته تخصصی با ۸۰ درصد ظرفیت خالی مواجه شده است که باید برای آن فکری کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: محاسبات نیروی انسانی در گروه پزشکی با توجه به مولفه‌های گوناگون انجام شده است.

وی افزود: از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده نقشه هیئت علمی خود را به وزارت بهداشت ارائه دهند و هر دانشگاهی براساس مأموریت‌های خود باید بداند که چه تعداد اعضای هیئت علمی در یک برهه زمانی نیاز دارد.

لاریجانی درباره ۲۸ بیمارستانی که نتوانسته‌اند در اعتبار بخشی موفق باشند، گفت: مراکز درمانی ای که سنجه های درمانی را نداشته باشند، اجازه آموزشی شدن ندارند. در واقع این مراکز باید حداقل‌های لازم را دریافت کند. ضمن اینکه هر مرکزی که در اعتباربخشی نتواند، اعتبار لازم را دریافت کند گسترش آن به سرعت متوقف می‌شود و رشته جدید و کار جدید به آنها داده نمی‌شود.

وی درباره بورسیه تحصیلی در رشته‌های علوم پزشکی تأکید کرد: با توجه به هزینه‌های اعتباری، بورسیه‌های تحصیلی بسیار بسیار محدود شده‌اند هرچند پیش از این ما در آموزش پزشکی بورسیه کامل نداشتیم اما به دلیل هزینه‌ها، فرصت‌های ۶ ماهه محدود شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در گروه علوم پزشکی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۷ هزار نفر در دانشگاه‌های معتبر و ۳ هزار نفر در دانشگاه‌های غیر معتبر هستند که این سه هزار نفر در صورت تمایل به بازگشت نیاز به تغییر دانشگاه خود دارند.

لاریجانی ادامه داد: در مورد هفت هزار نفری که تحصیل خود را پیش از ژانویه ۲۰۱۹ شروع کرده‌اند، قانون اجازه می‌دهد برای انتقال اقدام کنند اما این گروه خودشان باید از دانشگاه‌های داخل پذیرش بگیرند و ما تنها مدارک آنها را ارزیابی می‌کنیم. در حال حاضر دو هزار پرونده به درخواست انتقال در وزارت بهداشت باز است.

وی در مورد انتقادات درباره کمبود پزشک در کشور، خاطرنشان کرد: بحث آموزش مورد نیاز و آمایش نیروی انسانی دو بحث جداگانه هستند. ما ممکن است در تهران و مراکز استان با انباشتگی گروه‌های پزشکی مواجه باشیم اما در برخی از نقاط کشور هنوز کمبودهای جدی وجود دارد. از این رو به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه داده‌ایم که تربیت بومی داشته باشند و ممکن است حتی بیش از ۳۰ درصد ظرفیت در این مناطق به صورت بومی پذیرش شوند.

نظر شما