شناسهٔ خبر: 61293 - سرویس سینما و رسانه
نسخه قابل چاپ

یک انتصاب پرحاشیه در نشر و هفته رونمایی از کتاب ها

هفته‌ای که گذشت از حیث اخبار یک‌انتصاب پرحاشیه در حوزه نشر و رونمایی چند کتاب قابل توجه بود.

یک انتصاب پرحاشیه در نشر و هفته رونمایی از کتاب ها

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، هفته‌ای که گذشت به‌واسطه شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش در عراق، تحت تاثیر این‌رویداد بود و نمی‌توان انتظار داشت اخبار دندان‌گیری در حوزه کتاب و نشر داشته باشد. بنابراین گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته را با ۱۱ خبر مهم از رویدادهای داخلی و خارجی حوزه کتاب و نشر ورق می‌زنیم. در حالی‌که هفته گذشته ۱۶ خبر داشت و با توجه به کمیت اخبار، هفته بسیج سراسری برای بازسازی کتابخانه آسیب‌دیده شهریار بود.

گزارش این‌هفته را با یک انتصاب حاشیه‌دار در حوزه نشر کشور آغاز می‌کنیم و سپس سراغ اخبار مربوط به اعلام نامزدهای جایزه کتاب سال می‌رویم. حضور ایران در نمایشگاه کتاب دهلی نو و برنامه‌های مرتبط با این‌حضور از دیگر خبرهای مهم این‌هفته بودند که مرورشان می‌کنیم. واکنش‌های محدود و کم فعالان نشر نسبت به شهادت سردار سلیمانی هم از موارد مهم و قابل توجه این‌هفته بود که می‌توان درخبرها و گزیده آن‌ها در این‌گزارش مشاهده‌اش کرد. طوری که تنها دو تشکل صنفی نشر و کتابداران تهرانی بودند که با صدور بیانیه این‌واقعه دردناک را تسلیت گفتند.

این‌هفته ۳ کتاب مهم هم رونمایی شدند که در این‌گزارش به آن‌ها می‌پردازیم. در زمینه اخبار بین‌المللی و خارجی هم واکنش یکی از نویسندگان مهم آمریکا به ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ و حذف مالیات واردات کتاب در اندونزی را داریم.

در ادامه گزارش «یک‌هفته با کتاب» سومین هفته دی‌ماه ۹۸ را از نظر می‌گذرانیم؛

انتصاب پرحاشیه در انتشارات علمی و فرهنگی

صبح شنبه این‌هفته یک انتصاب پرحاشیه در انتشارات علمی و فرهنگی رخ داد که در اخبار هم منعکس شد. به این‌ترتیب صبح شنبه و در سکوت خبری، بدون حضور اصحاب رسانه‌، مراسم تودیع مسعود کوثری مدیرعاملی پیشین مؤسسه انتشارات علمی و فرهنگی و انتصاب نادره رضایی به این سمت برگزار شد.

این انتصاب در حالی رخ داد که طی روزهای اخیر درباره این انتصاب که گفته شده با دستور مستقیم وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی صورت پذیرفته است حواشی زیادی برپا بوده است.رضایی در حالی امروز بر سمتی یکی از بزرگترین مؤسسات نشر ایران معارفه شد که وی یکی از امضا کننده نامه موسوم به ۴۶۶ فعال سیاسی و مدنی به باراک اوباما در حمایت از نامه ۵۵ زندانی سیاسی به شمار می‌رود.

معرفی نامزدهای جایزه کتاب سال

نامزدهای گروه‌های مختلف سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال، این‌هفته در چند خبر مختلف معرفی شدند که آن‌ها را در یک‌خبر اجمالی، مرور می‌کنیم. این‌اخبار درباره نامزدهای دو گروه دین و علوم کاربردی بودند. در گروه دین، نامزدهای موضوعات کلیات اسلام، علوم قرآنی، حدیث، فقه و اصول، کلام، اخلاق، عرفان، سیره معصومین (علیهم‌السلام) و ادیان در ۲ خبر مجزا، معرفی شدند و در گروه علوم کاربردی هم نامزدها در ۵ موضوع علوم پزشکی، دامپزشکی، مهندسی مواد و معدن، مهندسی کامپیوتر و مهندسی عمران معرفی شدند.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب دهلی نو

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو این‌هفته با حضور نمایندگانی از ایران افتتاح شد و تا ۲۲ دی برپاست. معرفی برنامه‌های حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی در بازارهای جهانی، معرفی صنعت نشر ایران و مراکز مرتبط، معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دعوت از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ازجمله برنامه‌های حضور مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این دوره از نمایشگاه است.

به‌این‌ترتیب محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور در برنامه‌های مختلفی در حاشیه این‌نمایشگاه، با ناشران، نویسندگان و متفکران هندی دیدار و گفتگو کردند.

اختتامیه دومین جایزه کتاب سال ویژه هند

اختتامیه دومین جایزه کتاب سال ویژه هند، هم یکی از برنامه‌هایی بود که با حضور و همراهی جوادی و حسینی‌پور همراه بود. این‌برنامه دیروز چهارشنبه در مرکز بین‌المللی هند برگزار شد.

پیام تسلیت دو تشکل صنفی نشر برای شهادت سردار سلیمانی

این‌هفته و پس از شهادت سردار سلیمانی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انجمن قلم ایران در دو پیام تسلیت جداگانه شهادت وی را تسلیت و بر ادامه راه وی در قامت قلم و نشر تاکید کردند.

پیام تسلیت کتابداران تهرانی برای شهادت سردار سلیمانی

کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران هم این‌هفته با صدور بیانیه‌ای، شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده قدس سپاه پاسداران را تبریک و تسلیت گفتند.

رونمایی از کتاب «اندیشه‌های امام خمینی در سیاست خارجی»

مراسم رونمایی از کتاب «اندیشه‌های امام خمینی در سیاست خارجی» نوشته رحمت مهدوی و محمد افروزی اسفنجانی عصر سه‌شنبه ۱۷ دی باحضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران، حمیدرضا آصفی و حسین شیخ الاسلام و با حضور نویسندگان کتاب در کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

رونمایی از کتاب «تاریخ مصور آمریکا»

رونمایی از کتاب تاریخ مصور آمریکا نوشته فاطمه شفیعی سروستانی هم دیگر برنامه رونمایی‌کتاب این‌هفته بود که یکشنبه با حضور سعید رضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، محمد کاظم سجاد پور استاد دانشکده روابط بین الملل و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه و سید محمد مرندی مدیر گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در محل این دانشکده برگزار شد.

رونمایی از دو کتاب درباره شهدای عرفه

مراسم پاسداشت چهاردهمین سالگرد شهادت شهیدان سعید مهتدی و سعید سلیمانی از فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (شهدای عرفه) هم امروز پنجشنبه ۱۹ دی در حوزه هنری برگزار می‌شود.

واکنش استیون کینگ به ترور سردار سلیمانی

طبق خبری که شنبه این‌هفته منتشر شد، استیون کینگ نویسنده سرشناس آمریکایی با انتشار دو توئیت، ترور سردار حاج‌قاسم سلیمانی را توسط نیروهای ارتش آمریکا محکوم کرد.

نویسنده رمان «مسیر سبز» در واکنش به ترور سردار سلیمانی نوشته: کشتن از راه دور – دیپلماسی از طریق هواپیمای بی‌سرنشین – ظاهراً تنها دیپلماسی‌ای است که این رئیس جمهور بلد است. البته غیر از نزدیک شدن به دیکتاتورهای روسیه و کره. او در توئیت دیگری نیز نوشت: آدمی که دارد این درگیری جدید را به وجود می‌آورد همان کسی است که جرأت نداشت به ویتنام برود.

حذف عوارض و مالیات واردات کتاب توسط وزارت دارایی اندونزی

طبق خبر دیگری که شنبه این‌هفته منتشر شد، وزارت دارایی اندونزی دریافت هرگونه عوارض و مالیات برای واردات کتاب را لغو کرد. بدین ترتیب وارد کنندگان کتاب به این کشور دیگر هیچگونه عوارض و حق گمرکی نمی‌پردازند.

نظر شما