شناسهٔ خبر: 60526 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده ۴۰ دقیقه‌ای نوبل ادبیات

جان بَنویل، نویسنده ایرلندی روز پنج‌شنبه تماسی دریافت نمود که ادعا می‌کرد مَتز مالم، منشی آکادمی نوبل است و برنده شدن بَنویل را به او اعلام کرد.

برنده 40 دقیقه‌ای نوبل ادبیات

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جان بنویل، نویسنده برنده بوکر روز پنج‌شنبه به خانواده و دوستانش خبر داد برنده نوبل ادبیات شده است و از آن‌ها خواست خود را برای جشن گرفتن آماده کنند.
 
نویسنده ایرلندی روی مبل خانه دراز کشیده بود که تلفن همراهش به صدا درآمد و مردی که اعا می‌کرد متز مالم، منشی دائمی جدید آکادمی نوبل ادبیات است نیم ساعت قبل از اعلام برندگان به بنویل اطلاع داد که از برندگان امسال است.
 
بنویل می‌گوید: «حتی از من پرسید دوست داری برنده سال ۲۰۱۸ باشی یا سال ۲۰۱۹ و مطلبی برای من خواند که ادعا کرد قرار است هنگام اعلام برندگان در برابر خبرنگاران قرائت شود. خیلی متقاعدکننده صحبت می‌کرد. حرفش را باور کردم و به دوستان و اقوامم زنگ زدم و این خبر خوب را اطلاع دادم.»
 
۴۰ دقیقه بعد دخترِ بَنویل، که برنامه زنده اعلام برندگان نوبل ادبیات را دیده بود، با پدرش تماس می‌گیرد و می‌گوید «تو برنده نیستی!» بنویل می‌گوید «در آن لحظه فهمیدم که حتما کسی من را فریب داده است و قصد شوخی داشته است. در نتیجه به دوستان گفتم خبری از جشن و مهمانی نیست.»
 
امسال اولگا توگارچوک و پیتر هاندکه به عنوان برندگان نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انتخاب شدند. اما پس از اعلام نتایج هم مزاحم تلفنی دست از کار خود برنداشت و در پیغامی که برای نویسنده ایرلندی گذاشت اعلام کرد در دقیقه آخر بین اعضا اختلاف ایجاد شد.
 
البته بنویل پس از بررسی صدای مزاحم تلفنی متوجه تفاوت صدایش با متز مالم، منشی آکادمی نوبل شد. پس از این ماجرا این پیغام تلفنی را با آکادمی نوبل به اشتراک گذاشت تا در این باره تحقیق کنند.
 
بنویل معتقد است قصد مزاحم تلفنی آزار دادن او نبود و احتمالا از دست آکادمی نوبل شاکی بوده است و قصد تخریب اعضای جدید و تصمیمات جدید کمیته نوبل را داشته است.
 
پس از ناراحتی اولیه از دروغ بودن خبر پیروزی‌اش در نوبل، بَنویل حالا به بخش خنده‌دار موضوع نگاه می‌کند: «در ۴۰ دقیقه‌ای که فکر می‌کردم برنده نوبل هستم به چند چیز درباره خودم پی بردم. به نظر من جنبه کمدی این ماجرا زیاد است و حتی پتانسیل تبدیل به داستان را دارد. می‌توانیم «مردی که تقریباً جایزه نوبل را برنده شد» را  به عنوان عنوان کتاب برگزینیم.»
 
نویسنده ایرلندی پیش از این برنده جوایزی چون بوکر سال ۲۰۰۵، جایزه تیت بلک سال ۱۹۷۶، فرانتس کافکا سال ۲۰۱۱، و جایزه دولت اتریش برای ادبیات اروپا در سال ۲۰۱۳ شده است.
 
آکادمی نوبل هنوز درباره این اتفاق بیانیه‌ای منتشر نکرده است.
 

نظر شما