شناسهٔ خبر: 60462 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیام وزیر علوم به چهاردهمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی

پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توسط بهادر باقری، معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، در چهاردهمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی قرائت شد.

پیام وزیر علوم به چهاردهمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  متن پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که توسط بهادر باقری در چهاردهمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی قرائت شد؛ به شرح زیر است:
 
«به نام خداوند جان و خرد
استادان، پژوهشگران و دانشجویان گران‌قدر زبان و ادبیات فارسی،مسئولان برگزاری و شرکت‌کنندگان محترم ایرانی و خارجی در «چهاردهمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی»
سلام،
از حضور شما در نشست حاضر صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم چنین برنامه‌های علمی و فرهنگی زمینه همدلی و همکاری پژوهشگران و صاحب‌نظران را بیش از پیش فراهم آورد و ما و شما را در ترویج زبان، ادبیات و فرهنگ گران‌سنگ ایرانی یاری کند. همچنین از دانشگاه ارومیه، میزبان شایسته این نشست فرهنگی و علمی، قدردانی می‌کنم.

چنان‌که مستحضرید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همواره گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی را از وظایف و مسئولیت‌های ذاتی مهم خود تلقی کرده است و ترویج مفاهیم والای ادبی سرزمین دیرسالمان را در گوشه‌گوشه گیتی ترویج زیبایی، والایی و فرزانگی می‌داند و از ارکان مهم دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی در جهان برمی‌شمارد. این وزارت از حدود ۴۰ سال پیش تا کنون با اعزام بیش از ۲۷۰ استاد به حدود ۶۰ کرسی در دانشگاه‌های جهان زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی را به‌خوبی گسترش داده است و اکنون نیز این امر جزو برنامه‌های مهم و راهبردی ماست.

خوشبختانه در روزهای اخیر آئین بازگشایی ۵۰ کرسی در کشورهای جهان را با حضور استادان محترم اعزامی پیشین و فعلی گرامی داشتیم. در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی زبان و ادبیات فارسی در کرسی‌های دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل‌اند، که سرمایه‌ای ارزنده برای فعالیت‌های فرهنگی، ملی و معنوی ایران عزیز محسوب می‌شود. بر ما و شماست که چنین گنجینه عظیم و بی‌بدیلی را پاس بداریم و به فروزانی چراغ آن همت گماریم.

استادان اعزامی درواقع رایزنان فرهنگی و ادبی جامعه دانشگاهی ما در خارج از کشورند و نقشی بسزا در معرفی پیشینه والای فرهنگی و ادبی و امروز پرافتخار و بالنده سرزمین ادب‌پرورمان ایفا می‌کنند.

حضور حدود ۳۶۰۰۰ دانشجوی خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور نیز زمینه‌ای دیگر برای گسترش زبان فارسی است. فعالیت ارزشمند مراکز آموزش زبان فارسی ویژه دانشجویان خارجی در ۱۵ دانشگاه کشور، برگی زرین از دفتر پربرکت گسترش زبان و فرهنگ دیرسال و پرجلال ماست.

انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، با نیم قرن سابقه درخشان و بهره‌گیری از تجربیات استادان و صاحب‌نظران دستاوردهای ارزشمندی داشته که برگزاری گردهمایی‌های ملی و بین‌المللی، نشر آثار علمی و نکوداشت بزرگان و مفاخر ادب و فرهنگ ایران‌زمین از آن جمله است.

قدر زحمات دلسوزانه و مسئولانه شما فرزانگان را می‌دانم و به آینده این کار مفید ماندگار چشم امید دارم.
«ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم/ مگر پیش نهد لطف شما گامی چند»

تکثیر و انتشار زیبایی و دانایی امری والاست و همه ما در این عرصه مسئول‌ایم. بی‌تردید، همراهی و عنایت ویژه شما استادان و پژوهشگران ارجمند راهنمای ما در راه رسیدن به اهداف عالی خواهد بود.
کلام خویش را با بیتی فاخر از خواجه رندان پایان می‌دهم و برای همه شما عزیزان و نیکان آرزوی بهروزی و فرجام نیک دارم.
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/  آری، به اتفاق جهان می‌توان گرفت»

نظر شما