شناسهٔ خبر: 61424 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احتمال جدی تغییر مدیریت کتابخانه ملی/ابعاد تازه آب‌گرفتگی اسناد

ماجرای تغییر در مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران جدی‌تر شده است و علت آن نیز اهمال در ماجرای آب‌گرفتگی ساختمان آرشیو ملی و معدوم شدن برخی اسناد موجود در آن عنوان شده است.

احتمال جدی تغییر مدیریت کتابخانه ملی/ابعاد تازه آب‌گرفتگی اسناد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ماجرای آب‌گرفتگی یکی از طبقات ساختمان آرشیو ملی و معدوم شدن بخش زیادی از اسناد موجود در آن در زمره مهمترین اخباری بود که در پاییز سال گذشته مطرح شد و با واکنش رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روبرو شد.

نزدیک به یک هفته پس از درج شایعاتی در این زمینه در فضای مجازی اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای توضیح درباره این شایعات نشستی خبری برگزار کرد و در آن بیان داشت: این ساختمان از ابتدا در محلی ساخته شده که به آن چال هرز گفته می‌شده و محل تجمیع آب‌های هرز و سیلاب‌های منطقه تپه‌های عباس‌آباد تهران بوده است. ساختمان اسناد ۱۶ طبقه دارد که ۱۱ طبقه آن بالا و ۵ طبقه آن زیر زمین قرار دارد و با توجه به مسائل گفته شده این ساختمان در مخاطراتی قرار داشت و این موضوع سبب دقت و حساسیت ما نسبت به اسناد موجود در این طبقات شد. به گفته بروجردی با توجه به اطلاع این سازمان از این مخاطرات، اسناد مهم، معتبر و قابل بهره‌برداری در طبقاتی که امکان نفوذ آب وجود داشت، نبود. اما به دلیل عدم ریل‌گذاری در طبقه منفی ۵ این سازمان، اسناد را از این طبقه به سازمان کتابخانه ملی منتقل شده تا در صورت ریل‌گذاری و قفسه‌گذاری، این اسناد را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

با وجود اینکه پس از این توضیحات تصاویری نیز از اسناد منتقل شده از این مرکز به یکی از انبارهای کتابخانه ملی به اهالی رسانه نمایش داده شد، طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر بیان نشدن تمامی ابعاد این ماجرا مطرح شده است.

بر این اساس موضوع آبگرفتگی و از بین‌رفتن بخش قابل توجهی از اسناد موجود در طبقات تحتانی سازمان آرشیو ملی ایران صحت داشته است و بخش قابل توجهی از اسناد موجود در این طبقات از بین رفته است تا جایی که حتی دو هفته پس از این اتفاق امکان بازدید و حضور اهالی رسانه در این محل فراهم نبوده است. به دنبال این اتفاق تنها بخشی کوچک از اسناد این طبقات به کتابخانه ملی منتقل شده و باقی این اسناد که حتی هنوز طبقه بندی نیز نشده بودند به دلیل مجاورت با آب معدوم شده است.

این موضوع زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که طی روزهای گذشته برخی از مسئولان بخش‌های خبری و ارتباط با رسانه‌های این سازمان از کار خود برکنار شده‌اند و علت این موضوع نیز عدم توانایی در اقناع رسانه‌ها در این زمینه مطرح شده است.

به دنبال این اتفاق و ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای فوق بار دیگر موضوع برکناری رئیس این سازمان نیز جدی تر شده است.

اشرف بروجردی که برای نخستین بار و به دنبال مطرح شدن شایعاتی درباره بیماری خود موضوع خروجش از این سازمان مطرح شده بود این بار و به دنبال این اتفاق و اهمال مجموعه مرتبط با وی برای پیشگیری از این مساله به صورت جدی با موضوع برکناری از سمت خود مواجه شده است.

پیگیری‌های مهر در این زمینه حاکی از آن است که گزینه‌هایی چون حجت‌الله ایوبی، نجفقلی حبیبی و رسول جعفریان گزینه‌هایی هستند که از سوی نمایندگان و مشاوران رئیس جمهور که مسئول بررسی و انتخاب گزینه‌های پیشنهادی تازه برای ریاست این سازمان هستند برای جایگزینی بروجردی انتخاب شده‌اند و در صدور حکم آنها در انتظار تأیید نهایی رئیس جمهور است.

نظر شما