شناسهٔ خبر: 61538 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از سقوط عباسیان تا پایان صفویان؛ کتاب «تاریخ‌نگاری محلی ایران در دوره اسلامی» منتشر شد

کتاب «تاریخ‌نگاری محلی ایران در دوره اسلامی (از سقوط عباسیان تا پایان صفویان)» توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

کتاب «تاریخ‌نگاری محلی ایران در دوره اسلامی» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «تاریخ‌نگاری محلی ایران در دوره اسلامی (از سقوط عباسیان تا پایان صفویان)» توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به قلم بهمن زینلی منتشر شد.

سنّت تاریخ‏نگاری ایرانی در طی سال‌های ۶۵۶ تا ۱۱۳۵ ق، دارای میراث فراوان و تجربه ارزشمندی از تاریخ‌های محلی‏ است که تداوم تدوین این آثار در طول این دوره کارنامه قابل قبولی از خود نشان داده و هرچه به سمت تاریخ معاصر پیش می‌رود، مضمون‌های جدیدی را در برمی‌گیرد. مضمون‌هایی که با توجه به توسعه نظام‌های اداری و رونق امور ثبتی، سجلی، زمینه به‌کارگیری عناصر جدیدی مشتمل بر، آمار و اسناد را در تدوین تاریخ‌های محلی فراهم می‌کند.

تاریخ‌های محلی ایران از ۶۵۶ تا ۱۱۳۵ ق عمدتاً در دو قالب، تاریخ نامه‌های محلی و مزارات، تدوین شدند اما آثار محدودی هم در قالب‌، فرهنگ نامه‌ها، تاریخ‌های محلی سلسله‌ای، وقف‌نامه‌ها، تدوین شده اند. اوج تدوین تاریخ‌های محلی ایران از ۶۵۶ تا ۱۱۳۵ ق در سده‌های ۹و ۱۱ بوده و بیشتر آثار مربوط به کرانه‌های جنوبی دریای خزر می‌باشند. این پژوهش به نقد و بررسی تاریخ نگاری محلی ایران در دوره یاد شده می‌پردازد.

کتاب «تاریخ‌نگاری محلی ایران در دوره اسلامی (از سقوط عباسیان تا پایان صفویان)» توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به قلم بهمن زینلی در ۲۷۱ صفحه و به قیمت ۳۲,۰۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما