شناسهٔ خبر: 60739 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: گسترش همکاری‌های علمی با عراق در زمینه علوم انسانی اسلامی

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بر ضرورت همکاری بین المللی در زمینه علوم انسانی اسلامی تاکید کرد و گفت: کشور عراق زمینه مناسبی برای این همکاری دارد.

گسترش همکاری‌های علمی با عراق در زمینه علوم انسانی اسلامی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۷۲ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش روی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان رئیس این پژوهشگاه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به تأسیس این پژوهشگاه در سال ۱۳۶۱ با فرمان حضرت امام خمینی (ره) این موضوع هم مورد اشاره قرار گرفت که هدف اصلی از تأسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازنگری در مبانی علوم انسانی است.

در بخش دیگری از این گزارش و پس از تشریح مأموریت‌های این پژوهشگاه ساختار و تشکیلات این مرکز علمی تشریح شد.

در ادامه گزارش ارائه شده توسط رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، تألیف، ترجمه و انتشار کتب علوم انسانی، برگزاری همایش‌های علمی و... از سایر فعالیت‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان شده است.

پس از ارائه این گزارش حداد عادل طی سخنانی گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یک کارنامه موفق و درخشان در زمینه تحول علوم انسانی دارد.

وی افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی، چند صد مرکز علمی و پژوهشی با رویکرد تولید علم دینی در شهر مقدس قم ایجاد شده است.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به لزوم همکاری‌های بین‌المللی در زمینه علوم انسانی اسلامی ادامه داد: کشور عراق با توجه به سابقه قوی علمی حوزه علمیه نجف اشرف و... زمینه مناسبی برای این همکاری‌ها را دارد.

حداد عادل با اشاره به لزوم تعمیق ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: بر اساس آمار، تنها حدود ۳۰ درصد از کتب چاپ شده در حوزه علمیه قم در دانشگاه‌های تهران وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همکاری شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها سمت گفت: حدود ۴۰۰ عنوان تألیفی در فرآیند چاپ و انتشار است که بر اساس سرفصل‌های تدوین شده توسط کارگروه‌های تخصصی علوم انسانی تألیف شده است.

نظر شما