شناسهٔ خبر: 60121 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمدگان و رفتگان شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب/چالش اصلی؛ زمان

شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران در حالی روز گذشته معرفی شد که ترکیب تازه آن کوچک شده و حضور نداشتن برخی از اصناف نشر و تثبیت حضور برخی دیگر از چهره‌ها در آن خودنمایی می‌کند.

آمدگان و رفتگان شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب/چالش اصلی؛ زمان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ روز گذشته سید عباس صالحی با صدور حکمی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب سی و سوم تهران را معرفی کرد. این شورا که پیش از این اعلام شده بود بلافاصله پس از پایان نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه معرفی خواهد شد سرانجام با تاخیری نزدیک به سه ماه از سوی صالحی حکم گرفتند.

نکته جالب توجه درباره این شورا کاهش نفرات حاضر در آن است به طوری که شورای پانزده نفره سال گذشته در سال جاری به سیزده نفر کاهش پیدا کرده است.

نکته جالب توجه دیگر نیز درباره کیفیت و کمیت حضور اصناف و بدنه دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شورا است.

سال گذشته شش عضو از پانزده عضو حاضر در شورا دارای سمت‌های مدیریتی و مشاوره‌ای در بدنه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند که این رقم امسال به پنج عضو کاهش پیدا کرده است.

همچنین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تعاونی ناشران ایران، انجمن نویسندگان کودک به عنوان تشکل‌های صنفی در حالی در این شورا یک عضو دارند که مجمع ناشران انقلاب اسلامی در شورای سال جاری دو عضو را داراست.

از دیگر نگات جالب توجه درباره این شورا در ترکیب تازه کماکان حضور نداشتن نماینده‌ای از اهالی قلم در این ترکیب است. گرچه عموزاده خلیلی را می‌توان به عنوان نویسنده و روزنامه‌نگار در این ترکیب در نظر گرفت اما صنف نویسنده به ما هو، در شورای سال جاری حضور ندارند و همچنین از صنف رسانه نگار فرهنگی و کتاب نیز با وجود رشد و فعالیت‌های قابل توجه و جریان ساز در عرصه کتاب و نشر، کماکان نماینده‌ای برای حضور در این شورا انتخاب نشده است.

حضور نداشتن رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نیز انتخاب مدیر نشر فاطمی که از ناشران فعال در حوزه کتاب‌های آموزشی است و نیز محسن چینی‌فروشان به عنوان مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی و تثبیت حضور چهره‌هایی چون مدیرعامل موسسه شهرکتاب و نیز علی اکبر اشعری در این شورا نیز در سال جاری نیز از ویژگی‌های دیگر آن به شمار می‌رود

از دیگر نکاتی که می‌توان برای این انتخاب در نظر گرفت استفاده از عبارت برنامه‌ریزی برای معرفی فعالیت‌های این شورا در حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعضاست.

در مجموعه مقررات نمایشگاه کتاب که پیش از این موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منتشر کرده است، در ذیل وظایف این شورا موضوعاتی چون تبیین سیاست‏‌های کلی نمایشگاه، تصویب برنامه‏‌ها و فعالیت‏‌های کلی نمایشگاه، نظارت عالی بر عملکرد نمایشگاه و تصمیم‏‌گیری و تصویب برنامه‏‌های ویژه در کنار سایر فعالیت‏های نمایشگاه حسب مناسبت‏های ویژه نمایشگاه کتاب مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر مدتی است که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز با رایزنی و نظرخواهی قدم در راه اصلاح آئین‌نامه و ساختار فعلی نمایشگاه کتاب به منظور جلوگیری از همپوشانی وظایف و چالکی و کوچک سازی نمایشگاه کرده است. با وجود اینکه این متن هنوز برای بررسی عمومی فعالان نشر منتشر نشده است اما شاید انتخاب چنین کلماتی در حکم صالحی نشان از تغییراتی باشد که در آئین‌نامه جدید شکل گرفته و حتی می‌شود تعبیر ادغام شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی نمایشگاه کتاب را از دل آن به دست آورد.

در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه تا سال گذشته رئیس نمایشگاه، مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مدیران کمیته‌های نمایشگاه و دبیر اجرایی نمایشگاه حضور داشته‌اند و مهمترین وظیفه آنها نیز بررسی و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی و برنامه ریزی برای اجرا و ابلاغ سیسات‌های مصوب شورای سیاست‌گذاری و اصلاح و بررسی پیشنهادهای اجرایی برای نمایشگاه کتاب است.

در کنار تمامی این موضوعات مهمترین چالش این شورا در حال حاضر تامین هزینه برای برگزاری نمایشگاه در سال آتی و نیز انتخاب زمان مناسب برای برگزاری نمایشگاه با توجه به قرارگرفتن زمان ثابت هر ساله برپایی نمایشگاه در ماه مبارک رمضان است. در بحث درآمدزایی نمایشگاه کتاب در سال گذشته اتفاقات خوبی را تجربه کرد و نوید استفاده بیشتر و بهتری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای درآمدزایی را داد اما در موضوع زمان برگزاری باید توجه کرد که تغییر زمان با توجه به ثبت آن در تقویم رویدادهای جهانی حوزه نشر و برنامه ریزی برای دعوت از ناشران خارجی در کنار برگزاری رویدادهای مهم دیگر نشر جهان مانند نمایشگاه بولونیا در ابتدای بهار و نیز نمایشگاه کتاب فرانکفورت در پاییز باید مورد توجه قرار بگیرد و این مساله ظاهراً یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی این شورا در روزهای آتی خواهد بود.

نظر شما