شناسهٔ خبر: 60171 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اخراج یک دانشجو به دلیل تخلف علمی/ چند عضو هیئت علمی اخطار گرفتند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت از اخراج یک دانشجو در ارتباط با تخلف علمی در این دانشگاه خبر داد و گفت: به یکی دو نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی در این رابطه تذکر داده شد.

اخراج یک دانشجو به دلیل تخلف علمی/ چند عضو هیئت علمی اخطار گرفتند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تورج محمدی در گفتگویی  درباره فعالیت کمیته اخلاق پژوهشی در این دانشگاه، با اشاره به شکل گیری آن در سال ۹۵، گفت: از بدو ایجاد کمیته اخلاق پژوهشی در دانشگاه علم و صنعت، بر اساس آیین نامه قبلی، مسائلی را که در دانشگاه مطرح بود، حسب مورد، بررسی کردیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت افزود: این ساز و کاری ست که برای همه دانشگاه های کشور پیش بینی شده و نسبتا هم مناسب بوده و در همین مدت زمان نه چندان طولانی، اثرات خود را نشان داده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: با فعال شدن این کمیته و اقداماتی که صورت گرفته است، آن دسته از افرادی که حوزه پژوهش را دچار خدشه کرده بودند، اکنون قوانین و مقررات را بیشتر رعایت می کنند. با این وجود، معتقدم که کمیته ها باید کماکان به فعالیت خود ادامه بدهند.

محمدی با بیان اینکه دانشگاه های برتر و بزرگ کشور، کمتر دچار چنین چالشی (بروز تخلفات علمی) بوده اند، اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که اگر اساتید به میزان لازم خود را درگیر تعریف پایان نامه ها کرده و براساس منابع علمی، عناوین آنها را استخراج کنند و در اختیار دانشجوها قرار دهند، قطعا شاهد وقوع تخلف نخواهیم بود.

وی افزود: تخلف زمانی رخ می دهد که اساتید، تعیین عناوین پایان نامه ها را به خود دانشجویان واگذار کرده و نظارت کمتری بر آن داشته باشند که این موضوع، عموما در دانشگاه های بزرگ و دولتی کمتر به چشم می خورد. با این وجود اما، معتقدم به منظور پیشگیری و حصول اطمینان از اینکه به هیچ وجه چنین اتفاقی در دانشگاه رخ ندهد، باید کمیته های اخلاق پژوهشی کماکان فعالیت خود را بصورت دقیق و مستمر، ادامه دهند 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت درباره تخلفات صورت گرفته در این دانشگاه گفت: ۲ مورد تخلف دانشجویی داشتیم که حسب قانون، پس از ارجاع به کمیته انضباطی دانشجویی، رای در یک مورد، منجر به اخراج و در دومی؛ منتج به تذکر شد. در مورد همکاران هیئت علمی و اساتید راهنما هم فقط یکی دو مورد مختصر بود که تذکر داده شد.

نظر شما