شناسهٔ خبر: 60552 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «کودک فلسفی؛ پرورش توان فکری و فلسفی کودکان» منتشر شد

کتاب «کودک فلسفی: پرورش توان فکری و فلسفی کودکان» نوشتۀ جانا مور لون و با ترجمه مرتضی براتی به همت نشر لِگا منتشر شد.

کتاب «کودک فلسفی؛ پرورش توان فکری و فلسفی کودکان» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «کودک فلسفی: پرورش توان فکری و فلسفی کودکان» نوشتۀ جانا مور لون و با ترجمه مرتضی براتی به همت نشر لِگا منتشر شد. منظور از خوب بودن چیست؟ چرا مردم می‌میرند؟ دوستی چیست؟  کودکان وارد جهان پر از سؤال می شوند و با مسائل عمیق و اندیشمندانه گلاویز می‌شوند، حتی اگر تامل‌شان را با صدای بلند نشان ندهند. بسیاری از والدین دوست دارند در مورد ایده‌های فلسفی با کودکان خود گفتگو کنند، اما نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. کتاب کودک فلسفی والدین را راهنمایی می‌کند که چگونه با آرامش با پرسش‌های فلسفی کودکان در هر سنی برخورد کنند.  جانا مور لون معتقد است برای اینکه کودکان از نظر عاطفی بالغ شوند، باید میل و توانایی خود را برای تفکر انتزاعی در مورد خود و تجربیاتشان پرورش دهند.  این کتاب راه‌های ساده‌ای را ارائه می دهد که والدین می توانند با پرسش‌های فلسفی فرزندان خود درگیر شوند و به پرورش «خود فلسفی» آن‌ها کمک کنند.

جانا مور لون پیشرو نهضت در حال رشد برای حمایت از کندوکاو فلسفی در میان کودکان است. او مدیر مرکز شمال‌غربی فلسفه برای کودکان گروه فلسفۀ دانشگاه واشنگتن و رئیس بنیاد جهانی افلاطون (بنیاد یاددهی و یادگیری) است. مور لون از سال ۱۹۹۵ در سیاتل و دیگر جاهای آمریکا به کودکان فلسفه آموزش می­‌دهد. همچنین کارگاه­‌هایی را برای دانشجویان، معلمان، والدین و افراد دیگر در مورد معرفی فلسفه به کودکان و نوجوانان اجرا می­‌کند. او نویسندۀ کتاب فلسفه در آموزش؛ پرسشگری و گفت‌وگو در مدارس است و همچنین از سال  ۲۰۰۹ کرسی فلسفۀ کمیتۀ همیاری فلسفی در آموزش پیش از دانشگاه را برعهده دارد.

مور لون در کتاب «کودک فلسفی» سال‌ها تجربه با کودکان، معلمان و والدین را ترسیم می‌کند تا پیشنهاداتی کاربردی _ به نثری ملموس و روشن_ برای نحوۀ الهام بخشیدن به کاوش فلسفی کودکان ارائه دهد. این کتاب به خوبی از عهده این کار برآمده است. جانا مور لون در مقدمۀ ترجمۀ فارسی این کتاب می‌نویسد: بسیار خوشحالم که کتاب «کودک فلسفی» اکنون به زبان فارسی ترجمه شده است و برای خوانندگان در بخش جدیدی از جهان در دسترس خواهد بود. از مرتضی براتی به‌خاطر مشتاقی و سخت­کوشی­‌اش سپاسگزارم. آرزو می‌کنم همۀ کودکان به‌عنوان افرادی دارای بینش‌­های مهم در مورد برخی از ژرف­‌ترین پرسش­‌های زندگی جدی گرفته شوند. (جانا مور لون. سیاتل، واشنگتن/ ژوئن  ۲۰۱۹)

«کودک فلسفی» در ۲۲۴ صفحه، شمارگان ۷۰۰ و به قیمت ۳۹ هزار تومان ارایه شده است.

نظر شما