شناسهٔ خبر: 60576 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماجرای اطلاع‌رسانی نادرست رسانه‌ها درباره اعطای جایزه وُمِکس به کلهر!

یادنامه «پرویز مشکاتیان» نام پرونده ویژه جدیدترین شماره مجله «هنر موسیقی» است که علاوه بر آن اطلاعاتی درباره جایزه ومکس و اعطای آن به کیهان کلهر در آبان ماه سال جاری می‌دهد.

ماجرای اطلاع‌رسانی نادرست رسانه‌ها درباره اعطای جایزه وُمِکس به کلهر!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «یادنامه پرویز مشکاتیان» نام پرونده‌ای‌ در صدوهفتادوهفتمین شماره مجله فرهنگی، هنری، اجتماعی «هنر موسیقی» است که به خاطرات، هنر موسیقایی و وجهه این هنرمند پرداخته است.

«عرفان سبز» نام سرمقاله این شماره از مجله «هنر موسیقی» است که مهدی ستایشگر،‌ صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر این مجله نوشته است و در آن از موسیقی مذهبی و عاشورایی، سازهای این نوع موسیقی و فرهنگ مردم در مواجهه با عاشورای حسینی گفته است. در قسمتی از این سرمقاله آمده است که «از آلات کوبه‌ای و آلات بادی در نقارخانه مشهد به کار گرفته می‌شود یاد نمود که خود دارای ابعاد و اندازه‌های ویژه‌ای هستند که هر ساله بتوانند با صدای بهتری ظاهر شوند و نیز از انواع شیپورهای تعزیه‌خوانی و طبل‌ها و طبلک‌های یک رویه و دورویه، می‌توان یاد کرد. نوازندگان آن‌ها نیز از معرفت ویژه‌ای برخوردارند و برای نوازندگی‌شان چشم به آخرت دارند.»

شماره صدوهفتادوهفت مجله «هنر موسیقی» شامل گفت‌وگویی است که مرتضا سعیدی‌راد با پرویز مشکاتیان سال 1385 انجام داده است و اولین بار است که منتشر می‌شود. «رزوگار با او چه کرد؟» نیز عنوانی است که شاهرخ تویسرکانی بر اندوه‌نامه و خاطره‌ای که به یاد پرویز مشکاتیان نوشته گذاشته است. ایرج پارسی‌نژاد نیز در نقاله «پرویز مشگاتین؛ سرشار از شور و عاطفه و مهربانی» از ویژگی‌های شخصیتی این هنرمند گفته و خاطرات کوتاهی از آشنایی و همراهی‌شان گفته است.

در پرونده «یادنامه پرویز مشکاتیان» همچنین مقاله‌هایی چون «نقش تکرار تماتیک و درآمیختگی نقش‌مایه‌های ملودیک؛ در ساختمان فرم مقدمه بیداد مشکاتیان» نوشته آروین صداقت‌کیش، «قلب مشکاتیان برای مردم می‌طپید؛ نگاهی گذرا به روند هنری اجتماعی پرویز مشکاتیان» اثر سجاد پورقناد، «گزینش شعر در تصانیف مشکاتیان» نوشته مهدی فیروزیان، «جامه‌های چهل تکه؛ بررسی طراحی گرافیک آلبوم‌های پرویز مشکاتیان» امیرمهدی صالحی، «مرد سربلند رسانه‌ها؛ نگاهی به آرا و سیمای پرویز مشکاتیان در رسانه‌ها» اثر محمدجواد صحافی و «هوشم ببر زمانی تا کی غم زمانه؛ گذری کوتاه بر سه اثر شاخص پرویز مشکاتیان از منظر تاریخی اجتماعی» نوشه ندا حبیبی را می‌خوانیم.

در صدوهفتادوهفتمین شماره مجله فرهنگی، هنری، اجتماعی «هنر موسیقی»، علاوه بر مطالبی که درباره پریز مشکاتیان نوشته شده شده مقاله‌های دیگری مانند «کیهان کلهر برنده مهمترین جایزه ومکس نوزدهم» نوشته محمدعلی پورخصالیان، «تحلیل و نقدی بیانی، تکنیکی بر دسه ردیف آوازی؛ محمود کریمی، نورالدین رضوی سروستانی و محمد منتشری» اثر سعید مجیدی، «جشن فرهنگ و هنر؛ نگاهی بر یک رویداد مهم فرهنگی در دوره پهلوی دوم» نوشته رامتین نظری‌جو، «جامعه شناسی موسیقی؛ بخش نخست: مقدمه» اثر محمد خلیلیان، «دائما عادت من گوشه نشستن بودی؛ تاملاتی درباره انواع «نشستن» در موسیقی کلاسیک ایران» نوشته کامیار صلواتی، «گروه کویین وحماسه کولی؛ با نگاهی گذرا به زندگی هنر فردی مرکوری» اثر محسن گلتاش و «نگاهی به آراءونظرات فلسفی جان کیج در موسیقی مدرن؛ با تمرکز بر قطعه «4:33»؛ قسمت پایانی» که استیون دیویس  آن را نوشته و میثم میریان ترجمه‌اش کرده است، دیده می‌شود.

محمدعلی پورخصالیان در مقاله‌ای تحت عنوان «کیهان کلهر برنده مهمترین جایزه ومکس نوزدهم» از اطلاع‌رسانی نادرست رسانه‌های داخلی در اعطای این جایزه به کیهان کلهر می‌نویسد و این که قرار است این جایزه آبان امسال به کلهر اعطا شود. در ادامه نیز توضیحاتی درباره این جایزه شرایط انتخاب شرکت‌کننده برتر و دلیل انتخاب کیهان کلهر به عنوان هنرمند سال نوشته است.

همچنین در این شماره مجله «هنر موسیقی» شاهد عکس‌های زیادی از پرویز مشکاتیان و دیگر هنرمندان هم دوره‌ای او هستیم.

صدوهفتادوهفتمین شماره مجله فرهنگی، هنری، اجتماعی «هنر موسیقی» در 124صفحه و باقیمت بیست هزارتومان منتشر شده است.

نظر شما