شناسهٔ خبر: 60558 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه روبرت صافاریان؛ انتشار کتاب «زندگی مؤلف» اولین کتاب از مجموعۀ سینمایی کینو_آگورا

کتاب «زندگی مؤلف» با ترجمۀ روبرت صافاریان، به عنوان اولین کتاب از مجموعۀ سینمایی کینو_آگورا (Kino _ Agora) با سرپرستی مازیار اسلامی در نشر لِگا منتشر شد.

انتشار کتاب «زندگی مؤلف» اولین کتاب از مجموعۀ سینمایی کینو_آگورا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجموعۀ سینمایی‌ کینو_آگورا مجموعه‌ای است زیرنظر کریستین ویتلی_ از مهم‌ترین منتقدان معاصر فیلم_ که در کانادا منتشر شده است. و در ایران با سرپرستی مازیار اسلامی و به همت نشر لِگا منتشر می‌شود. در هر کدام از این‌ کتاب‌ها، یکی از مفاهیم یا اصطلاحات مهم مطالعات سینمایی تبیین شده و شرح مفصلی از آن ارائه شده است؛ همچنین در مورد تاریخچه‌ای که این مفهوم در مطالعات سیاسی داشته و تحولی که این مفهوم به تدریج پیدا کرده است.

اولین کتاب این مجموعه تحت عنوان «کینو_آگورا: زندگی مؤلف» با ترجمۀ روبرت صافاریان و سرپرستی مازیار اسلامی در نشر لِگا منتشر شد. مازیار اسلامی در مورد رویکرد این کتاب‌ می‌گوید: مفهوم مؤلف، بیشتر در حوزۀ نقد فیلم طرح شده است؛ ابتدا از طریق منتقدان فرانسوی در دهۀ پنجاه و به تدریج هم این نظریه، موافقان و مخالفانی داشته است. کتابی که در این مجموعه به این مفهوم پرداخته، سعی کرده دیدگاه‌هایی که نسبت به این مفهوم وجود دارد را ارائه دهد و نقاط ضعف و قدرت‌شان را شرح و تبیین کند.

مازیار اسلامی برخی دیگر از عناوین کتاب‌های این مجموعه را این‌طور معرفی می‌کند: یکی دیگر از کتاب‌های این مجموعه با عنوان «میزانسن» است که دربارۀ مفهوم میزانسن و تحول و تاریخ آن در سینما است. کتاب‌ دیگر «مونتاژ» است، این کتاب، فراتر از یک مفهوم فنی و تکنیکی به مونتاژ نگاه کرده است. مونتاژ را به عنوان یک عنصر مهم و کلیدی در زیباشناسی و فرم نهایی فیلم، مورد بررسی قرار داده و رویکردها و شیوه‌های مختلف آن و دیدگاه‌های انتقادی در مورد میزان اهمیت مونتاژ در تاریخ سینما وجود داشته را به شکل همزمان توضیح داده است. یعنی از شکل‌های اولیه مونتاژ در سینما که توسط گریفیث به کار بسته شده‌اند تا الگوهای پیچیده‌تر مونتاژ در دهۀ ۲۰ سینمای شوروی، مثل آیزنشتاین و پودوفکین تا مونتاژ کلاسیک و مدرن.

مازیار اسلامی به عنوان مقدمۀ مجموعۀ کینو_آگورا در کتاب «زندگی مولف» می‌نویسد: مجموعۀ سینمایی کینو_آگورا کوششی بدیع است برای تدقیق مفاهیم و اصطلاحات مهم مطالعات سینمایی. عنوان مجموعه ارجاع یا شاید هم ادای دینی است به‌ اصطلاحِ «کینو_پراودا» ژیگا ورتوف، یا همان «سینما_حقیقت» که به‌زعم ورتوف به قدرت پدیدارشناختی، مادی و مشاهده‌گرانۀ دوربین سینماتوگرافی اشاره داشت. در اینجا اما «کینو» به «آگورا» می‌پیوندد، واژه‌ای برگرفته از یونان باستان، به‌معنای «مکان گردهم‌آیی»، همان مکان مشهوری که تفکر در آنجا متولد شد، در کنار دیگر کنش‌های زندگی روزمره ازجمله ورزش، خرید و سرگرمی. از این‌رو مجموعۀ کینو_آگورا بر سویۀ تفکربرانگیز سینما انگشت می‌گذارد.

مجموعۀ کینو_آگورا کم‌گوی اما عمیق، متواضع اما شخصی و ساده اما بحث‌برانگیز است و در کنه خویش، هم به جست‌وجوی حقیقت ورتوف وفادار است و هم به خصلت جمعیِ تفکر سقراط.

«کینو_آگورا: زندگی مؤلف» با ۱۰۴ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۹ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما