شناسهٔ خبر: 60904 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از کتاب خوشنویس دوره قاجار

مراسم رونمایی از کتاب «مجموعه آثار میرزا غلامرضا اصفهانی» خوشنویس مطرح دوره قاجار روز جمعه (15 آذرماه)‌ برگزار می‌شود.

رونمایی از کتاب خوشنویس دوره قاجار

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ میرزا غلامرضا از خوشنویسان بنام و برتر تاریخ نستعلیق و شکسته است. میرزا در 11سالگی گواهی‌نامه‌ امتیاز خط از محمدشاه قاجار دریافت کرد و تقریبا از 45سالگی خط میرزا غلامرضا به مرحله‌ کمال و پختگی در نظام هندسی خط رسید. در تاریخ خوشنویسی، برخی میرزا غلامرضا را تنها کسی می‌دانند که در هر دو هنر نستعلیق و شکسته در مقام استادی مسلم است. ساختار منعطف نستعلیق این امکان را به میرزا غلامرضا داده بود تا به آفرینش حروف و کلماتی بسیار پرشیب و پردور، دوایر قوی و به اصطلاح یک ضرب، مدات مستحکم و کشیده، و بی‌قید به قواعد میزان‌بندی دست بزند. مهارت میرزا و ذهن ترکیب‌گر و ساختارمند او باعث شده بود تا برای هر قالبی از خط، فرم کلمات و مفردات را سازگار با قالب تولید کند. همچنین از فضاهای خالی برای تاکید بر معنایی که از کلمات و حروف داشت استفاده می‌کرد.

میرزا غلامرضا اصفهانی اغلب آثارش را با عبارت «یا علی مدد» امضا می‌کرده‌است؛ اما رقم یا امضای میرزا در بعضی از قطعات اسم کامل او به‌اضافه «یا علی مدد» است و در بعضی فقط «یا علی مدد» یا «یا علی مددی» بدون‌نام میرزا غلام‌رضا آمده ‌است.

در متن معرفی این کتاب از سوی انتشارات کتابسرای نیک آمده است: «چنان‌چه ملتی میراثی برای عرضه در بازار جهانی نداشته باشد، لاجرم چاره‌ای جز پذیرش فرهنگ‌های مختلف نخواهد داشت و هویتی تکه پاره می‌یابد. با علم به این موضوع در مسیر پاسداشت میراث فرهنگی مکتوب و در چارچوب رسالت اجتماعی که بر خود فرض دانسته‌ایم تلاش می‌کنیم تا گام‌هایی کوچک اما مستحکم و ماندگار برداریم. در همین راستا مفتخریم که توانسته‌ایم مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی را پس از بیست سال ممارست، همراهی، و همکاری با نامداران این عرصه منتشر کنیم. این نمایشگاه گوشه‌ای از آثار منتشر شده را نمایش می‌دهد.»

از این رو نشست خبری این کتاب از ساعت 14  سه‌شنبه (12 آذرماه) در خانه همایش به نشانی خیابان
ولیعصر، خیابان فرشته (شهید فیاضی)، پلاک 46 برگزار می‌شود. همچنین مراسم رونمایی کتاب از ساعت 16 جمعه (15 آذرماه)‌ در تهران، الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره 9 برگزار می‌شود.

کتاب «مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی» در 566 صفحه و به بهای یک میلیون 850 هزارتومان از سوی انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر  شده است. نویسنده متن و گردآورنده این کتاب مظفر بختیار بوده است.
 

نظر شما