شناسهٔ خبر: 60935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انیمیشنی با اقتباس از «منطق‌الطیر» عطار ساخته شد

انیمیشن «ارزش سخن» با اقتباس از منطق‌الطیر عطار به تازگی ساخته شده است، اثری که به گفته سازنده آن می‌تواند زمینه آشنایی کودکان و نوجوانان با ادبیات کهن ما را فراهم کند.

انیمیشنی با اقتباس از «منطق‌الطیر» عطار ساخته شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آرش مینایی، کارگردان فیلم کوتاه که انیمیشنی اقتباسی از یکی از داستان‌های «منطق‌الطیر» عطار نیشابوری است و در بخش پویانمایی سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران هم شرکت داشت، با اعلام این خبر در گفت‌وگویی درباره مخاطبان این اثر عنوان کرد: انیمیشن «ارزش سخن» به‌طور ویژه برای مخاطب گروه نوجوان قابل استفاده است، اما مخاطب عام می‌تواند از این اثر بهره ببرد.
 
مینایی درباره داستان اثر خود گفت: انیمیشن «ارزش سخن» قصه شاهزاده‌ای است که تصمیم می‌گیرد قصر و جایگاه خود را رها کند؛ به سفر برود و جاهای مختلف را بگردد، با مردم آشنا شود و همه چیز را خودش تجربه کند. او در این سفر و مسیر با یک پیرمرد برخورد می‌کند، که این پیرمرد سه سخن حکیمانه و پندآموز به او می‌گوید. یکی اینکه «هیچ وقت در امانت خیانت نکن»، دوم اینکه «روز خوب خودت را با روز بد عوض نکن» و دیگر اینکه «در جاهای پست و پایین نخواب». در ادامه مسیر یک‌سری اتفاق برای او می‌افتد، که آن پندهای حکیمانه را در ذهن او تداعی می‌کند و به وسیله همان پندها از مشکلات و گرفتاری‌هایی که در مسیر برای او اتفاق می‌افتد، نجات پیدا می‌کند. آخر سر به قدر و ارزش حرف‌های حکیمانه و درست آن پیر پی می‌برد. طی این مسیر خودش هم تجربه‌هایی کسب می‌کند که هم قدر سفر و سفر کردن و هم سخنان حکیمانه و عبرت‌آموز را متوجه می‌شود.
 
کارگردان انیمیشن «ارزش سخن» درباره اقتباس این اثر از منطق‌الطیر عطار عنوان کرد: داستانی اینچنینی در منطق‌الطیر است، که داستان انیمیشن ما به نوعی از آن اقتباس شده است. البته چیزهایی هم به آن اضافه شده و در مواردی در آن دخل و تصرف شده است؛ ولی کلیت داستان منطق‌الطیر حفظ شده است. درواقع روند اصلی داستان و سه پندی که به شاهزاده داده می‌شود، در انیمیشن مطرح است، ولی یک‌سری چیزها هم به آن اضافه یا از آن کم شده تا شکل قصه الان را بگیرد. که طبق گفته دوستان در جشنواره هم بازخورد خوبی داشته است.
 
 مینایی ضمن بیان اینکه قبل از این هم حدود 8 کار کوتاه هم اقتباسی و هم غیراقتباسی و چند مجموعه انیمیشن 26 قسمتی و 18 قسمتی هم ساخته‌ است، درباره استفاده از رسانه‌های جدید و ساخت فیلم و انیمیشن برای معرفی آثار کهن فارسی گفت: قطعا خیلی تاثیر آن زیاد است. شاعران و اشعار و حکایت‌های آنها، چه عطار، چه شاهنامه فردوسی و سعدی و... جای کار فراوان دارد و می‌توان از آن‌ها اقتباس کرد؛ که یا عینا خود همان داستان‌ها کار شود، یا اینکه از داستان یا اثر الهامی گرفته شود و قصه جدیدی شکل بگیرد. چون در میان این قصه‌ها حرف‌های درست بسیاری پیدا می‌کنیم که برای امروز ما هم کاربرد دارد و می‌تواند سرلوحه زندگی ما قرار بگیرد.
 
او ادامه داد: از طرفی می‌توان با الهام گرفتن از این داستان‌ها و با کمک پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی صورت گرفته، آن‌ها را به‌گونه‌ای درآورد که با شکل و شمایل زندگی امروز سازگار باشد. از این موارد و داستان‌ها در ادبیات ما بی‌شمار است و اتفاقا تولید انیمیشن یا مجموعه‌های نمایشی خیلی نیاز است، چون هم باعث می‌شود که ما با ادبیات کهن خود آشنا شویم و هم می‌توانیم آن را به شکل زندگی امروزمان تبدیل کنیم و از آن بهره ببریم.  
 
مینایی درباره هدف خود از ساخت انیمیشن «ارزش سخن» گفت: یکی از دغدغه‌ها و علاقه‌های خودم ادبیات کهن است و از هدف‌های بنده در ساخت این انیمیشن، آشنایی مخاطب آن، که عموما قشر کودک و نوجوان هست، با ادبیات کهن ما بوده که البته این امکان وجود دارد که بیش از این هم روی آن کار کرد و دخل و تصرف‌هایی داشت تا به شکل بهتری ارائه شود.
 
وی در پایان گفت: صداوسیمای کردستان در این راه خیلی حمایت کرد که لازم می‌دانم از آن‌ها تشکر و قدردانی کنم.
  
  

نظر شما