شناسهٔ خبر: 60045 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش علم سیاست، ایران امروز و گذارهای پیش رو برگزار می‌شود

به همت انجمن علوم سیاسی همایش «علم سیاست، ایران امروز و گذارهای پیش رو» ۲۱ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

همایش علم سیاست، ایران امروز و گذارهای پیش رو برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیزدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با عنوان علم سیاست، ایران امروز و گذارهای پیش رو برگزار می‌شود.
 
پرسش راهبر و اساسی همایش سیزدهم بدین قرار است: دانش سیاست در باب وضعیت خطیر ایران امروز چه موضعی دارد؟ از منظر این رشته علمی، ایران در کجا ایستاده است و روی به کدامین سو دارد؟ ذخایر فکری ـ مادی آن کدامند و در چه وضعیتی به سر می‌برند؟ گذارها و گذرهای پیش روی آن دقیقا کدامند؟

تحولات سریع و تحرکات پرتعداد آیا نشانی از بلوغ کشور و حکمرانی اند یا درماندگی آن؟ اکنون دانشوران سیاست، از روابط بین‌الملل گرفته تا فلسفه دان سیاست چه سخنی دارند و در کجای ماجرا ایستاده‌اند؟ اینها و بسیاری پرسش‌های مرتبط با دیگر مسأله مرکزی سیزدهمین همایش انجمن علوم سیاسی ایران هستند که پنجشنبه ۲۱ آذرماه ۹۸ در تهران برگزار می‌شود.
 
همان گونه که از عنوان همایش بر می‌آید، دغدغه کلیدی این همایش پرداختن و تمرکز بر دشواره‌های نوپدید، زمینه‌های دوران ساز، تغییرات ضروری و مداومت‌های رهگشایی است که در سال‌های جاری پیشاروی جامعه و حکومت ایران قرار گرفته‌اند. اهم این محورها را می‌توان در قالب هشت پرسش زیر روایت نمود:
 
یک: علم سیاست و علمای سیاست خوانده آینده تحریم و تحدید(محدودسازی) علیه ایران را چگونه ارزیابی می کنند؟ فروپاشی؟ فرسایش؟ خودباوری؟ تعلیق موقت و ... ؟
 
دو: آیا مبحث بازنگری در قانون اساسی و ترمیم بعضی بخشهای آن موضوعیت و ضرورت دارد؟ علم سیاست (به ویژه حقوق اساسی) چه نظر و موضعی در این زمینه دارد؟
 
سه: قواعد و رویه های انتخاباتی(شامل مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و شورای اسلامی شهر و روستا) تا چه میزان رافع نیازهای ملی و دافع خطرات علیه امنیت ملی است؟
 
چهار: روندهای جای در حوزه مناسبات نسلی کدامند؟ نسل موسوم به دهه هفتادی و هشتادی چه آینده ای را برای حکومت و ایران رقم خواهند زد؟
 
پنج: جریانها و روندهای فکری در ایران اکنون کدام اند؟ الگوی کدام جریان برای صیانت از تمامیت ارضی ایران و یا شناخت معضلات حیاتی آن ارزشمند و مستحکم است؟
 
شش: آیا می توان نابرابری یا تبعیض در اشکال مختلف را اساسی ترین منبع تنش و تعارض ایران امروز قلمداد نمود؟ علم سیاست چه نظری و الگویی برای درمان درد نابرابری دارد؟
 
هفت: آینده تحرکات منطقه ای ایران چیست؟ به زعم جامعه علم سیاست، ایران در منطقه غرب آسیا در کجا ایستاده است؟ چه جایگاهی دارد؟ چه آینده ای پیشاروی آن قرار دارد؟
 
هشت: اصلی ترین و فوری ترین دشواره حیاتی ایران امروز کدام است؟ سازوکار عمل آن چگونه است و علم سیاست، پاشنه آشیل و راه برون رفت و ترقی ایران امروز را در چه حوزه ای می بیند؟
 
دبیر علمی این همایش قدیر نصری دانشیار اندیشه سیاسی و مطالعات خاورمیانه دانشگاه خوارزمی است.
 
مهلت ارسال چکیده مقالات ۳۰ مهرماه و اعلام نتایج چکیده ها ۱۰ آبان و مهلت ارسال اصل مقالات تا اول آذرماه است.
 
ایمیل ویژه همایش Ipsapolitics۲@gmail.com است. پژوهشگران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۶۴۹۳۲۱۲ تماس بگیرند. نشانی دبیرخانه همایش تهران، خیابان لبافی‌نژاد، نبش کوچه انوری، شماره یک است.

نظر شما