شناسهٔ خبر: 60442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشگاه شریف گفت: پیشنهاد من برای حذف کنکور این است که این پروسه از کنکور ارشد و دکتری آغاز شود.

رئیس دانشگاه شریف: حذف کنکور را از دکتری شروع کنید

حذف کنکور را از دکتری شروع کنید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود فتوحی امروز در نشست کنکور، چالش ها و راهبردها که با حضور برخی از روسا و معاونین دانشگاه ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: به نظر من در بحث کنکور باید هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری لحاظ شوند. در حال حاضر در دانشگاه ها اعتمادی به کنکور دکتری وجود ندارد به طوری که فردی که با رتبه یک کنکور به این دانشگاه آمده از نظر دانشگاه با فردی که با رتبه ۱۰۰ آمده از نظر سطح سواد با یکدیگر اختلاف دارند.

رئیس دانشگاه شریف با اشاره به اینکه اگر قرار است در کنکور اتفاقی رخ دهد بهتر است از مقطع دکتری، سپس ارشد و در نهایت کارشناسی کار شروع شود گفت: بهترین زمان برای اعمال تغییرات در کنکور اول مهر سال آینده است که به نظر من ابتدا باید کنکور دکتری حذف شود و به دانشگاه ها اجازه داده شود که بر مبنای ارزیابی پرونده عمل کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه ها می توانند هر سال دو یا سه بار از افراد امتحان بگیرند و پس از قبولی افراد در امتحان آنهایی که حدنصاب نمره را کسب کردند در مصاحبه شرکت کنند.

فتوحی به نحوه پذیرش داوطلبان در مقطع ارشد در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: طرح آ. ت.ت طرح خوبی بود که متاسفانه خراب شد. به این دلیل که می گفتند ممکن است در اجرای این طرح پارتی بازی صورت گیرد ولی ما معتقدیم نباید همه دانشگاه ها را با این دید نگاه کرد و اگر دانشگاهی خلاف کرده باید به آن رسیدگی کرد.

با حذف کنکور جلوی خروج دانشجویان را می گیریم

رئیس دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه معتقدم باید کنکور دکتری و ارشد حذف شوند خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه شریف دانشجویی داریم که حاضر نیست در کنکور ارشد و دکتری شرکت کند چراکه می گوید پروسه قبولی در کنکور برایم سخت تر از اپلای کردن در دانشگاه های خارجی است. بنابراین با حذف کنکور در مقطع ارشد و دکتری می توان ضمن اصلاح روند پذیرش دانشجویان از خروج دانشجویان از کشور جلوگیری کرد.

کنکور سراسری بیزینس شده است

وی با بیان این مطلب که کنکور کارشناسی سیستمی است که خانواده ها و بچه ها را تحت فشار قرار داده، افزود: کنکور کارشناسی متاسفانه به یک بیزینس بسیار بزرگ تبدیل شده است. در آموزش و پرورش مدارس بسیار خوب ما اصلا کتاب های درسی را تدریس نمی کنند. در حالی که باید در آموزش و پرورش به کتاب های درسی بیشتر اهمیت داده شود.

فتوحی با  اشاره به اینکه برای حذف کنکور کارشناسی به حداقل سه یا چهار سال نیاز داریم، عنوان کرد: حذف کنکور در این مقطع باید سراغ سابقه تحصیلی دانش آموزان برویم ولی در حال حاضر جداسازی دانش آموزان بر اساس سابقه تحصیلی سخت است چرا که به طور مثال در کلاسی که ۳۰ دانش آموز دارد ۲۵ نفر معدل بالای ۱۹ هستند بنابراین چطور می توان این دانش آموزان را از یکدیگر جدا کرد.

رئیس دانشگاه شریف گفت: در حال حاضر مساله تست زنی در مدارس ما از دبستان شروع شده است. همچنان نتیجه کنکور کارشناسی میان دانشگاه ها و مردم قابل قبول است در حالی که نتایج کنکور ارشد و دکتری برای من دانشگاهی قابل قبول نیست.

نظر شما