شناسهٔ خبر: 60519 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

توصیه‌هایی برای سفر با اتوبوس در دوران بارداری

آیا سفر با اتوبوس در دوران بارداری بی‌خطر است؟ آیا چندین ساعت ثابت نشستن و حرکات مداوم اتوبوس برای من و فرزندم ضرر ندارد؟ آیا می‌توانم سفر جاده‌ای آن هم در اتوبوس را تحمل کنم یا بهتر است بی‌خیال هزینه سنگین بلیط هواپیما بشوم و سفر هوایی را انتخاب کنم؟ هر خانم بارداری که یک بار در دوران بارداری سفری جاده‌ای با اتوبوس برایش پیش آمده باشد، حتما این سوال‌ها و خیلی سوال‌های دیگر را از خودش پرسیده است. دوران بارداری یعنی مراقبت و رعایت چند برابر، در این دوران باید بیشتر از همیشه به غذاهایی که می‌خورید، فعالیت‌هایی که می‌کنید و مکان‌هایی که در آن‌ها رفت و آمد دارید توجه کنید. اما بارداری به معنای کنار گذاشتن زندگی نرمال و استراحت مطلق نیست! شما باید در دوران بارداری زندگی‌تان را – گیریم کمی محتاط‌تر- ادامه بدهید. سفر یکی از بخش‌های غیر قابل حذف زندگی امروز ماست و شما ممکن است برای تعطیلات، کار یا حتی دیدن یک پزشک با اتوبوس به شهر دیگری سفر کنید. سه ماهه اول و دوم بارداری، دوران مراقبت شدید و احتیاط هستند و ممکن است در این دوران، سفر با اتوبوس برای شما خیلی راحت نباشد. اما سفر هم مثل هر کار دیگری با رعایت چند نکته ساده و مراقبت‌های همیشگی، آسان انجام می‌شود، پس این مطلب را از دست ندهید.

تمام بارداری‌ها منحصر به فرد هستند

پیش از رزرو بلیط اتوبوس، تجربه‌های خودتان از بارداری فعلی یا دفعات قبلی بارداری را خوب مرور کنید. بعضی از خانم‌ها در چند هفته اول با شدتی تهوع دارند که حتی یک ماشین سواری پنج دقیقه‌ای به مقصد نزدیک‌ترین فروشگاه هم برایشان عذاب‌آور است. تهوع معمولا با ورود به هفته هشتم برطرف می‌شود اما اگر شدت علائم شما خیلی زیاد است، سفرتان را چند هفته به تعویق بیاندازید. اگر در بارداری قبلی مثلا از هفته هشتم یا دهم به بعد توانسته‌اید راحت و بدون احساس تهوع در شهر رفت و آمد کنید، این بار هم احتمالا تجربه مشابهی خواهید داشت. تکان‌های اتوبوس در جاده و سرعت زیاد آن در شب، می‌توانند علائم شما را تشدید کنند پس ریسک نکنید.

اتوبوس VIP مناسب شماست

اگر تصمیم گرفته‌اید با اتوبوس به سفر بروید، بلیط اتوبوس VIP بخرید تا راحت‌تر باشید. صندلی‌های اتوبوس‌های VIP خیلی راحت‌تر هستند بنابراین حتی اگر سفر طولانی باشد، اذیت نمی‌شوید. با رزرو بلیط اتوبوس در علی بابا می‌توانید اتوبوس‌های VIP را انتخاب کنید.

با راننده و مسافران دیگر درمورد شرایطتان صحبت کنید

یک گفتگوی صادقانه و صمیمانه پیش از شروع سفر نه تنها هیچ عیبی ندارد بلکه باعث می‌شود بقیه مسافران شرایط ویژه شما را درک و در صورت نیاز بتوانند به شما کمک کنند. به راننده و مسافران بگویید که باردار هستید تا بتوانید زودتر در اتوبوس بنشینید و در ساعت‌های شلوغی پای بار معطل نشوید، شلوغی این زمان می‌تواند شما را خسته و کلافه کند. همچنین اگر سفری طولانی در پیش دارید حتما با راننده صحبت کنید، ممکن است لازم شود چند بار در راه اتوبوس را متوقف کند تا شما بتوانید به دستشویی بروید. اصلا نگران نباشید، شرایط یک مادر باردار برای همه قابل درک است.

وسایل لازم را با خودتان همراه داشته باشید

این قسمت، مهم‌ترین قسمت سفر است. به یاد داشته باشید که شرایط جسمی و روحی شما با سفرهای همیشگی‌تان فرق دارد و حالا باید قبل از رزرو بلیط اتوبوس، وسایل متفاوتی را برای سفرتان در نظر بگیرید. حتما یک کوسن یا بالشت بزرگ برای گذاشتن زیر پای خودتان در قسمت پایینی صندلی همراه ببرید. اویزان بودن پاها در سفر، آن هم به مدت طولانی باعث می‌شود خون در ساق و کف پا جمع شود و این قسمت‌ها ورم کنند. این حتی برای خانم‌های غیر باردار آزاردهنده است. در بارداری بدن خود به خود ورم دارد و این شرایط می‌تواند باعث شود در سفر اذیت شوید و حتی شاید کفشتان را نتوانید دوباره بپوشید (بله، وقت نشستن روی صندلی کفشتان را دربیاورید). وقتی پاها را با بدن همسطح کنید این مشکل برطرف می‌شود.

علاوه بر این، غذای سبک و مقوی به میزان کافی با خودتان به اتوبوس ببرید. ساندویچ‌های کوچک خانگی، اجیل و لواشک و میوه گزینه‌های خوبی هستند که هم شما را سیر نگه می‌دارند و هم به خاطر نداشتن مواد مضر و افزودنی باعث سوزش معده یا سیری کاذب در شما نخواهند شد. هر یک ساعت، کمی غذا بخورید تا در تمام طول سفر سیر باشید.

در انتخاب صندلی دقت کنید

ممکن است در طول سفر چند بار نیاز به ایستادن یا راه رفتن پیدا کنید یا حتی بخواهید از اتوبوس پیاده شوید. پس در هنگام رزرو بلیط اتوبوس صندلی‌های تک نفره انتخاب کنید یا اگر در ردیف دونفره‌ها می‌نشینید، کنار راهرو بلیط بخرید تا بدون مزاحمت برای بقیه و البته در نهایت راحتی بتوانید جا به جا شوید. زمانی که بلیط اتوبوس را از علی بابا می‌خرید، می‌توانید خودتان صندلی‌تان را انتخاب کنید تا مشکلات سفرتان کمتر شود.

برچسب‌ها:

نظر شما