شناسهٔ خبر: 60451 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا مستند سهراب تا کنون از شبکه‌های اصلی سیما پخش نشده است؟

داوود سماواتی‌یار، تهیه کننده مستند سهراب سپهری می‌گوید: دلیل حاشیه‌ای برای پخش نشدن این مستند از سه شبکه اصلی سیما وجود نداشته و تنها می‌توان گفت که این مستند محصول شبکه اصفهان بوده و دوست داشتند تا محصول‌شان در شبکه خودشان منتشر شود.

چرا مستند سهراب تا کنون از شبکه‌های اصلی سیما پخش نشده است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مستند «سهراب سپهری» چهاردهم دی‌ماه سال 1393 با حضور محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه 2 سیما و مشاور محتوایی فیلم، محمدرضا اصلانی، مستندساز و مشاور ساختاری فیلم، علی کلباسی، مدیرکل صدا و سیمای اصفهان، داوود سماواتی‌یار، تهیه کننده، رقیه توکلی، کارگردان، پروانه سپهری، خواهر سهراب و گروهی از هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران رونمایی و اکران شد؛ اما هیچ وقت پخش این مستند فراگیر نشد. شاید یکی از دلایل این موضوع به سفارش این مستند از سوی صدا و سیمای اصفهان برمی‌گردد که باعث شد، این مستند تا چندین سال فقط از شبکه استانی اصفهان پخش شود. حال با اعلام خبر پخش این مستند ببه مناسبت 15مهر از شبکه دو سیما به سراغ داوود سماواتی‌یار و محمدرضا جعفری‌جلوه رفتیم و گفت‌وگویی را با آنها انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
 

 
داوود سماواتی‌یار، تهیه‌کننده این اثر در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح پخش این اثر از شبکه دو سیما گفت: این مستند قرار است که امروز (دوشنبه 15 مهرماه) از شبکه دو سیما پخش شود و این نخستین بار است که این اتفاق رخ می‌دهد؛ البته این کار در گذشته دو بار از شبکه مستند و چندین بار از شبکه اصفهان پخش شده بود. من هم دو بار برای این مستند در خانه هنرمندان و فرهنگسرای نیاوران رونمایی گرفته‌ام. استقبال از اثر بی‌نظیر بود و حتی خواهر زنده‌نام سهراب سپهری گفت که این اثر تنها فیلمی است که به برادر من بسیار نزدیک است. من این کار را با نظارت کامل محمدرضا جعفری جلوه انجام دادم.

وی ادامه داد: حدود یک سال و نیم روی مستند سهراب کار کردم. در ابتدا برای ساخت این اثر دو کارگردان انتخاب شدند که با هیچ کدام به نتیجه نرسیدم؛ چراکه مسیر را به شکل دیگری طی می‌کردند. در نهایت با رقیه توکلی به توافق رسیدم؛ کارگردانی که در گذشته نیز هفت اثر مستند با من کار کرده بود. در آن مقطع چون مستند سهراب را به سفارش مرکز صدا و سیمای اصفهان کار کردیم، مرکز علاقه‌مند بود که این کار برای خودش باشد و مرتب از شبکه اصفهان پخش شود. از این رو شاید خیلی‌ها هنوز این مستند را ندیده باشد.
 
این تهیه‌کننده فیلم مستند در توضیح چگونگی پخش مستند سهراب از شبکه دو سیما گفت: بعدها من توانستم دوستان صداوسیمای اصفهان را راضی کنم تا برنامه از شبکه مستند پخش شود و خوشحالم که قرار است امسال برای نخستین بار این مستند از شبکه دوم سیما پخش شود. این‌ها را گفتم تا بگویم دلیل حاشیه‌ای برای پخش نشدن این مستند از سه شبکه اصلی سیما وجود نداشته و تنها می‌توان گفت که این مستند محصول شبکه اصفهان بوده و دوست داشتند تا محصول‌شان در شبکه خودشان منتشر شود.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت به میراث ناملموس گفت: به دلیل آنکه سال‌ها در حوزه میراث فرهنگی کار کرده‌ام و مسئولیت داشتم، به حوزه‌هایی که مربوط به میراث ناملموس است، خیلی علاقه‌مندم. به دلیل علاقه‌ای که به حوزه ادبیات دارم دو سه کار در این حوزه در کارنامه کاری من دیده می‌شود. به هر جهت این‌ها همه دانه‌های زنجیر هستند و در هم بافته شده‌اند.

سماواتی یار در توضیح کارهای جدید خود اظهار کرد: در حال حاضر مشغول ساخت مستندی درباره فروغ فرخزاد هستم که این مستند نگاه متفاوتی به فروغ و زندگی او دارد. مستند فروغ در حال پیش تولید است و من این پروژه را به شکل شخصی انجام خواهم داد. در موضوع کربلا هم مجموعه‌ای را با هزینه شخصی آماده می‌کنم و آن هم بحث کربلا و رسانه است.

وی ادامه داد: می‌خواهم ببینم که نسبت موضوع رسانه و کربلا چیست و چقدر مدیوم رسانه در همه ابعاد خودش توانسته به موضوع کربلا بپردازد. کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه خودم هستم؛ چراکه این موضوع جزو دغدغه‌های شخصی من است. یعنی جزو دغدغه‌های من موضوع کربلا هم هست، فروغ هم هست، سهراب هم هست.
 


محمدرضا جعفری‌جلوه، مشاور این پروژه و مدیر فعلی شبکه دو سیما نیز در توضیح اهمیت این مستند به ایبنا گفت: مستند، یعنی اثری که نزدیک می‌شود به اصل زندگی و حقیقت نهفته در این واقعیت را هم می‌تواند تا قدری بازتاب دهد؛ چراکه سطح واقعیت نیست که یک واقعیت را می‌سازد. واقعیت یک ظاهر و یک باطن دارد و حقیقت نهفته در عمق هر واقعیتی است. یک مستند مطلوب و حقیقی، مستندی حقیقت‌جو و حقیقت‌یاب است و به تعبیری می‌کوشد تا حقایق نهفته را هم برملا کند؛ مستند سهراب کوششی در این راستا بود. هم واقعیت‌گرا و هم حقیقت‌گراست.  

وی ادامه داد: ما می‌خواستیم نشان دهیم که سهراب که بود. چگونه می‌اندیشید و در جست‌وجوی چه بود. دنیا و عالم او چه مختصاتی داشت تا علاقه‌مندان او بتوانند از بین روایت‌های مختلفی که وجود دارد، تصویر بهتری از او پیدا کنند.
 
مدیر شبکه دو سیما در توضیح میزان توجه این شبکه به حوزه ادبیات اظهار کرد: ما کوشش‌های مختلفی در شبکه دو انجام داده‌ایم. برای مثال، درهمین تابستانی که گذشت یک کمربند پخش برنامه‌ای در حوزه ادبیات و زبان فارسی داشتیم و همچنان داریم. «آقا و خانم فارسی» مسابقه‌ای بود که در سه نوبت درهفته با اجرای اسماعیل آذر پخش می‌شد و همچنان هم در جدول پخش است. «در حلقه رندان» نیز در حوزه ادبیات طنز کار آبرومندی بود که سه نوبت در هفته پخش شد.

وی در پایان گفت: در سایر برنامه‌ها نیز جسته‌وگریخته چنین توجهی داریم؛ هرچند که وظیفه اصلی شبکه دو به عنوان یک شبکه عمومی، خانواده محور و متمرکز بر سبک زندگی است. با این حال هرازگاهی مستندهایی درباره برخی شخصیت‌ها معاصر و کهن داشته‌ایم؛ در روز بزرگداشت حافظ هم که چند روز دیگر است، ویژه‌برنامه‌هایی را تقدیم خواهیم کرد و این روند ادامه خواهد داشت.
 

نظر شما