شناسهٔ خبر: 60706 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۴ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های دنیا در تجارت و اقتصاد

چهار دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه های برتر دنیا بر اساس رتبه بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۰ در گروه تجارت و اقتصاد قرار گرفتند.

۴ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های دنیا در تجارت و اقتصاد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  رتبه بندی دانشگاه های جهان ۲۰۲۰ نظام رتبه بندی بین المللی تایمز با موضوع علوم اجتماعی، تجارت و اقتصاد، آموزش و حقوق منتشر شد.

رتبه بندی دانشگاه های جهان آموزش عالی ۲۰۲۰ برای موضوعات چهارگانه علوم اجتماعی از همان شاخص های عملکردی معتبر و دقیق رتبه بندی دانشگاه های جهانی استفاده می کند ، اما مجدداً متناسب با رشته های خاص مورد سنجش قرار گرفته است.

۷۲۰ دانشگاه برتر در  علوم اجتماعی، ۶۳۲ دانشگاه برتر در تجارت و اقتصاد، ۴۷۷ دانشگاه برتر آموزش و ۱۹۰ دانشگاه برتر حقوق در این رتبه بندی قرار دارند.

رتبه بندی دانشگاه ها در موضوع علوم اجتماعی

تایمز در رتبه بندی دانشگاه جهانی ۲۰۲۰ با موضوع علوم اجتماعی، دانشگاهها را با عملکرد آنها در زمینه های ارتباطات و مطالعات رسانه ای، سیاست و مطالعات بین المللی، جامعه شناسی و جغرافیا ارزیابی می کند.

جدول امسال شامل ۷۲۰ دانشگاه است که نسبت به سال گذشته با ۶۶۶ دانشگاه افزایش را نشان می دهد.

انستیتوی فناوری ماساچوست در رده اول قرار دارد و دانشگاه آکسفورد که رتبه اول سال گذشته را در اختیار داشت با یک مکان تنزل به رتبه دوم رسیده است. دانشگاه هاروارد در رده سوم و دانشگاه های استانفورد و کمبریج در رده های چهارم و پنجم قرار دارند.

دانشگاه پکن چین تنها دانشگاه آسیا در بین ۲۰ کشور برتر است و در رتبه ۱۸ قرار دارد. به طور کلی ۱۱ موسسه آسیایی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر حاضر هستند.

دانشگاه تهران با رتبه ۴۰۱-۵۰۰ تنها دانشگاه ایرانی در جمع ۷۲۰ دانشگاه برتر علوم اجتماعی رتبه بندی سال ۲۰۲۰ موضوعی تایمز است.

رتبه بندی دانشگاه ها در موضوع تجارت و اقتصاد

این رتبه بندی دانشگاهها را با عملکرد آنها در زمینه های حسابداری و امور مالی ، تجارت و مدیریت و موضوعات اقتصادی و اقتصاد سنجی ارزیابی می کند. جدول امسال شامل ۶۳۲ دانشگاه است که نسبت به تعداد ۵۸۵ دانشگاه سال گذشته بیشتر است.

انستیتوی فناوری ماساچوست، دانشگاه استنفورد، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج بار دیگر چهار مقام برتر جدول را از آن خود کردند. تنها تغییر از سقوط دانشگاه کالیفرنیا است و برکلی در جایگاه پنجم قرار دارد.

سه موسسه آسیایی در رده چهاردهم قرار دارند که به رهبری دانشگاه ملی سنگاپور در جایگاه چهاردهم (از هفدهم) قرار دارند. در همین حال دانشگاه زوریخ سوئیس با هشت امتیاز به صورت مشترک در رتبه دوازدهم است.

جدول دانشگاه های ایرانی حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز (تجارت و اقتصاد)

ردیف نام دانشگاه رتبه جهانی
۱ دانشگاه علم و صنعت ایران ۲۵۱-۳۰۰
۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۳۰۱-۴۰۰
۳ دانشگاه تهران ۳۰۱-۴۰۰
۴ دانشگاه اصفهان +۵۰۰

رتبه بندی دانشگاه ها در موضوع آموزش

تایمز در رتبه بندی دانشگاه های جهان، دانشگاه ها را با عملکرد آنها در آموزش، آموزش مدرسان و تحصیلات دانشگاهی در موضوعات آموزشی ارزیابی می کند.

جدول امسال شامل ۴۷۷ دانشگاه است. سال گذشته ۴۲۸ دانشگاه ارزیابی شدند.

بار دیگر ، دانشگاه استنفورد و دانشگاه هاروارد در رده های اول و دوم قرار دارند. دانشگاه هنگ کنگ به رتبه سوم صعود کرده است و دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کالیفرنیا برکلی در رده های چهارم و پنجم قرار گرفته است.

دانشگاه پکن چین پیشرفت جدی دارد و به رتبه سیزدهم رسیده است.

دانشگاه تهران با رتبه ۳۰۱-۴۰۰ تنها دانشگاه ایرانی در جمع ۷۲۰ دانشگاه برتر حوزه آموزش رتبه بندی سال ۲۰۲۰ موضوعی تایمز است.

رتبه بندی دانشگاه در موضوع حقوق

تایمز در موضوع حقوق ۱۹۰ دانشگاه را مورد ارزیابی قرار داده است.

بار دیگر ، دانشگاه استنفورد در صدر جدول قرار دارد و رده دوم در اختیار دانشگاه کمبریج است. دانشگاه ییل ، ​​دانشگاه آکسفورد و دانشگاه شیکاگو در رده های سوم تا پنجم هستند. دانشگاه هاروارد نیز به رتبه سیزدهم سقوط کرده است.

دانشگاه ملی سنگاپور نماینده برتر آسیا در رده ۱۵ قرار دارد. به طور کلی، شش موسسه آسیایی در ۵۰ کشور برتر جهان قرار دارد.

از ایران هیچ دانشگاهی در میان ۱۹۰ دانشگاه برتر موضوع حقوق قرار ندارد.

نظر شما