شناسهٔ خبر: 60137 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مروری بر وضعیت ثبت پایان‌نامه‌ها در ایرانداک/جای خالی حوزه‌های علمیه

مقایسه آمار ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده در سامانه ثبت ایرانداک از سوی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ با آماری که در همین خصوص و در بازه زمانی شش ماهه دوم سال ۹۷ ارائه شده نشان می‌دهد، تعداد مؤسسات همکاری کننده در زمینه ثبت افزایش یافته و نیز پایان‌نامه و رساله‌های ثبت شده واحدهای برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی در شش ماهه دوم سال ۹۷، نسبت به سال تحصیلی ۹۶-۹۷ با افزایشی نسبی همراه بوده است.

پایان‌نامه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  دانشگاه‌های برگزیده شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۷ در ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و پیشنهاده‌ها در حالی از سوی ایرانداک اعلام شده است که در هفته پژوهش سال گذشته (آذر ماه سال ۹۷)، دانشگاه‌های برگزیده سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ در ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و پیشنهاده‌ها اعلام شده بود.

بدین ترتیب تفاوت در بازه‌های زمانی که آمار دانشگاه‌های برگزیده در آن‌ها ارائه شده است (شش ماهه دوم سال ۹۶+ شش ماهه اول سال ۹۷) و (شش ماهه دوم سال ۹۷)، اندکی مقایسه بین این آمار را دشوار می‌کند.

اما آنچه در مقایسه این آمار قطعی به نظر می‌رسد، این است که تعداد مؤسسات بیشتری در شش ماهه دوم سال ۹۷ با سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده همکاری داشته‌اند. بدین ترتیب تعداد مؤسساتی که با ایرانداک همکاری داشته‌اند، از ۳۳۹ در بازه یک ساله (۹۶-۹۷) به ۳۵۹ مؤسسه در یک بازه شش ماهه (شش ماهه دوم ۹۷) افزایش داشته است.

همچنین بر اساس آماری که مهدی محمودیان، رئیس اداره ثبت و فراهم‌آوری اطلاعات ایرانداک در مرداد ماه سال جاری در اختیار ایسنا قرار داده است، آخرین آمارهای ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده‌ها در سامانه ثبت ایرانداک نشان می‌دهد متغیر ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در چهار ماهه نخست سال جاری (بازه اول فروردین تا پایان تیر سال ۹۸)، نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۷ ، ۲۰ درصد افزایش داشته است. به همین ترتیب میزان ثبت پیشنهاده‌ها در سامانه ثبت ایرانداک در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۷، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که طی سال‌های ۹۷-۹۶ نیز، ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در ایرانداک ۱۲ درصد و ثبت پیشنهاده‌ها نیز ۱۳ درصد رشد داشته است.

دانشگاه‌های برگزیده در ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها

به‌ منظور تحقق شاخص‌های چشم‌اندازی نقشه جامع علمی کشور مرتبط با آمایش آموزش‌عالی و راهبردهای کلان «نقشه جامع علمی کشور» و سیاست‌های اجرایی مصوب آن و همچنین توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت‌های برابر، توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای، کاهش تمرکز و جلوگیری از تجمع امکانات٬ مشارکت دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری و موضوعات ملی و فرااستانی؛ نظام آموزش‌عالی کشور از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ کلان منطقه تقسیم شده است.

در میان لیست دانشگاه‌های برگزیده وزارت عتف در شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۷ در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله، و پیشنهاده؛ به ترتیب اسامی دانشگاه‌های تربیت مدرس، پیام نور تهران، علامه طباطبایی در منطقه یک؛ گیلان، مازندران و صنعتی نوشیروانی بابل در منطقه دو؛ تبریز، ارومیه و زنجان در منطقه سه؛ بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، جامعه‌المصطفی العالمیه و دانشگاه قم در منطقه چهار؛ رازی، ایلام و کردستان در منطقه پنج؛ یزد، صنعتی اصفهان و کاشان در منطقه شش؛ شیراز، صنعتی شیراز و یاسوج در منطقه هفت؛ سیستان و بلوچستان، شهید باهنر کرمان و زابل در منطقه هشت؛ فردوسی مشهد، سمنان و صنعتی شاهرود در منطقه ۹ و شهید چمران اهواز، کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و علوم و فنون دریایی خرمشهر در منطقه ۱۰ آمده است.

این در حالی است که در میان دانشگاه‌های برگزیده از نظر «ثبت پیشنهاده (پروپوزال)» در سامانه ملی ثبت ایرانداک، به ترتیب اسامی دانشگاه‌های شهید بهشتی، تربیت مدرس و خوارزمی در منطقه یک؛ مازندران، صنعتی نوشیروانی بابل و علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در منطقه دو؛ تبریز، ارومیه و زنجان در منطقه سه؛ قم، بوعلی سینا و ملایر در منطقه چهار؛ رازی، کردستان، ایلام در منطقه پنج؛ یزد، کاشان و میبد در منطقه شش؛ یاسوج، صنعتی شیراز و خلیج فارس در منطقه هفت؛ زابل، ولی عصر (عج) رفسنجان و دریانوردی و علوم دریایی چابهار در منطقه هشت؛ بیرجند، حکیم سبزواری و دامغان در منطقه ۹ و کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، صنعتی جندی شاپور دزفول و علوم و فنون دریایی خرمشهر در منطقه ۱۰ به چشم می‌خورد.

افزایش نسبی پایان‌نامه و رساله‌های ثبت شده دانشگاه آزاد

در میان واحدهای برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی در شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۷ در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله، و پیشنهاده؛ به ترتیب اسامی واحدهای مرودشت، شاهرود، بندرعباس، نراق و گجساران به چشم می‌خورد. این در حالی است که اسامی واحدهای برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ نیز اسامی مشابهی بوده، جز آن که واحد شهر قدس به عنوان چهارمین واحد برگزیده، جای خودش را به واحد نراق داده است.

مقایسه آمار سال تحصیلی ۹۶-۹۷ و شش ماهه دوم سال ۹۷ واحدهای برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی در ثبت پایان‌نامه و رساله نشان می‌دهد، تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده این واحدها در یک بازه زمانی یک ساله ۴ هزار و ۵۰۷ پارسا (پایان‌نامه و رساله) بوده و همین متغیر در شش ماهه دوم سال ۹۷ (طی یک بازه زمانی شش ماهه)  هزار و ۷۲۸ است که این موضوع مؤیدی بر افزایش نسبی ثبت پارسا از سوی واحدهای برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی است.

فرهاد شیرانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)  چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا روند اجرای قانون ثبت در ایرانداک به خصوص در ۶ ماه قبل از زمان مصاحبه را روند بسیار خوبی توصیف کرد و گفت: تنها مشکل در این حوزه، مجموعه‌هایی است که به صورت مستقیم زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت نمی‌کنند. از جمله اینکه دانشگاه آزاد اسلامی گاهی اوقات خودش را به کندی با قوانین وزارت علوم تطبیق می‌دهد و از این رو است که مسیر ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این دانشگاه به کندی پیش می‌رود. با این حال روند ثبت در آموزش عالی طی ۶ ماه گذشته بسیار قابل قبول بوده است.

وی تأکید کرد: در اصلاحات قانون "پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" حوزه‌های علمیه، دانشگاه آزاد اسلامی و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ملزم به ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها شده‌اند؛ بنابراین این مجموعه‌ها مسیر کندتری را نسبت به مسیر آموزش عالی در اجرای قانون می‌پیمایند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در پایان صحبت‌های خود با اشاره به سهم ۱۰ درصدی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاه آزاد اسلامی، سهم ۶۰ درصدی پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاه‌های دولتی، سهم ۳۳ تا ۴ درصدی پایان‌نامه‌های مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سهم نزدیک به صفر درصد پایان‌نامه و رساله‌های حوزه‌های علمیه در سامانه ملی ثبت ایرانداک، ابراز امیدواری کرد مذاکرات پژوهشگاه علوم و فناوری‌های نوین (ایرانداک) با دانشگاه آزاد اسلامی باعث شود آن‌ها به قول خود عمل کرده و به فرآیند ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده در سامانه ملی ثبت ایرانداک بپیوندند.

افزایش تعداد دانشجویان و اساتید عضو سامانه همانندجوی ایرانداک

تعداد دانشجویان و اساتید عضو سامانه همانندجو نیز در شش ماهه دوم سال ۹۷ نسبت به سال تحصیلی ۹۶-۹۷ افزایش پیدا کرده است. در سال تحصیلی ۹۶-۹۷، تعداد ۳۳ هزار دانشجو و ۲۴ هزار استاد در سامانه همانندجو عضویت داشتند هستند و دانشگاه‌های سمنان، علامه طباطبایی و دانشگاه شیراز به ترتیب رتبه اول تا سوم این سامانه را کسب کردند. این در حالی است که تعداد دانشجویان عضو سامانه همانندجو در شش ماهه دوم سال ۹۷ به ۵۳ هزار و تعداد اساتید عضو به ۳۱ هزار نفر افزایش پیدا کرده و این‌بار نیز دانشگاه‌های علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و دانشگاه فردوسی مشهد به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم سامانه فوق به آدرس TIK.IRANDOC.AC.IR را کسب کرده‌اند؛ که این سامانه در دسترس همگان گذاشته شده است.

نظر شما