شناسهٔ خبر: 61465 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون آموزشی وزارت بهداشت: آتش زدن منابع علمی، نشانه بی خبری است/ مراجع قانونی برخورد کنن

معاون آموزشی وزارت بهداشت با محکوم کردن اقدام عده ای برای آتش زدن کتب پزشکی، بر لزوم برخورد مراجع قانونی با چنین عوام فریبی هایی تاکید کرد.

د

آتش زدن منابع علمی، نشانه بی خبری است/ مراجع قانونی برخورد کنند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر علی اکبر حقدوست در پیامی ضمن محکوم کردن اقدام عده ای برای آتش زدن کتب پزشکی، بر لزوم برخورد مراجع قانونی با چنین عوام فریبی هایی تاکید کرد.

در این پیام آمده است:

«وَ لاَ تَسُبُّوا الَّذِینَ‌ یَدْعُونَ‌ مِنْ‌ دُونِ‌ اللَّهِ‌ فَیَسُبُّوا اللَّهَ‌ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ‌

(به معبود) کسانی که غیر خدا را می‌خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها (نیز) از روی (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند! (انعام، آیه ۱۰۸)

متاسفانه مدتی است که بعضی با استفاده از ابزارهای مختلف در جهت تخریب جایگاه پزشکی گام برمی دارند و در این مسیر از هیچ چیز فروگذار نمی کنند. اقدام اخیر در آتش زدن کتاب مرجع طب داخلی نیز در راستای چنین نگاهی است. اما به دلیل اثرات اجتماعی این اقدام نازیبا، لازم است موارد زیر روشن شود:

آیا شما که در ظاهر کسوت یک عالم دینی خود را معرفی می کنید، اجازه می دهید به منابع شما اهانت شود؟ آیا اهانت شما به منابع سایرین نمی تواند زمینه ساز اهانت متقابل شود. در این صورت پاسخ گو چه کسی خواهد بود؟

عدم قبول یک موضوع ابداً دلیل بر حق داشتن شما بر آتش زدن یک کتاب مرجع شناخته شده بین المللی نیست. حرکت های تند از این جنس بر پایه هیجانات قطعاً منطبق بر یک برخورد عالمانه نیست و در طول تاریخ عالمان و دانشمندان با نگاهی باز و روی گشاده حتی با مخالفین سرسخت خود مناظره علمی، اما در محیط آرام را، داشته اند.

آیا شما و کسانی که به ظاهر پیروی از شما را دارند، هرگز از دستورات پزشکان حاذق که با این کتابها تعلیم دیده اند پیروی نمی کنند. اگر همین امروز مبتلا به یک درد شکم و آپاندیسیت شوید به جراحی پشت می کنید و صبر می کنید که بدلیل پارگی آن از عفونت شکم جان به جان آفرین تسلیم کنید. اگر چنین کنید که قطعاً کار غیر قابل توجیه ای مرتکب شده اید که هیچ فردی عاقلی چنین اقدامی را تایید نمی کند و اگر مراجعه کنید یعنی قبول دارید که محتوای این منابع علمی هستند که جان هزاران انسان را نجات می دهند.

اما جان کلام اگرچه باید مراجع قانونی با چنین عوام فریبی هایی مقابله کنند؛ اما مهمتر از این باید تاکید شود که جلوگیری از بروز چنین اقدامات سخیف جز با بالا رفتن درک جامعه ممکن نیست.»

نظر شما