شناسهٔ خبر: 61314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کلیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکتری به تصویب رسید

سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکتری به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.

کلیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکتری به تصویب رسید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۱۷۵ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه دین در مقطع دکتری اختصاص داشت؛ محمد رضایی رئیس کارگروه فلسفه دین شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی توضیحاتی پیرامون این سرفصل‌ آموزشی و برنامه‌ها ارائه کرد.

وی با اشاره به سوابق این رشته درسی در تاریخ اندیشه غرب گفت: غلبه تفکر فلسفی غرب که نفی کننده عقاید مسیحیت بود موجب شد تا این علم ایجاد شود.

رضایی افزود: در غرب این علم ذیل عنوان گسترده فلسفه دسته بندی می شود.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی ادامه داد: برای بررسی این سرفصل، جلسات متعددی برگزار شده و جزئیات هر برنامه درسی به دقت مورد بحث قرار گرفته است.

پس از توضیحات دکتر محمدرضایی و با رای مثبت اعضا کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و اعضا به بحث و بررسی پیرامون جزئیات این برنامه درسی پرداختند.

در این بخش تدوین کنندگان سرفصل آموزشی رشته فلسفه دین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیمی مانند علم دینی، عقلانیت، کلام جدید و ... بر این نکته نیز تاکید کردند که منظور از علم دینی علمی است که مبانی و روش خود را از دین اخذ کرده است.

پس از ارائه نظرات اعضا  حدادعادل نیز گفت: تفاوت میان فلسفه دین و کلام جدید تفاوت در موضوع این دو علم است.

وی افزود: در هر دو علم ابزار کار عقل است ولی هدف این دو علم متفاوت است.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به جایگاه عقل در تفکر اسلامی ادامه داد: هر اندازه که اسلام از عقلانیت دور شود به همان اندازه به سکولاریسم نزدیک شده است.

پس از سخنان دکتر حداد عادل، بررسی سرفصل و برنامه رشته درسی فلسفه دین پیرامون مفهوم زبان دین ادامه یافت و نظریات متفکران غربی و مسیحی نیز در این مورد تشریح شد.

در ادامه جلسه موضوع رابطه عقلانیت و دین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن تشریح نظریات مکاتب مختلف در این زمینه، ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند نسبیت گرایی، انسان شناسی و ماهیت دین نیز مورد اشاره قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی پیرامون جزئیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکتری، سرفصل آموزشی و برنامه درسی این رشته به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.

نظر شما