شناسهٔ خبر: 60944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۱۹ سهمیه کنکور به ۳ مورد کاهش می یابد/ تغییرات مهم سهمیه‌ها

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کل محور لایحه ساماندهی سهمیه‌های آزمون‌ها بر این محور بنا شده که افرادی که نمرات بالاتری دارند بدون قید و بند به رشته‌های مورد علاقه خود وارد شوند.

۱۹ سهمیه کنکور به ۳ مورد کاهش می یابد/ تغییرات مهم سهمیه‌ها

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر ابراهیم خدایی در گفتگویی  افزود: لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط همانطور که از عنوانش مشخص است «لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» است، قصد دارد قید و بندها را از سر راه افراد با نمرات برتر کنکور بردارد.

وی افزود: در این لایحه سهمیه های کنکوری و آزمون های کشور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است و سهمیه های مهمی چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاه های کشور ایجاد کرده بود، در این لایحه حذف شده است.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده اند. همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است و تنها بر اساس نیاز منطقه ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه ها اعمال می شود.

وی اضافه کرد: در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساخت های آموزشی باقی مانده است اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می شود.

خدایی خاطرنشان کرد: سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است و در مورد المپیادی های جهانی سهمیه همچون گذشته است اما در مورد المپیادهای دانش‌آموزی داخل کشور دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز، حداکثر به میزان ۵ درصد ظرفیت و به صورت مازاد، صرفاً در رشته‌های مرتبط که تعیین می‌ شود مورد استفاده است.

وی تغییر مهم دیگر در سهمیه ها را تغییر در سهمیه ایثارگری برشمرد و گفت: بر اساس آمار ۱.۸ درصد داوطلبان کنکور سراسری را ایثارگران تشکیل می دهند. بر اساس لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا کرده است چرا که معتقدیم هر امتیازی باید به صورت مازاد داده شود تا ظرفیت اصلی دستخوش تغییر نشود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: ضمن اینکه حدنصاب ایثارگران در آزمون ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.

وی اظهار داشت: معتقدیم این لایحه در صورت تصویب نهایی آموزش عالی کشور را متحول می کند و کل دانشگاه ها در حوزه وزارت علوم و وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها از این موضوع منتفع می شوند. ضمن اینکه بسیاری از افراد در آزمون ها احساس می کردند که با توجه به نمره خود به حق واقعی شان نمی رسند و احساس ظلم می کردند.

خدایی تاکید: هدف اصلی این لایحه این است که هر آنچه ظرفیت یک آزمون است، پذیرش به صورت عادلانه و تنها ملاک آن یعنی نمره صورت گیرد و اگر قرار است امتیازی داده شود تنها به صورت مازاد بر ظرفیت باشد تا حق افرادی که با وضعیت علمی مناسب در آزمون ها شرکت می کنند ضایع نشود.

نظر شما