شناسهٔ خبر: 60712 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

کافئین چیست؟ خواص کافئین و کاربردهای آن در پزشکی و سلامت

کافئین یک ماده شیمیایی است که در قهوه، چای، کولا، گوارانا، مات و سایر محصولات یافت می‌شود. کافئین   یشتر برای بهبود هوشیاری ذهنی استفاده می‌شود، اما کاربردهای کافئین زیاد هستند. کافئین از طریق دهان یا رکتال در ترکیب با مسکن‌ها (مانند آسپرین و استامینوفن) و یک ماده شیمیایی به نام ارگوتامین برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می‌شود.

از کاربردهای کافئین همچنین از داروهای مسکن برای سردردهای ساده و پیشگیری و درمان سردردها پس از بی حسی اپیدورال استفاده می‌شود.

برخی افراد از کافئین به وسیله دهان برای آسم ، بیماری کیسه صفرا ، اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (ADHD) ، اختلال وسواس-اجباری (OCD) ، میزان اکسیژن پایین خون در اثر ورزش ، بیماری پارکینسون، حافظه، گرفتگی، سیروز کبدی، هپاتیت استفاده می‌کنند.

همچنین از کافئین برای کاهش وزن و دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. از دوزهای بسیار بالا، غالباً در ترکیب با افدرین، به عنوان جایگزینی برای محرک‌های غیرقانونی استفاده می‌شود.

کافئین یکی از محرک‌های رایج در بین ورزش‌کاران است. مصرف کافئین، در حدود مجاز، توسط انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی (NCAA) مجاز است. غلظت ادرار بیش از ۱۵ میلی گرم در میلی‌لیتر ممنوع است. برای رسیدن به این غلظت ادرار، بیشتر افراد در حدود ۸ فنجان قهوه که ۱۰۰ میلی گرم در هر فنجان تهیه می‌کنند، طول می کشد.

کاربردهای کافئین

برخی محصولات کافئین به اشکال بسیار غلیظ یا خالص فروخته می‌شوند. این محصولات دغدغه بهداشتی هستند. افراد به راحتی می‌توانند از این محصولات در دوزهایی استفاده کنند که به اشتباه خیلی زیاد هستند. این می‌تواند به مرگ منجر شود. از سال ۲۰۱۸، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) فروش غیرقانونی این محصولات را به صورت عمده به مصرف‌کنندگان غیرقانونی می‌داند.

منتول در فرآورده‌های دارویی به عنوان ضد التهاب، ضد درد، کاهش خارش و تورم دهان و دندان، کاهش التهاب گلو، ضد نفخ و.... کاربرد دارد.

کرم‌های کافئین برای کاهش قرمزی و خارش درماتیت روی پوست اعمال می‌شود.

ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی گاهی اوقات کافئین را به صورت داخل وریدی (توسط IV) برای سردرد پس از بی حسی اپیدورال، مشکلات تنفسی در نوزادان و افزایش جریان ادرار به بدن می‌دهند.

از کاربردهای کافئین در غذاها به عنوان ماده‌ای در نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و سایر نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

افراد مبتلا به اختلالات صوتی، خوانندگان و دیگر متخصصین صدا اغلب در استفاده از کافئین توصیه می‌شوند. با این حال، تا همین اواخر، این توصیه فقط مبتنی بر شنوایی بود. به نظر می‌رسد اکنون تحقیقات در حال توسعه نشان می‌دهد که کافئین ممکن است به کیفیت صدا آسیب برساند. اما مطالعه بیشتر برای تأیید این یافته‌های اولیه ضروری است.

چگونه کار می‌کند؟

کافئین با تحریک سیستم عصبی مرکزی (CNS) ، قلب ، عضلات و مراکز کنترل فشار خون کار می‌کند. از کاربردهای کافئین می‌تواند فشار خون را بالا ببرد، اما ممکن است در افرادی که همیشه از آن استفاده می‌کنند ، این اثر را نداشته باشد.

بنزیل الکل مایعی بی‌رنگ و آروماتیک است و حلال خوبی محسوب می‌شود و فشار بخار پایینی دارد. این ماده محلول در آب بوده و حلال خوبی برای رنگ و مرکب است و ماده تشکیل‌دهنده انواع مختلف استرهاست.

کافئین همچنین می‌تواند مانند "قرص آب" عمل کند و باعث افزایش جریان ادرار شود. اما باز هم، ممکن است در افرادی که مرتباً از کافئین استفاده می کنند، این اثر را نداشته باشد. همچنین، نوشیدن کافئین در حین ورزش متوسط ​​احتمالاً باعث کمبود آب بدن نمی‌شود.

 منبع: آژانس بازاریابی اسپاتنا

برچسب‌ها:

نظر شما